Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187

    Få bort baksäte, mk2 Jetta

    Försökte idag, men lyckades inte, det sitter som små handtag i baksidan på sätet i bagageutrymmet, men lyckades inte få bort dem. Fick loss sittdynan, men "ryggstödet" vill inte loss. Hur gör jag?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Försökte idag, men lyckades inte, det sitter som små handtag i baksidan på sätet i bagageutrymmet, men lyckades inte få bort dem. Fick loss sittdynan, men "ryggstödet" vill inte loss. Hur gör jag?
    Tag en flatmejsel och bryt försiktigt ut/bak trådbitarna på baksidan sätet(i skuffen) då glider/ploppar de loss och du kan dra sätet uppåt inne i kupen.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Baksätet har fyra fästpunkter, börja med dom två övre innefrån bagaget. Jag använde en kombination av polygrip och en lagom stor mejsel för att få dra ner fästet från låspositionen.
    När man gjort löst de två övre fästpunkterna är det bara att lyfta av ryggdynan innefrån bilen. Lyft rakt upp och se till att krokarna inte hakar i igen, det är lätt hänt när man fumlar runt.

    Jag börjar bli van att ta ur ryggdynan nu, när bilen vart stulen så gick dom in i bagaget den vägen...

    Lycka till!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Baksätet har fyra fästpunkter, börja med dom två övre innefrån bagaget. Jag använde en kombination av polygrip och en lagom stor mejsel för att få dra ner fästet från låspositionen.
    När man gjort löst de två övre fästpunkterna är det bara att lyfta av ryggdynan innefrån bilen.
    Dra ner?
    Är det öglorna som sitter benhårt du menar?
    För dom sitter så att man snarare måste lyfta UPP dem :S

  5. #5
    Bastard66
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Dra ner?
    Är det öglorna som sitter benhårt du menar?
    För dom sitter så att man snarare måste lyfta UPP dem :S
    Du måste först dra dom neråt för att sedan kunna dra dom uppåt.. Dom är liksom låsta i plåten.. Är ganska bökigt men jag klarade mig iaf med en stor skruvmejsel..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    Du måste först dra dom neråt för att sedan kunna dra dom uppåt.. Dom är liksom låsta i plåten.. Är ganska bökigt men jag klarade mig iaf med en stor skruvmejsel..
    Jag har försökt igen, men utan resultat, jag tror jag behöver se på bilder för att fatta, eller så är det helt enkelt så att de sitter fast efter 18 år...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Jag tror du får det enklare med lite hjälp i garaget. Om du ber en kompis sätta sig med knäna i baksätet och att denne trycker ner ryggstödet uppifrån med bägge händerna medans du tar två skruvmejslar och försiktigt håller ut stålbyglarna på skuffsidan. Om du ser att byglarna lossnat från själva plåten så ska det bara vara att lyfta för kung och fosterland sen. Det är enklare att komma åt om man lyfter ut sittdynan bak så man kommer åt underifrån på ryggstödet inne i kupeen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Så ja äntligen nån som kan förklara pedagogiskt =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin