Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    Gollin
    Gäst

    GOLF GTI, 16v, 1990 (PL) :: Startproblem

    Hejsan,

    Äger en en GOLF GTI, 16v, 1990 (PL) som har startproblem. Skall förslka beskriva felet. Bilen vill inte starta då den är kall. Har bytt tändkablar, samt de båda givarna/sensorerna på motorns högersida, vid/under fördelaren. Har förstått att dessa har med kallstarten samt kylartemp att göra. Trots dessa åtgärder får motorn för mycket soppa, den surnar till och går dåligt/ojämt. Med kontakten inkopplad (den bakre) så startar inte motorn, urdragen startar den och när kontakteten kopplas tillbaka efter en stund går bilen bättre men fortfarande ojämt.

    Tacksam för tips, ideér samt eventualla reservdelar. Vad kan det vara för fel? Styrdon insprutning etc, bränsletrycksgivare? Vill nu göra ett sista försöka att få igång bilen. Men jag är inte beredd att lägga ner ännu en förmögenhet på bilen. Jag har kostat på den ganska mycket redan. Om det inte går att få igång den kan jag tänka mig att sälja till ett skäligt pris, dock inga skambud. Visst finns det en del att göra på bilen utöver detta fel, men den är, trots sina år i ganska bra skick. Bilen bör i såfall ses. Den finns i Tranås. Vänder mig nu till detta forum. Tacksam för eventualla tips eller hjälp.

    /Jörgen

  2. #2
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Tänker på kallstartsventil/tomgångsmotorn.

  3. #3
    Gollin
    Gäst
    Tack för svar. Kallstartsventilen skall vara kollad (har haft den på verkstad). Dock vet jag inte nåt om den andra. Eller är det samma sak?

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Den kontakten du kopplar ut borde vara vit och med andra ord är det tempgivaren till ECUn som kopplas bort för att bilen ska starta.
    Vad händer om du startar bilen och kopplar in givaren samt kopplar ur kallstartsventilen? (blått 2 poligt kontaktstycke på höger sida om insuget). Detta är ju bara för att kolla att kallstarten inte ligger och skickar in soppa när bilen är igång den ska bryta så fort bilen går för egen maskin.

    Mvh

  5. #5
    Gollin
    Gäst
    Nu är ju inte jag nån fena på detta, men enligt verkstaden skall båda dessa givare vara bytta (som sitter straxt vid/under fördelaren). Dock har jag inte på egen hand kopplat ur mer än den bakre kontakten (för att få motorn att starta). Den kontakten är fn orange, då den av någon anledning bytts ut vid tillfälle, alltså skarvad. Jag skall kolla det du föreslår, men hinner inte ikväll. Tack för tipset!

  6. #6
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Gollin Visa inlägg
    Tack för svar. Kallstartsventilen skall vara kollad (har haft den på verkstad). Dock vet jag inte nåt om den andra. Eller är det samma sak?
    Inte samma sak!

    Här kommer mina paint skillz, nr1 är kallstartsventilen och 2an är tomgångsmotorn.
    http://i.imgur.com/a2GpVAE.jpg

    Det du har under fördelaren är vattentemp för ECU (2-pin, vit), vattentemp för panelen (1-pin) och termotidskontakt (2-pin, brun). Känner inte till nån orange kontakt!
    Senast redigerad av Sweeper den 2013-03-19 klockan 18:37.

  7. #7
    Gollin
    Gäst
    Tack för bilden det gör det ju lite enklare. Måste kolla om någon av dessa är bytta. BTW kontakten som bytts ut är kanske åt det bruna hållet, men vad den haft för färg innanmåste jag kolla mot den andra kontakten (utslutningsmetoden), det är den bakre, sett framifrån iaf. Nu måste jag kila.. återkommer senare. Tack så länge...

  8. #8
    Gollin
    Gäst
    Hej igen,

    Har nu lyssnat runt lite. Det lutar åt att det ändå kan vara kallstartsventilen som är trasig. Tomgångsmotorn skall fungera enligt verkstan. Men enligt VAG skall det vara en ventil med originalnummer 067 906 171 speciellt för PL-motorn.

    Min fråga till forumet, eftersom jag får annan information då jag Googlar på detta, om denna ventil verkligen är speciell för just PL-motorn (med detta nummer), eller om man kan ta en ventil vilken som, för Golf II?

    Ställer samtidigt frågan om det finns nån som "ligger på" en sådan ventil för PL-Motorn, då jag inte hittar nån varken på LAGA eller Bildelsbasen med detta nummer? Är isf intresserad av att köpa en sådan. Om det är en ventil, vilken som, finns den att få tag i via dessa sajter. Tack för hjälpen!

    /Jörgen
    Senast redigerad av Gollin den 2013-03-20 klockan 20:44.

  9. #9
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Vet inte vad är skillnad mellan KR o PL motorn när det gäller kallstartsventilen men har en från KR motorn hemma med nr 067 906 171 A.

    Kan tänka mig att det är svårt o hitta. Ring till vag o fråga vad de går på! Hittar inte på sidor jag brukar handla på. Ebay kan du också kolla på. Har själv en liggandes hemma fast till KR motorn.

    Finns också på bildelsbasen under Golf II/Bränsle/Kallstartsventil
    Senast redigerad av Sweeper den 2013-03-21 klockan 12:55.

  10. #10
    Gollin
    Gäst
    Hej,

    Tvärr har den utgått ur VAGs sortiment, men den går att få tag i som n del via Bosch. Men den är tyvärr ganska dyr, runt 2000 kronor. Vill uttömma alla andra alternativ innan jag köper en ny ventil. Kanske är skillnaden inte så stor på den du har.

    Jag har kollat på Laga och med Bosch nummer 0280170402 finns den på fler bilar. Så det finns hopp om att få tag i en begagnad. Skall ev beställa en ikväll.

    /Jörgen

  11. #11
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Gör så

  12. #12
    Gollin
    Gäst
    Hej igen,

    Nu har det hänt lite saker. Fick tag i en kallstartsventil på den lokala skroten (40 spänn) med samma nummer 067 906 171 med med tillägget A. Har nu kopplat in den. Men eftersom motorn var varm vid tillfället har jag inte kunna kolla dess funktion fullt ut. Förhoppningvis funkar det. Men motorn går fortfarande ojämt på tomgång samt att motorn inte svarar vid gaspådrag, den "segar". Kanske är det ändå idé att byta aven tomgångsmotorn för att få jämnare gång. Ytterligare en fråga beträfande den bakre givaren på motorns kortsida. Då originalkontakten saknades på bilen och ersatts med en likvärdig fast i fel färg, är min fråga om det spelar någon roll hur de två kablarna är kopplade? Kan detta ha något med de kvarvarande problemen att göra?


    Kan tillägga att jag försökt röra rent tomgångsmotorn, den går något bättre men är fortfarande ojämn i tomgången. Var också på verkstaen och de kopplade ur lamdasonden. Den ågr bätre med den urkopplad, verkar det som.

    /Jörgen
    Senast redigerad av Gollin den 2013-03-22 klockan 20:40.

  13. #13
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Förstår inte riktigt vilken givare du menar, termotidskontakten? Kan posta en bild så får du visa vilken, kan spela roll. Har de kollat avgasvärden? lambdavärde? rekommenderar att du gör det.


  14. #14
    Gollin
    Gäst
    Hej, igen

    Har varit upptagen med annat. Men jag har lyssnat runt lite. Kontakten jag menar är nr4 på bilden. Frågan jag hade är om de båda kablarna som går till denna kontakt polvänds, om det påverkar gången på motorn. I såfall, kan de ha kopplats fel? Eftersom bilen går bättre, om än väldigt svårtstartad, så startar den med alla kontakter ikopplade. Dock har jag fått ta ut nr 4 vid något tillfälle för att den inte alls ville starta. Men, jag har dristat mig till att beställa en "ny" lambdasond, då bilen verkar gå betydligt sämre med den nuvarande ikopplad. När den är urkopplad pendlar tomgången rejält emellanåt, men det är kanske inte så konstigt då den inte får några värden från lambdasonden. Men den svarar på gaspådrag, vilket den inte gjorde med lamdbdan ikopplad. Bilen har 26500 på mätaren, så det kan ju vara på sin plats att byta ut den. Har inte fått den än, men till veckan som kommer är den nog här. Jag har inte mätt upp några värden, men visst är det på sin plats att göra det. Återkommer då jag mätt upp och bytt lambdan. Tack för hjälpen!

    Jörgen

  15. #15
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Angående pendlandet av tomgången, har haft det problemet på min bil när jag köpte den nästan 3 år sen, fixade aldrig problemet efter 3 månader av testandet o bytande så jag sket i det o bytte sprut. Angående kontakten är det bra fråga!

  16. #16
    Gollin
    Gäst
    Hej,

    Vad menar du med "bytte sprut"?

  17. #17
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Bytte till ett insprutningssystem från annan bil (digifant 2)

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Ta gärna en titt i min tråd: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...olf-GTi-16v-89

    Likadan motor som också gått 26 500 mil. Kanske kan vara till lite hjälp även om vi inte har exakt samma problem

Liknande ämnen

  1. Främre avgasrör Golf GTI 1990 16v
    Av Borjan54 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 23:57
  2. Reparationshandbok Golf mk2 gti 16v. 1990.
    Av Borjan54 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 23:54
  3. Vw Golf II Gti 16v 1990.
    Av ovredsson84 i forum Projektforum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 21:17
  4. Tomgångsproblem GTi 16v 1990
    Av Magnusc i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 20:36
  5. Startproblem Golf Gti 16V -88
    Av Lea i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 18:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin