Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: sharan motor

  1. #1
    H.R
    Gäst

    sharan motor

    Hej !
    jag har en sharan 1997 2,0I motorkod: ADY när jag startar bilen så antal varv/min ca 1150 , det normala skulle vara 950 varv/ min , och när jag stänger av motorn och startar direkt igen får jag det normala värdet. men om jag startar bilen efter typ 20 min så blir det 1150 igen ! så jag brukar alltid starta om bilen för att få det normala värdet medan jag kör. blir jätte tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta orsaken !! bilen har inga andra problem !

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Att börja med som troligen är billigast men definitivt lättast är att ta felkoder, även att inte lampan lyser.
    Sen göra rent gasspjället, och EGR ventilen sedan göra en grundinställning på båda ovanstående, det kan vilken verkstad som helst göra som har någon slags av diagnosdator. Lycka till
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  3. #3
    polomannen
    Gäst
    Som vw-power skriver en grundinställning på gasspjället.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Eller kolla över G62 motortemgivaren.
    När den tjafsar får du dom symtomen du beskriver pga av att bilen går på förhöjt tomgångsvarvtal , det som förut kallades choke.
    Realtivt vanligt fel.

  5. #5
    H.R
    Gäst
    jag bytte gasspjället tre gånger men det hjälpte inte (tomgång körning är helt stabil), hur kan EGR påverka det jag vill fixa? och hur kan man rena den !

  6. #6
    H.R
    Gäst
    Henrik , menar du den ?? för denhär har jag bytt 2 gånger , men det blev inget bättre !!

    1510-55103


    Köldmedietemperatursensor
    • Motorkod ADY

    • Polantal 4, Husets färg Svart med gul ring
    • Diameter [mm] 20

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Fast om du bytt spjällhus 3ggr och motortempgivare 2ggr så kanske det är läge att kolla felkoder och ev mätvärdesblock i motorstyrningen innan man byter mer.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-04-01 klockan 00:02. Anledning: Tog bort felaktig bild.

  8. #8
    H.R
    Gäst


    - - - Uppdaterad - - -

    är den????

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av H.R Visa inlägg


    - - - Uppdaterad - - -

    är den????
    Yes box , jag trodde du hade den nyare givaren så bilden jag visade först var fel. (tar bort den för att undvika förvirring) men du har den som sitter på ex Golf 3.

    Hette förut 357919501A är numera ersatt med 6U0919501B

    Benämns G62 och är en kylvätsketempgivare.

  10. #10
    H.R
    Gäst
    ...........nu sitter i bilen 6u0919501B

  11. #11
    H.R
    Gäst
    mätvärdesblock, menar du vägmätaregivare? om det är den så har jag också bytt den.

  12. #12
    MiWi
    Gäst
    Men har du gjort en felkodsläsning? I annat fall - starta där för annars kommer du bara få byta delar utan direkt relevans till det verkliga problemet.

  13. #13
    H.R
    Gäst
    juste........men jag gäller att hitta felet själv .......även om det kostar att byta saker.........jag vill gärna hora flera förslag från er.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Mätvärdesblock = Man läser av olika mätvärden från motorstyrdonet med en dator , och kan därav följa olika mätvärden ex temp.

  15. #15
    H.R
    Gäst
    jjjjjjj

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Fast om du bytt spjällhus 3ggr och motortempgivare 2ggr så kanske det är läge att kolla felkoder och ev mätvärdesblock i motorstyrningen innan man byter mer.

    Har du gjort grundinställning efter att du bytt spjällhus?

  17. #17
    H.R
    Gäst
    hur gör man grundställning ! blir jätte tacksam om du skulle förklara det för mig

  18. #18
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av H.R Visa inlägg
    hur gör man grundställning ! blir jätte tacksam om du skulle förklara det för mig
    Står skrivet i tråden:

    Citat Ursprungligen postat av vw-power Visa inlägg
    Att börja med som troligen är billigast men definitivt lättast är att ta felkoder, även att inte lampan lyser.
    Sen göra rent gasspjället, och EGR ventilen sedan göra en grundinställning på båda ovanstående, det kan vilken verkstad som helst göra som har någon slags av diagnosdator. Lycka till

  19. #19
    H.R
    Gäst
    jag har redan köpt vag305 (vag-scanner) o kopplade till bilen, jag fick felkod 00533 (idle air control regulation) .... iom att jag redan har bytt spjällehuset så måste jag erase kodet ifrån bildatan. problemet är jag får nedanstående varning, undrar om det är säkert att göra dett eller inte!

    caution: erasing the diagnostic trouble codes allows the code reader to delete not only the codes from the vehicle's on-board computer, but also ''freeze frame'' data and manufacture specific enhanced date. further, the I/M readiness monitor status for all vehicle monitors is reset to not RUN or not COMPLETE status, do not erase the codes before the system has been checked completely by technicians or yourself.

  20. #20
    H.R
    Gäst
    jag har redan köpt vag305 (vag-scanner) o kopplade till bilen, jag fick felkod 00533 (idle air control regulation) .... iom att jag redan har bytt spjällehuset så måste jag erase kodet ifrån bildatan. problemet är jag får nedanstående varning, undrar om det är säkert att göra dett eller inte!

    caution: erasing the diagnostic trouble codes allows the code reader to delete not only the codes from the vehicle's on-board computer, but also ''freeze frame'' data and manufacture specific enhanced date. further, the I/M readiness monitor status for all vehicle monitors is reset to not RUN or not COMPLETE status, do not erase the codes before the system has been checked completely by technicians or yourself.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 14:03
  2. spolarpump sharan?
    Av mulle meck i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 13:01
  3. Nya Sharan Do´s and dont´s!?
    Av MrNilsson i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 21:59
  4. Täckplatta dragkrok Sharan
    Av D.E i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 18:20
  5. Sharan ??
    Av v6variant i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin