Resultat 1 till 1 av 1
  1. #1
    Jimmy_O
    Gäst

    Skillnad mellan AHW och BBY motor

    Har en Golf IV -00 1,4 med en skuren kamaxel. Verkar vara ett väldigt vanligt fel på dessa motorer vilket gör det näst intill omöjligt att hitta beg. delar.
    Och en ny kamaxelbrygga och 2 nya kamaxlar går på närmare 11 000:-
    Så det känns nästan mer ekonomiskt att satsa på en beg. motor men där var det också rätt glest på marknaden, hittar en enda i landet som gått ca 18 000mil men de vill ha 12 500:- för denna motor och det känns lite för mycket.

    När detta inträffade så höll kamremmen otroligt nog men den hoppade 2kuggar sen måste kamaxlen lossat igen för motorn och kamaxlar gick runt igen. Har flyttat kamremmen still sin rätta plats och tagit komp prov och det är helt ok så ventiler har klarat sig. Men ena kamaxlen och kamaxel bryggan är helt nerkörda. Det finns även något missljud från motorn när man släpper gasen som jag inte tror kommer från kamaxlen skulle kunna vara ett vevlager.

    Så slutligen till min fråga jag hittar en hel del BBY motorer mer mindre mil tal och bättre pris än AHW motorer.
    Vad är det som skiljer dessa?

    Det jag behöver använda är kamaxlar, kamaxelbrygga och ev själva blocket med vevaxel, kolvar och stakar.
    Resten kan jag i så fall plocka från den andra motorn.
    När man kollar i de reservdelslistor som finns på nätet verkar de flesta delar till de motorerna vara samma, som te.x. vevlager, ramlager, kolvar och allt som man kan hitta. Även när man tittar på utbytesmotorer så verkar de sälja alla 1,4 motorerna under samma artikel nummer.

    EDIT: Vid närmare efterforskningar verkar det som att det sitter en APE motor i bilen.
    När man slår in reg nummer i olika databaser får jag fram att det är en AHW motor men på servicebokens första sida där det alltid sitter en tryckt ettikett med uppgifter står det APE.
    Kan inte hitta någon märkning på motor eller topp. Och ettiketten på kamremskåpen är borta.
    Men efter att jag sökt och letat här på forumet och på nätet i övrigt om och om igen. Så står det bla att AHW motorn har en mekanisk EGR ventil på grenröret men på den jag har sitter det en elektronisk EGR ventil skruvad i toppen.
    Så nu gäller frågan istället vad skillnaden är mellan APE motorn och BBY motorn?
    Dessvärre verkar ju APE motorn vara ännu mer sällsynt, inte en enda träff på bildelsbasen eller Laga
    Senast redigerad av Jimmy_O den 2013-03-17 klockan 19:04.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 17:28
  2. skillnad mellan 1,8 ADZ och 1,8 AAM?
    Av JMR i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:13
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 00:27
  4. skillnad mellan pl och kr motor
    Av golf GTR i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 20:21
  5. Skillnad mellan 9A motor och 2E motor ?
    Av Gti_Dawe i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin