Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik B
    Medlemsnr
    4926
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    83

    Golf GTI Ed 35 eller Golf R?

    Börjar bli sugen på att byta min Golf MKV GTI mot en nyare. Ni som har ägt eller provkört både R:en och Ed 35:an vilken modell är bäst? En R från 2011 kostar ju ungefär som en Ed 35 från 2012.

    Märks det att R:en har 35 hästar mer eller gör vikten från 4WD att de går ganska lika? Är det någon särskild utrustning man bör ha på en MK6:a?

    Alla tips och råd är välkomna!

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag är jävig i frågan så du får ta mitt svar som du vill.. Men jag skulle säga att båda är bäst på olika saker.. R:en är tyngre vilket påverkar körupplevelsen negativt i låg fart och positivt i hög fart. Gällande motorstyrka så märks det främst att R:en har mer vrid. Således mer känsla av kraft och något snabbare. Vikt och 4wd minskar skillnaden. 4wd är trevligt vid sämre väglag och gör det möjligt att acca kraftigt året runt. Ed35 ger mer Gti-känsla med mer allert uppträdande.

    Båda är bra utrustade från start så tillval är en fråga om smak. Men en bättre stereo, usb, fem dörrar och pdc bör de ha. Tillvalsklädseln i ed35:an är frän.
    Senast redigerad av DPC den 2013-04-11 klockan 19:55.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Hör av dig för pris på en grymt fin 2012 Golf r. Kan ev ta din bil i inbyte beroende på mil pris och skick annars får du ett riktigt bra rentköp pris. Med vänlig hälsning, Mike
    http://www.blocket.se/vastmanland/Go...60230.htm?ma=1

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    När jag stog i valet och kvalet så tänkte jag såhär:

    Golf R fördelar:
    4 hjulsdrift
    Möjlighet till skalstolar
    Snyggare bodykit

    Nackdelar:
    Ca 50k dyrare
    Tyngre
    Dyrare försäkring/skatt

    Golf gti edition 35 fördelar:
    Samma motor som R, dvs drygt 300hk med enbart chip
    Lägre soppaförbrukning (vad nu det är värt)
    Lägre vikt (värt mycket)
    Ed35 paketet är riktigt snyggt

    Nackdelar:
    2-hjulsdrift

    Jag valde ed35 mest för priset och försäkringspremie, låter trist, men man måste dra en gräns någonstans, och eftersom detta är vår andrabil så fick detta räcka.

    Jag kan säga att jag är sjukt nöjd med mitt val, visst 4wd hade varit trevligt i vintras, men jag tror inte att enbart det är värt 50k.

    Har du råd med de extra pengarna för R, köp den. Vill du komma lite billigare undan och fortfarande ha en mkt trevlig bil, köp en ed35.

    My 2c!

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Skiljer det så mycket i försäkring? Jag har betalat ca 3700 kr per år de tre första åren och nu 6300 för en helförsäkring. Vad kostar en ed35? Skatten skiljer väl ca 15 kr i månaden..

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Skiljer det så mycket i försäkring? Jag har betalat ca 3700 kr per år de tre första åren och nu 6300 för en helförsäkring. Vad kostar en ed35? Skatten skiljer väl ca 15 kr i månaden..
    Bara gissar att R är betydligt dyrare, men jag kanske har fel?

  7. #7
    Ama303
    Gäst
    jag resonerade som Andreas och hade nästan likadan lista på fördelar/nackdelar när jag stod och valde om jag skulle köpa en R eller en ED35.

    till slut så föll det på att en R 2010:a med önskvärd utrustning hamnade runt pris som en 2012:a ED35 med önskvärd utrustning. Nyare bil med garantier blev det som avgjorde för min del. 4wd hade kanske varit trevligt nu i vintras men i övrigt har jag inte ändrat mitt val det minsta.


    när jag jämförde driftkostnader så låg försäkringspremien ganska lika för de två. aningen dyrare per år för R:en men inget man inte kunde leva med och inget som avgjorde slutgiltiga valet.

    kan du leva utan 4wd så är ed35 ett givet val och inte på något sätt ett nerköp.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Andra faktorer som spelar in:

    Mindre bagageutrymme i R.
    Ej möjligt att ha dragkrok på R.

    Ska man dessutom ta med den ekonomiska aspekten så bör man väga in den avsevärt modernare 2.0 TSI motorn i en ”vanlig” GTI (ej ED35 eller R), förvisso med K03 turbo, men med betydligt bättre bränsleekonomi än både ED35 och R.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Jag är iofs partisk men mitt val blir R alla dagar i veckan.
    R är lite dyrare i inköp och kanske ett par korvören dyrare i skatt och försäkring men om ekonomin är det viktigaste finns det ännu billigare bilar än ED35. T.ex vanliga GTI.

    4hjulsdriften är bra och den möjliggör även mycket snabba starter. R är riktigt snabb. När du väl står där vid rödljusen och det kommer upp en R bredvid så kommer du ångra dig :-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Jag valde mellan en GTI ED35 och en R för 2 år sedan. Det som avgjorde till ED35:ans fördel var 50k lägre pris men framförallt fördelen i att köra en till utseendet mycket mer diskret bil än R:en.

    Såhär i efterhand känns det som ett klockrent val då mina två grannar som tidigare körde Golf R har varit tvungna att sälja dessa pga stölder av R-specifika detaljer. Dvs. bor du i en storstad utan eget garage köp en GTI.

    Köregenskapsmässigt känns ED35 mycket trevlig i sitt välbalanserade och lättkontrollerade karaktär med vissa överstyningstendeser. Men visst 4wd hade varit extremt trevlig nu i vintras men på torra sommarvägar saknar jag inte fyrhjulsdriften nämnvärt. Fullt grepp finns ju från låg landsvägshastighet och bra däck även med GTI:n. Nästa vinter blir det nog däremot en ännu sladdvänligare bil som inte sjunker i värde av några bucklor och saltlager extra. En mekanisk välskött E34 540 med halvruggigt utseende är drömmen

    Lycka till med köpet! Du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer!

    - - - Uppdaterad - - -

    Gällande rakt fram prestanda i originalutförande så är faktiskt ED35 och R på tiondelen exakt lika snabba 0-200 km/h enligt tyska "Sport Auto".

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Enligt VW ska Ed35 vara mer än 1 sek långsammare 0-100.

    Men detta kan vi testa såklart!
    Min R är helt original. Finns det någon med en orörd ED35 som bor i närheten av Stockholm så kan vi ta ett snabbt race?
    Jag vet en bra väg med lite trafik och långt ifrån polis. Vore kul tycker jag oavsett vem som vinner!

    Edit: tilläggas bör att min bil är på verkstaden och bör bli klar i början på nästa vecka. Så jag kan därefter.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    [QUOTE=Mr_Big;182417]Enligt VW ska Ed35 vara mer än 1 sek långsammare 0-100.

    Den tyska tidningen Sport Auto anger följande för Golf R respektive GTI ED35;


    GOLF R

    0-40 km/h: 1,6 s

    0-60 km/h: 3,0 s

    0-80 km/h: 4,3 s

    0-100 km/h: 6,1 s

    0-120 km/h: 8,1 s

    0-140 km/h: 11,0 s

    0-160 km/h: 14,1 s

    0-180 km/h: 18,6 s

    0-200 km/h: 24,1 s

    0-100 km/h (Herstellerangabe): 5,7 s

    Höchstgeschwindigkeit: 250 km/h


    GTI ED35

    0-40 km/h: 2,0 s

    0-60 km/h: 3,4 s

    0-80 km/h: 4,7 s

    0-100 km/h: 6,6 s

    0-120 km/h: 8,5 s

    0-140 km/h: 11,5 s

    0-160 km/h: 14,7 s

    0-180 km/h: 19,2 s

    0-200 km/h: 24,5 s

    0-100 km/h (Herstellerangabe): 6,6 s

    Höchstgeschwindigkeit: 247 km/h

    Det hade varit mycket intressant att få se siffror från en GTI ED35 respektive R med exempelvis steg 1 trim i de högre intervallen. Där bör ju faktiskt GTI ED35:an vara betydligt kvickare.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Herstellerangabe antar att det betyder Launch Control?
    Dom tiderna stämmer med mina, har fått 5.6 sekunder på 0-100km/h.
    Det borde ju betyda att R som startar med Launch Control är snabbare, mer än tiondelar.

    Men vi testar! Jag har en polare som också har en R fast med steg 1. Så finns det några som har en ED35 med och utan steg 1 så kan vi mötas? Vi kan testa 0-100, kvartsmilen och 50 till 200? Jag har GoPro och Racelogic så vi kan filma och ta tid.

    Vore jättekul!

  14. #14
    Ama303
    Gäst
    samuel: det där är siffror för originalbilar antar jag.


    åkte med min ed35 med superchips bluefin steg1 mot en bekants R med steg1 från v-tech och från stillastående så sticker han i starten varje gång medans min spinner bort sig med fwd.
    med rullande start från 40-50 så hamnar han dock efter min ed35 hela tiden, så jag antar att mervikten sinkar r:en något när den väl kommit upp i fart. Just dsg:n är jäkligt effektiv vid rödljudrace. en arbetskollega kör en bmw 135i med manuell låda som på pappret skall vara över sekunden snabbare till 100 mot min ed35 och ändå tappar han så mycket tid vix växlingarna så att man lätt kan glida förbi

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Herstellerangabe betyder vad jag kan finna på google "fabriksuppgifter"
    MVH Patrik

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Herstellerangabe betyder vad jag kan finna på google "fabriksuppgifter"
    MVH Patrik
    Men då stämmer inte Sport Autos tider. Inte alls.

    Detta visar R 0-100 enligt hastighetsmätaren:
    https://www.youtube.com/watch?v=fUsr...e_gdata_player

    Hastighetsmätaren visar lite fel. Har klockat med Performance Box en tid på 5.6 sekunder.
    Jag kan mäta igen och visa fler tider (när jag får tillbaka min bil från verkstaden.).

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Andra faktorer som spelar in:

    Mindre bagageutrymme i R.
    Ej möjligt att ha dragkrok på R.

    Ska man dessutom ta med den ekonomiska aspekten så bör man väga in den avsevärt modernare 2.0 TSI motorn i en ”vanlig” GTI (ej ED35 eller R), förvisso med K03 turbo, men med betydligt bättre bränsleekonomi än både ED35 och R.

    /Peter
    Även TSI motorn med ko3 turbo presterar bra med ett litet chip! http://www.youtube.com/watch?v=_tdcKS1NCTc

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik B
    Medlemsnr
    4926
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    83
    Kul med så många svar. Ska åka och kolla på några bilar nästa helg. Är väldigt sugen på en R.

    mikegti: Din bil ser väldigt fin ut men jag vill ha 5-dörrar. Tredörrars bilarna verkar nästa omöjliga att sälja.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag kör 0-100 på 5,8 enligt gtech PRO. Men då krävs bansai-växlingar.. Kan kanske ställa upp på ett rejs i veckan om tiden räcker till. Sen är bilen bara ett positivt minne och en snabbare tysk tar plats i garaget... Klart är att en tunad ed35 är snabbare i fart. Lättare och mindre friktion går inte att snacka bort!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag kör 0-100 på 5,8 enligt gtech PRO. Men då krävs bansai-växlingar.. Kan kanske ställa upp på ett rejs i veckan om tiden räcker till. Sen är bilen bara ett positivt minne och en snabbare tysk tar plats i garaget... Klart är att en tunad ed35 är snabbare i fart. Lättare och mindre friktion går inte att snacka bort!
    Är det en BMW 135M kanske? Om så är fallet så har du köp en förbannat fin bil!

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 08:18
  2. Försäkring Golf GTI 35 edition
    Av Hamburger SV i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 15:55
  3. Köpråd: Golf R eller 35 Edition??
    Av Krigge i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 10:59
  4. Svar: 76
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin