Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120

    Gammal GTI dsg får nytt flås?

    Som nybliven ägare av en Golf V GTI med dsg av äldre årsmodell, -05. Så är det ju inte utan att man blir lite sugen på mer kräm såhär fram på vårkanten. Har nu sökt mig helt krokig på alla tuningfirmor/chiptrim som finns och har nog reducerat ner det till tre som verkar något sånär intressanta.


    • Stertman med deras GIAC
    • BSR
    • Vtech


    Det verkar ju finnas för och nackdelar med alla. BSR verkar ju ha en väldigt smidig enhet för att ladda in mjukvara. PPC3? Med Vtech verkar det också följa med en liknande enhet, om än inte lika "flashig". GIAC/Stertman verkar bara skicka med en "omkopplare" som inte kan ladda in ny uppdaterad mjukvara om jag förstått det rätt.

    Till att börja med är det väl steg 1 som är mest intressant. Kanske man kan ge sig på insug och utblås till vintern om det fortfarande funkar bra. Så enkel uppdatering av mjukvaran som passar det hade ju varit att föredra.

    Vet att det kommer komma flera som ber mig söka, och tro mig, det har jag gjort. Blir dock inte ett dugg klokare av de trådar som finns. Finns det någon som kan ge ytterligare för och nackdelar med dessa olika firmor. Måste man t.ex. åka till Stertman för att få mjukvaran uppdaterad? Stertman erbjuder ju uppdatering av DSG-lådan också, är det någon som gjort? Rekommenderar?

    Tack på förhand.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Jag vet hur det är. Man googlar tills fingarna blöder för man vill ju ha det snabbaste, bästa, mest prisvärda trim som finns.
    Faktum är att de flesta steg 1 är ungefär lika snabba.

    Kolla även in: http://www.superchips.co.uk/

    Välj bara en, du lär bli nöjd oavsett.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Många i klubben kör trim från Stertman, dessutom har man som medlem extra bra pris där. Nackdelen för din del är att dom behöver bilen på plats!

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Jag vet hur det är. Man googlar tills fingarna blöder för man vill ju ha det snabbaste, bästa, mest prisvärda trim som finns.
    Faktum är att de flesta steg 1 är ungefär lika snabba.

    Kolla även in: http://www.superchips.co.uk/

    Välj bara en, du lär bli nöjd oavsett.
    Ja, det är ju det. De finns ingen som sticker ut effektmässigt. Då får man ju gå på andras erfarenheter av chippen/mjukvaran och hur dom blir bemötta vid krångel eller rena fel.

    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Många i klubben kör trim från Stertman, dessutom har man som medlem extra bra pris där. Nackdelen för din del är att dom behöver bilen på plats!
    Ja, båda dessa saker är väldigt förtroendeingivande och gör att det lutar åt Stertman, men just nackdelen är de 50-55 milen dit. Visst 50 mil är inte jättelångt. Framförallt inte i en bil man gärna kör. Men om det händer något så är det lika långt igen. :P

    Tackar väldigt för er input.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    trevligt att det hittar in fler folk från "rätt sida av landet" =P sitter i strömstad själv.

    Jag håller en knapp på stertman med. visst en bit att åka men se det som en "Resa" inte som en lång väg att åka. jag planerar eventuellt själv en resa till dom i maj.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    trevligt att det hittar in fler folk från "rätt sida av landet" =P sitter i strömstad själv.

    Jag håller en knapp på stertman med. visst en bit att åka men se det som en "Resa" inte som en lång väg att åka. jag planerar eventuellt själv en resa till dom i maj.
    Javisst, har inte direkt några känningar inom gti eller ens några direkta vänner med samma intresse av bilar. Det är mer A till B. Så om det finns fler från västsidan så hojta gärna till!

    Ja, är i maj eller juni är det väl det smäller isf. Du får gärna återkomma med dina erfarenheter om du hinner före.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Valkyr Visa inlägg
    Javisst, har inte direkt några känningar inom gti eller ens några direkta vänner med samma intresse av bilar. Det är mer A till B. Så om det finns fler från västsidan så hojta gärna till!

    Ja, är i maj eller juni är det väl det smäller isf. Du får gärna återkomma med dina erfarenheter om du hinner före.
    jag köpte precis en ED30 som har ett stertman steg 2 + flashad dsg , men planerar några tillägg som förre ägaren inte gjorde. men mer effekt behövs inte iof =P . har svårt att få fäste som det e nu .

    upp med lite bilder på kärran nu så vi får se nyförvärvet =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    jag köpte precis en ED30 som har ett stertman steg 2 + flashad dsg , men planerar några tillägg som förre ägaren inte gjorde. men mer effekt behövs inte iof =P . har svårt att få fäste som det e nu .

    upp med lite bilder på kärran nu så vi får se nyförvärvet =)

    Ahh, Merlinens "gamla" ED30 då får jag anta. Välinformerad till tusan.
    Om man tänkt köra med steg 1 eller steg 1,5. Typ insug och cat-back med mjukvara. Tycker du man "tjänar" något på DSG-mjukvaran då?

    Bilder på stackarn innan sommarsulor.

    Namn:  bild21.jpg
Visningar: 445
Storlek:  229.7 KBNamn:  bild22.jpg
Visningar: 489
Storlek:  258.5 KB

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Nu e detta min första dsg bil. Och har inte testat en oflashad innan. Men den drar längre på växlarna osv.

    Japp merlinens ed30.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10
    Ama303
    Gäst
    som någon nämnde ovan så ger steg1 ungefär lika mycket oavsett leverantör.
    personligen föll jag för Superchips och deras bluefin lösning där bilen trimmas via obd. Funkar precis på samma sätt som bsr's ppc-box.

    andra bilen som jag kör superchips mjukvara på och jag är helnöjd. Deras kundsupport är riktigt snabb och tillmötesgående och superchips själva länge har varit den oficiella tuning partnern för Volkswagen racing UK så de bör vara kunniga på våra folkor.
    Att deras mjukvara + bluefin enhet inkl frakt kostar hälften än giac/bsr/v-tech, skadar inte heller.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Hade köpt av en firma med vettig ekonomi och som inte stänger källardörren och släcker lyset när du kommer med problem . Alltså inte skicka motor-ECUn till nån blocketkille för 1195 kr .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    som någon nämnde ovan så ger steg1 ungefär lika mycket oavsett leverantör.
    personligen föll jag för Superchips och deras bluefin lösning där bilen trimmas via obd. Funkar precis på samma sätt som bsr's ppc-box.

    andra bilen som jag kör superchips mjukvara på och jag är helnöjd. Deras kundsupport är riktigt snabb och tillmötesgående och superchips själva länge har varit den oficiella tuning partnern för Volkswagen racing UK så de bör vara kunniga på våra folkor.
    Att deras mjukvara + bluefin enhet inkl frakt kostar hälften än giac/bsr/v-tech, skadar inte heller.
    Dom kan även leverera steg 2 till de flesta bilar om man nu växt ur sin steg 1. Kostnaden då blir £50 till. Dvs drygt 500kr.
    Medans andra tar fullt pris igen.
    Dessutom så får du pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.
    Det tror jag inte behövs från stock till steg 1
    Dessutom vilken firma gör allt ovanstående gratis i samband med trim? Ingen tror jag. Om man är orolig över vilken dump man har kan man ringa VW och kolla. Vill man kolla CF innan trim och loggar efteråt och inte har möjlighet till det själv kan man nog be någon mekaniker i närheten.

  15. #15
    Ama303
    Gäst
    superchips bluefin hade med förra firmwaren i sin bluefin enhet möjlighet att även logga diverse värden och ladda upp loggar till superchips om det skulle vara något problem.

    till min ed35 så var de tvungna att uppdatera själva firnwaren till enheten och då försvann log-menyn. men har man vcds så klarar man sig ändå

  16. #16
    Chesmal
    Gäst
    Uppdatering av DSG-lådan också, är det någon som gjort? Rekommenderar?
    Tänk dig att du är på en fest med bara killar.
    Alla sitter och ljuger, drar samma gammla skämt, den klassika stereotypa atmosfären är ett faktum.

    Tänk dig istället samma plats , men med kvin.. jag menar DSG , mycket trevligare ?

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Hade köpt av en firma med vettig ekonomi och som inte stänger källardörren och släcker lyset när du kommer med problem . Alltså inte skicka motor-ECUn till nån blocketkille för 1195 kr .
    Ja, man väljer ju en etablerad firma, som har några år på nacken. Detsamma gäller ju allt man köper.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Dom kan även leverera steg 2 till de flesta bilar om man nu växt ur sin steg 1. Kostnaden då blir £50 till. Dvs drygt 500kr.
    Medans andra tar fullt pris igen.
    Dessutom så får du pengarna tillbaka om du inte är nöjd.
    Det är ju faktiskt väldigt intressant.

    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.
    Konditionen på bilen i övrigt är ju självklart viktig när man skall ta ut mer effekt än den är avsedd för. Med CF antar jag att du snackar om Cam Follower, den har jag tänkt kontrollera och antagligen byta ut innan chip anländer. Antar att man för de flesta steg ett inte behöver byta själva HPFP, om den inte visar sig dålig?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Det tror jag inte behövs från stock till steg 1
    Dessutom vilken firma gör allt ovanstående gratis i samband med trim? Ingen tror jag. Om man är orolig över vilken dump man har kan man ringa VW och kolla. Vill man kolla CF innan trim och loggar efteråt och inte har möjlighet till det själv kan man nog be någon mekaniker i närheten.
    Det är mer frågan om vilka loggar som kollas, allt går ju att lösa själv såsett.

    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    superchips bluefin hade med förra firmwaren i sin bluefin enhet möjlighet att även logga diverse värden och ladda upp loggar till superchips om det skulle vara något problem.

    till min ed35 så var de tvungna att uppdatera själva firnwaren till enheten och då försvann log-menyn. men har man vcds så klarar man sig ändå
    Men de skickar fortfarande ut bluefins med den gamla firmwaren? Verkar konstigt?

    Citat Ursprungligen postat av Chesmal Visa inlägg
    Tänk dig att du är på en fest med bara killar.
    Alla sitter och ljuger, drar samma gammla skämt, den klassika stereotypa atmosfären är ett faktum.

    Tänk dig istället samma plats , men med kvin.. jag menar DSG , mycket trevligare ?
    Vet inte riktigt om jag förstår vad du snackar om. Men det låter trevligare.

  18. #18
    Ama303
    Gäst
    firmware update av enheten krävdes för att komma förbi kopieringsskyddet som vissa modeller hade, tex ed35 -12.
    vet inte om just den firmwaren var just anpassad för att fungera på denna bil bara, eller om alla nyköpta enheter kommer att ha den nya firmwaren där loggning inte längre är möjlig.

  19. #19
    Chesmal
    Gäst
    Vet inte riktigt om jag förstår vad du snackar om. Men det låter trevligare.
    Om du verkligen gillar din bil planerar att ha den länge, nån banträff nångång, då och då samt om du vill trimma vidare, go for it !

    Till och Från jobbet, så är dsg flash no win

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Chesmal Visa inlägg
    Om du verkligen gillar din bil planerar att ha den länge, nån banträff nångång, då och då samt om du vill trimma vidare, go for it !

    Till och Från jobbet, så är dsg flash no win
    Håller jag inte med om.
    Drive läget blir mycket bättre med ny mjukvara också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 17:28
  2. GTi Excessive, nytt från Wörthersee
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 22:22
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 02:00
  4. Köpa nytt växellänkage GTI 16v
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin