Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag vet precis hur både bromssystem och bromsvätska fungerar, därav min skepsis! Vw måste rekommendera riktigt skräp till bromsvätska om den är så benägen att suga upp fukt. Precis som som det nämns i tråden finns det många tillverkare som byter bromsvätska mycket sällan. Notera att det är stor skillnad på rek och krav. Under den tiden jag har ägt Vw-produkter har intervallen för i stort sätt allt underhåll minskat. Beror det på att Vw gör sämre produkter som kräver mer tillsyn? Nej, men däremot har medvetenheten inom företaget ökat att det finns mycket pengar att tjäna på service. Om jag skulle köra frekvent på bana så skulle jag inte tveka att byta bromsvätska oftare. Men för vanlig snigeldrift på allmän väg behöver man inte byta bromsvätska varje gång bilen servas.

    - - - Uppdaterad - - -

  2. #22
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131

    Bromsvätska

    Jag har aldrig varit med om att bromsvätskan kokat pga förhöjd fukthalt i systemet på en bil. Tror också att det är en överdriven risk, ändå brukar jag beställa byte sådär var 3:e år…. Troligtvis onödigt ofta. Eftersom man inte VET så gör man det bara för sakens egen skull.

    Vad jag förstått så är bromsvätska DOT * glykolbaserad utom DOT 5 som är silikonbaserad och ej hydroskopisk. Då jag nyss själv bytt vätska på min Ducati (2010 års mod) så kollade jag upp det. Man ska man inte hälla i silikonbaserad vätska när systemet är avsett för glykolbaserad eftersom den angriper slangar och packningar på annat vis. Mao man bör följa normen. Vid tillfället ifråga använde jag en DOT 4 med lite högre kokpunkt, ”Castrol Response dot 4”.

    Wikipedia:

    DOT 3 (aka SAE J1703) är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter

    DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar

    DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.

    DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.


    Med att byta menar jag typ att man trycker ut den gamla vätskan så att ny kommer ut i oken. Att bara suga upp vad som finns i plast behållaren och fylla på ny är ganska meningslöst. Vätskan omsätts ju knappast i systemet…… då kan man nog lika gärna köpa en bättre flaska whiskey för pengarna (och hälla i mig själv).

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-04-20 klockan 11:13. Anledning: VET...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Hej!

    Har ni även synpunkter på bra fabrikat av DOT 4? Det är stor prisskillnad på de olika fabrikaten.
    Tex hur står sig Biltema?

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Kollega till mig ska just göra 6000 mila service på hans GTI mk6 och fick ett pris på ~5400kr (Luleå).

  5. #25
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Ang. bromsvätskebyte, det kan vara värt att slänga med det för en femhundrig bara för att få motionerat bromsnipplarna regelbundet. Sedan känns det bra också att veta att man exponerat rören för så lite H2O som möjligt samt alltid håller bromssystemet tip-top.

    Sedan må vätskan kunna överleva flera år mer och fortfarande må fin-fint, men det handlar inte om att optimera bytesintervall mot så lång tid som möjligt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Kollega till mig ska just göra 6000 mila service på hans GTI mk6 och fick ett pris på ~5400kr (Luleå).
    Låter som ett vettigt pris. Gti ska inte behöva bli dyr förrän vid 9000 mil då stift och luftfilter ska bytas.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag har betalt 2400 kr för intervallservice. Du har betalt 50 % mer än mig och jag hade också varit missnöjd med den prissättningen. Jag förhandlar alltid priset och det har varit lätt att pruta hos Auk vw verkstad.

    - - - Uppdaterad - - -
    3600 kr var efter jag prutat ner från 4000 kr. Mer kunde jag inte pruta ner priset inom rimlig tid. Hur många procents rabatt har du lyckats få en en vanlig service?

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Har bilen DSG så skall olja och filter bytas vid 6000 mil, kostar 2500-3500:-. (Sex liter olja + filter kostar runt 1500:-)

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    3600 kr var efter jag prutat ner från 4000 kr. Mer kunde jag inte pruta ner priset inom rimlig tid. Hur många procents rabatt har du lyckats få en en vanlig service?
    Ca 20 %, så det handlar också om att startsumman diffade en hel del. Kanske du hade mer något mer än bara en vanlig oljeservice?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Har bilen DSG så skall olja och filter bytas vid 6000 mil, kostar 2500-3500:-. (Sex liter olja + filter kostar runt 1500:-)
    Är det så dyrt alltså? Priset för Byte av olja i haldex framstår som ett klipp i jämförelse, kostade väl typ 1000 kr.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Är det så dyrt alltså? Priset för Byte av olja i haldex framstår som ett klipp i jämförelse, kostade väl typ 1000 kr.
    Det kostar runt en tusenlapp att byta olja i Haldex, stämmer bra. Man tappar ur oljan genom en plugg, byter ev. filter beroende på version och trycker i en liter olja igen.

Liknande ämnen

  1. 12 000 mils service till polo 1,4
    Av jonny j i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 12:19
  2. 12.000 mil service Caddy -04
    Av hutte i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 18:03
  3. 9000 mila Service Golf R32 V
    Av MrNB i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 16:38
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 15:58
  5. GTI V 12.000 mila service i malmö
    Av Mange i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin