Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1
    Ekan
    Gäst

    Varför är DSG-lådan så populär i Golf GTI/GTD?

    Letar efter en Gti/Gtd och har testkört både manuell och DSG, visst den är otroligt smidig och bekväm! Men känslan och det roliga i att köra tycker jag försvinner!
    Prioriterar köpare smidighet framför känslan och körglädjen med Gti:n?

  2. #2
    Hamburger SV
    Gäst
    Har också funderat på detta... Gav upp att hitta en GTI 35 edition med manuell låda i Sverige och valde att importera från Tyskland, hämtar pärlan på onsdag

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Hur är det igentligen, är det någon större vits att ta hem något från det bilfrälsta Tyskland ?, priserna verkar ibland vara högre än i Sverige

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Största vinsten är ju att du får vad du vill ha!
    Prismässigt är det en bonus OM det blir åt rätt håll.
    Mer begagnade bilar , fler år gamla är större vist i.
    Ska man ta hem själv så räkna 10.000:- innan den är hemma.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Ekan Visa inlägg
    Letar efter en Gti/Gtd och har testkört både manuell och DSG, visst den är otroligt smidig och bekväm! Men känslan och det roliga i att köra tycker jag försvinner!
    Prioriterar köpare smidighet framför känslan och körglädjen med Gti:n?
    Tror att många köpare av nämnda modeller är teknikintresserade och gillar dsg för att den är lite av två växellådor i en. Lugnt körd i driveläget är den bekväm och snål medan sportläget eller manuella läget ger snabba växlingar och bra prestanda samt lite roliga ljudeffekter i form av mellangas vid nedväxling och avgaspuff vid fullgasuppväxling.

    Jag är personligen som du, jag värdesätter en riktigt fint avvägd manuell låda. Den ska vara kortslagig med rätt mekanisk känsla och förstås med väl avvägda utväxlingssteg. Jag har manuell låda i min nuvarande Golf R och har aldrig ångrat mig.

    Min kommande bil kommer dock att ha Auto då modellen jag har valt inte har en lika lyckad manuell låda som golfen.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer .

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer .
    Om syftet är att åka fort så har motorn mer betydelse än växellådan. Eller menar du att de tiondelar av en sekund som du tjänar med dsg är avgörande faktorn vid val av låda?

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer .
    Haha, ja lite F1 känsla får man!

    Jag har alltid förespråkat man växellåda i sport bilar. Dock måste jag säga att min nuvarande gti med dsg garanterat är snabbare än om jag kört den manuell, eller vad tror ni?

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Som sagt, man tjänar några tiondelar vid varje växling jämfört med en manuell (som förstås sprider beroende på förare). Men, låt säga att man valt 19" istället för 18" så torskar man motsvarande man vinner på dsg. Så har man maximalt bråttom välj dsg och små, lätta hjul.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En sak som är bra med dsg är att man slipper tappa turbotryck vid växling, så turbomotorer mår bra av dsg. Lånade en gtech PRO i höstas och i loggarna går det att se att det tar lite tid efter växling innan maximalt acc infaller igen (trots bansai växlingar där acc aldrig understeg 0,2 g i växlingarna). Sen så väger dsg mer än en manuell låda vilket förstås inverkar negativt på prestanda.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Den manuella lådan ger ytterligare en dimension till körupplevelsen. DSG:n fixar alltid perfekta växlingar men med den manuella får man i alla fall tänka till lite.

    Vid slökörning kan jag däremot störa mig på att motorvarvtalet sjunker så långsamt vid uppväxling och det blir medvetet enormt långsamma växlingar för att matcha varvtalet. Det problemet har givetvis inte DSG:n.

    Det mest underhållande är ändå att få till perfekt varvtalssynkade nerväxlingar vid snabba inbromsningar gärna med lite extra mellangas så att man kopplar in på nedvarvning (någon som har någon teori om vad som är mest skonsamt att synka när motorvarvtalet sjunker eller ökar?). Det är körglädje
    Senast redigerad av samuel2 den 2013-02-24 klockan 16:16.

  12. #12
    Hamburger SV
    Gäst
    @ a128, för min del är det lite som Lillen svarade dig, det är nog mer för att jag ville ha en viss bil med viss utrustning, jag importerar inte bilen för att göra ett klipp.

  13. #13
    Ekan
    Gäst
    Ni som har DSG, vad får ni för varvtal när ni ligger i motorvägsfart? 100-110km/h?
    Växlingspaddlarna på ratten är säkert roliga i några veckor men sedan är jag rädd för att jag kommer sakna att få växla själv och bestämma vilket vartal jag vill ha i ingången till en kurva. Mycket ligger nog i känslan av att ha total kontroll!

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Finns det vanlig automat????

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Inte till Gti/Gtd.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Inte till Gti/Gtd.
    Inte till någon europasåld Golf MK6.
    Senast redigerad av Crille82 den 2013-02-25 klockan 11:42.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Ekan Visa inlägg
    Ni som har DSG, vad får ni för varvtal när ni ligger i motorvägsfart? 100-110km/h?
    Växlingspaddlarna på ratten är säkert roliga i några veckor men sedan är jag rädd för att jag kommer sakna att få växla själv och bestämma vilket vartal jag vill ha i ingången till en kurva. Mycket ligger nog i känslan av att ha total kontroll!
    Hittade dessa bilder, altså bara 1'n och 2'n som skiljer sen är det så gott som lika.

    Namn:  gearspeed_gti_man.gif
Visningar: 897
Storlek:  29.7 KB

    Namn:  gearspeed_gti_dsg.gif
Visningar: 852
Storlek:  29.4 KB

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Personligen gillar DSG stenhårt och skulle aldrig välja en manuell bil faktiskt, men visst är det trevligt att kunna välja växel och varv tex vid ban/konbanekörning men det löser man ju numera lätt med en mjukvaru uppdatering på dsglådan Ekan.

    Jag har giac/stertmans programvara i min låda och med den finns det ännu färre anledningar till att växla själv då alla dumheter som att den växlar själv även i S läge löses + ett mkt bättre launchcontrol (valbart varvtal ) går att välja + div andra förbättringar.

    (finns kanske andra med men den jag har funkar klockrent även med hyfsat mkt effekt&vrid så då rekommenderar jag den)
    I mitt fall så använder jag paddlarna ytterst sällan då jag tycker att lådan i sig gör ett mkt bra jobb med att sköta om det själv utan att jag "lägger mig i"
    Erik

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    Personligen gillar DSG stenhårt och skulle aldrig välja en manuell bil faktiskt, men visst är det trevligt att kunna välja växel och varv tex vid ban/konbanekörning men det löser man ju numera lätt med en mjukvaru uppdatering på dsglådan Ekan.

    Jag har giac/stertmans programvara i min låda och med den finns det ännu färre anledningar till att växla själv då alla dumheter som att den växlar själv även i S läge löses + ett mkt bättre launchcontrol (valbart varvtal ) går att välja + div andra förbättringar.

    (finns kanske andra med men den jag har funkar klockrent även med hyfsat mkt effekt&vrid så då rekommenderar jag den)
    I mitt fall så använder jag paddlarna ytterst sällan då jag tycker att lådan i sig gör ett mkt bra jobb med att sköta om det själv utan att jag "lägger mig i"
    Erik
    Kan bara hålla med, älskar DSG lådan.
    Men det är än då lite så att man saknar manuel låda ibland

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Inte till någon europasåld Golf MK6.
    Var det något mer du ville tillägga? Har jag fel i sakfrågan om Gti och Gtd i Sverige?

Liknande ämnen

  1. DSG lådan till Golf när kom den?
    Av Bäckis i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 21:12
  2. Varför är Mk4 1.8T Variant så ovanliga?
    Av Köttis i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 13:28
  3. DSG-lådan på GTI MK6
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 19:57
  4. Varför gör VW så här?
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 00:54
  5. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin