Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Oj vad vackert !
    Nästan synd att börja köra den i salt och slask.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #22
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Oj vad vackert !
    Nästan synd att börja köra den i salt och slask.
    Jag vet, men hur skulle man kunna låta bli!

  3. #23
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Hamburger SV Visa inlägg
    Jag vet, men hur skulle man kunna låta bli!
    Hej Uwe

    Ser ju ny ut. Det är väl bara att köra i saltet ………. du får ju en bra anledning att tvätta nya bilen vilket som självändamål kan vara ett nöje.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #24
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej Uwe

    Ser ju ny ut. Det är väl bara att köra i saltet ………. du får ju en bra anledning att tvätta nya bilen vilket som självändamål kan vara ett nöje.

    /Peter
    Hej Peter

    den har ju bara gått 800 mil än så länge, så det är verkligen nybilskänsla fortfarande :-) och håller med, det kändes som härlig terapi idag att handtvätta bilen! Gjorde ingenting alls!

  5. #25
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Snygg kärra! ... Finns likheter med min . Fortfarande toknöjd efter 1000 mil inkl. en mycket bekväm europaresa. Du kommer gilla den till våren när man kan gasa .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #26
    Hamburger SV
    Gäst
    Tack, ja nu längtar man lite extra till våren! Vi kanske ses på nån träff framöver? Vore häftigt om det blev en del 35 Edition som dyker upp... Måste börja kolla upp vad som är på gång

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Min 35 har rullat typ 350 mil sedan jag köpte den ny förra juni, står fint i varmgarage men som du skriver, våren lockar extra mycket nu

  8. #28
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Min 35 har rullat typ 350 mil sedan jag köpte den ny förra juni, står fint i varmgarage men som du skriver, våren lockar extra mycket nu
    Min står också i varmgarage, just nu hittar jag på varje ursäkt för att ta ut bilen, oavsett väder:-) kul om man ses i Stockholmstrafiken, har ännu inte sett nån annan 35, men de finns ju där onekligen!

  9. #29
    Ama303
    Gäst
    snygg som få i vitt. pucklarna i ed35 fronten sticker verkligen ut på en vit bil.

    en träff med ed35 får nån gärna styra ihop. här i söderort så ser man åtminstone 3st på nästan daglig basis.

  10. #30
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    snygg som få i vitt. pucklarna i ed35 fronten sticker verkligen ut på en vit bil.

    en träff med ed35 får nån gärna styra ihop. här i söderort så ser man åtminstone 3st på nästan daglig basis.
    Får hålla ögonen öppna då, håller med om att det vore kul med en ED 35 träff till våren, jag ska se om jag orkar ta tag i detta till våren:-)

  11. #31

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Har du fått ihop slutnotan/kostnaderna för import?
    Är som sagt själv intresserad då jag inte hittar några objekt i Sverige

    Som det pratades in någon Edition 30 tråd så kanske man skulle ha en "Edition" träff så kanske man blir mer än 4-5 på träffen

  12. #32
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Har du fått ihop slutnotan/kostnaderna för import?
    Är som sagt själv intresserad då jag inte hittar några objekt i Sverige

    Som det pratades in någon Edition 30 tråd så kanske man skulle ha en "Edition" träff så kanske man blir mer än 4-5 på träffen
    En Edition träff vore hur kul som helst, jag tittade faktiskt på olika Edition 30 först innan jag föll för Edition 35:-)

    Förutom nedanstående kostnader så blir det ju dyrare försäkring de första åren jämfört med en "svensk bil" eftersom man på en nyare bil sannolikt tar en helförsäkring (ingen vagnskadegaranti pga importen) Jag väljer iallafall det eftersom bilen är i princip ny

    Reskostnaderna beror ju lite på var man bor i Sverige och var man hämtar bilen. Själv hade jag tur som kunde flyga på poäng med SAS (Arlanda - Hamburg), kostnad 283 kr, Hotell i Hamburg 750 kr, tåg till Neumünster ca 100 kr, därefter blev jag hämtad av säljaren. Körning hem, färja Puttgarden-Rödby + Helsingör/Helsingborg ca 900 kr, bensin ca 1400 kr.
    Så för min del totalt ca 3500 kr.

    Övriga "fasta kostnader"

    Exportskyltar i Tyskland inkl tysk trafikförsäkring 0 kr (Säljaren bjöd på detta...)

    Tror det går på 30-50 euro. Fick 15 dagars skyltar (det finns 30 dagar också, men du får ändå bara köra 7 dagar i Sverige efter du kommit hem på exportskyltarna, sen måste du i samband med ansökan om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen söka tillfällig registrering för att köra (annars får köra till besiktningen efter 7 dagars perioden gått till ända ...)

    Svensk tillfällig försäkring(30 dagar), tog helförsäkring så det täcker stöld, brand etc...
    Folksam 2311 kr

    Ansökan ursprungskontroll + tillfällig registrering (Transportstyrelsen)
    1150 kr (700 kr + 450 kr)

    Registreringsbesiktning (Bilprovingen eller Carspect) - kan göras först efter att man fått ok från Transportstyrelsen...
    1680 kr

    Svenska Regskyltar
    180 kr

    Totalt exkl reskostnader 5321 kr

    skicka gärna PM om du funderar på nåt (jag tror jag fått med allt ovan) Någon skrotningsavgift eller liknande tas tydligen inte ut längre (fick man betala förr tydligen)

    - - - Dubbelpost? - - -

    Transportstyrelsen har också faktiskt riktigt bra info på sin hemsida om allt det praktiska, vad är du sugen på för bil?

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...rungskontroll/

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Ok, tack för infon

    Resan ner får jag alltid ta med i mina beräkningar
    Flyga ner till GBG/Malmö och köra upp en bil eller till Tyskland är inte så stor skillnad (är än då 150+ mil)

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Brukar gå på 10.000:- innan man är hemma och reggad.
    Det är med resa och allt , då räknar jag till och från norra sverige.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Vad är det som skiljer på en tysk importbil idag mot en svensk såld?
    Tidigare så var det i alla fall halvljus automatik. Hur fungerar det idag.
    Är det annat som skiljer?

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ofta ett bättre och mer väldokumenterat skick.
    Men det finns ju fina i landet med.

    I tyskland har man dock en heder i att serva bilarna.
    Där är det ålagt som ett grovt brott om man fuskar med papper som service eller besiktning.
    Här i vårt land är det ju knappt något som hindrar nån från att fuska , och straffet är lågt.

    Köper man bil nere t.ex i tyskland har man ju massor av fler bilar att välja mellan.
    Utrustningen , skicket och urvalet är det som lockar mest i mina ögon.

    Nu har jag ju mest importat lite äldre bilar.
    Men det är ju än viktigare med dokumenten då.
    De stora fusken sker ofta i sverige(mätare , servicebok mm).

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Jag tänkte mera på det tekniska, är dom lika nu för tiden? Typ EU standard?
    Min Audi A4 från 2010 har en typ av nyare ljus-automatik, har tyska bilar det med nu?
    Att övrig lull-lull utrustningsnivån skiljer har jag koll på.

  18. #38
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Vad är det som skiljer på en tysk importbil idag mot en svensk såld?
    Tidigare så var det i alla fall halvljus automatik. Hur fungerar det idag.
    Är det annat som skiljer?
    Jag tror inte det skiljer sig så mycket på en nyare bil (gamla bilar kan ju ha allt ifrån avsaknad av stolsvärme, strålkastarspolare etc, men numera tror jag det mest kan skilja på vad som ingår i olika utrustningspaket. Har inte tänkt på det där med halvljusautomatik, men jag tror min importerade Golf har exakt samma som den svensksålda Passat Alltrack jag hade innan.

    Sen håller jag med Lillen, i Tyskland är folk för det mesta sjukt noga med att bilarna är servade och ofta är de ganska fullsmetade med utrustning. Jahreswagen och bilar som säljs under Das Welt Auto brukar vara extra fina. och som sagt, i Tyskland måste en säljare ange om bilen är krockad (det fanns t.o.m. en särskild ruta på kontraktet). Bra att kolla är dock om nån inte har rökt i bilen, dvs att det är en Nichtraucherwagen, tror det är nästintill omöjligt att rekonda bort, och tyskarna är fortfarande ganska duktiga rökare... Sen tror jag det är smidigare att köpa från en handlare än privat med tanke på allt fix med papper osv

  19. #39
    Hamburger SV
    Gäst
    7 mars blev det grönt ljus hos Transportstyrelsen, registreringsbesiktning bokad 15 mars i Södertälje, sen är det bara att invänta svenska plåtar och hoppas att våren kommer till Stockholm...:-)

  20. #40
    Hamburger SV
    Gäst
    Så där, nu är det klappat och klart. Registreringsbesiktning avklarad, bilen är godkänd, försäkrad samt i trafik! Men lite oplanerat krångel blev det ju ändå... När jag ansökte om ursprungskontroll på Transportstyrelsen stod det att CoC dokument bara måste skickas in i orginal om "fordonet är nytt och inte varit registrerat tidigare". Nähä, bra tänkte jag, 1 år gammal Golf som varit reggad i Tyskland, jag skickar in en kopia. Var inte heller några problem att få grönt ljus = godkännande från Transportstyrelsen.

    Igår kväll sista koll att alla papper var med (enligt vad Bilprovningen ville ha enligt sin hemsida). Kommer fram, vad är det första besiktningsmannen frågar efter? "Du har väl med CoC dokumentet i original? Jag ser här att Transportstyrelsen bara fick en kopia..." Som tur var var han smidig och godkände bilen och så fick jag snällt åka hem, hämta originalet och lämna in det sen. Tydligen kunde han inte knappa in uppgifterna från en kopia (verkar ha nåt med att man ska ha rätt fordonsskatt att göra), suck...Skrev lite feedback till Bilprovningen på detta så att de är lite tydligare på hemsidan..

    Men nu är det bara att vänta på riktiga skyltar, och sen är det här äventyret klart. Ny projekttråd kommer om livet efter importen. Var ju inne på att styla försiktigt, men nu har jag hängt för mycket på forumet. Är klart sugen med att börja sänka den lite... Har förstått att det inte är några problem, trots DCC, jag tvivlar starkt på att det kommer att bara sluta med en sänkning...

    Namn:  bild.jpg
Visningar: 472
Storlek:  993.5 KB

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 08:18
  2. Golf GTI 35 Edition / R - pris om 2 år??
    Av Racertobbe i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 18:07
  3. VW Golf GTI Edition 35 Driving Experience Vollversion
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 14:38
  4. Are you GTI enough? (Golf GTI 35 Edition)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:44
  5. VW Golf GTI Edition 35 (MK6)
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin