Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Palm
    Gäst

    Audi 80 quattro 16v turbo

    Tja, passar på att slänga upp en liten tråd då det finns en VAG sektion
    som jag brukar säga till dom som frågar, jag har en audi 80 quattro -85 med en golf gti motor och lastbilsturbo :P

    den här bilen är väl nu inne på sin 3dje motor då mycket vill ha mer

    Kortfattat om bilen och motor just nu

    Fullbur
    Golf Gti 1.8l KR motor
    största HX40n med 19s avgashus
    Ajden grenrör
    CP kolvar
    Scat H-profil vevstakar
    VEMS Motorstyrning
    Portad Topp
    Kortat Audi S4 insug
    Catcams kammar 299grader 14,45mm i lyft
    Dubbla Walbro pumpar
    45L Fuelcell
    1260 Tricflow Spridare
    Etanol

    2010 låg effekten på ca 420-450hk i motorn på 1,2bar i ladd, det var med orginal s2 kolvar, nu är ett nytt motorblock bearbetat och CP kolvarna ska in, så nu ska det laddas i sommar, om man tar sig ut...

    Lite bilder

    Rovan


    kammarna


    Bilen


    Sidan


    Ombyggd för multiribb


    Skuffluckan kapad och lättad


    Cockpit (bilden på det färdiga resultatet var borta)


    In action 1


    In action 2


    Just nu ser det ut såhär


    det som närmast ligger till hand just nu är att hela bilen ska skrapas undertill, allt ska lackas och målas, nya bromsledningar, coilovers ska byggas, bromsarna ska uppdateras, plastrutor ska in, kylarn ska till skuffen, ja just det, motorn ligger i molekyler, sa jag att bilen ska ut i sommar, som sagt vi får se..... med en 1½ åring hemma, nr2 kommer i sommar + renoveringobjekt till hus, men nu ska bilen byggas utan kompromisser utan nu ska den bli som jag velat ha den ändå från början

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Häftigt projekt!!

    Jag tänkte be om film, var så sugen på motorljudet!

    Men hittade ju en på din websida du länkat till i signaturen,
    härlig sång, lär bli härligare framöver då ;-)

    Lycka till !
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Palm
    Gäst
    Tackar, jo det finns en film på våran hemsida, men det är med den gamla motor (v.1), låg väl på ca 300hk då på 1,7 bar och jävulst dålig respons mot nya motorn är det dag och natt, plockade ut över 400hk på 1,2bar med den,

    Nya bromsarna, 300mm wilwood skivor med Girling G60 dubelkolvsok


    Blir stooort


    jämnfört med orginal


    detta blir såklart fram, bak kommer jag sätta orginal frambromsar ventilerade 256mm skivor med enkolvs ok på 54mm, blir nog kanske dubbla ok bak så ett par få agera hydraulisk handbroms på separat krets

  4. #4
    Palm
    Gäst
    Mera godsaker påväg, ett coiloverbyggsats från staterna är beställd



    Sen fick jag hem stötdämparna från Tyskland men såklart så skickade dom en fwd sats och inte till en quattro

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Bra med sprutt vid så lågt laddtryck!
    Måste vara bra flöde i grejerna. =)

  6. #6
    Palm
    Gäst
    Jo det är det, skulle vara roligt att bara bänka den som sugmotor för skojs skull, men ska iaf bänka den nu när den kommer igång igen i framtiden, blir ju bara mer och mer på den där "to do" listan så nypremiären kommer dra ut på tiden tyvärr

  7. #7
    Palm
    Gäst
    Ser att jag har undanhållit lite information här, det finns en liten detalj som jag ska ändra på den här bilen framöver, nämligen att b-stolpen ska kapas ur och flyttas bak ca 15cm för att mina GT coupe dörrar ska rymmas så att man kan få en egen audi 80 2-dörrars sedan med quattro, rutramen blir ett hemmabygge då coupedörrarna har annan lutning både på A och B-stolparna, sen kommer det toppas med en ur-quattro i plast runt om, även taket kommer bytas ut till glasfiber och jag har pyssslar med en plugg dom senaste dagarna till en sån men det gick åt massor med polyester trots att man körde med alu-roller, så åtgången var väl ca halv flaska vax utan silikon, några dl släppmedel, 250gr gelcoat (behövs egentligen 500gram tydligen [frown] ) ca 5-6 kg polyester (detta på 3varv glasfiberväv) så slutnotan på bara pluggen är nog en bra bit över 1000kr nu ska bara förstärkningarna plastas in



    Även b-stolparna är bortkapade ur donatorn som garagegrannen köpte så nu har jag allt jag behöver för 2 dörrars konverteringen inkl coupedörrar som jag köpt tidigare

    Men detta är väl ungefär hur jag har tänkt mig bilen sen fast vit och audifärger


    Mina 2bennett coilovers är hemma nu iaf och mina stötdämpare från Tyskland även så, nu ska bara fjäderbenen in och blästras så kan jag pressa i hylsorna


    men just nu har jag prioritet på huset då jag måste bli klar med övervåningen innan nr 2 kommer i sommar, är ju "bara" tilläggsisolering, ny el, nytt radiatorsystem, ny spånskiva, golvgips, parkett, innertak, ja och alla tapeter, lister, dörrar på det, men brukar försöka med 1 dag i veckan i garaget så inte allt ska stanna av sen så mår jag själv mycket bättre när man fått "skruva" av sig lite det var allt för denna gång, trevlig kväll allihop /Thomas

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Du ligger inte på latsidan inte ;-)

    Häftigt med b-stolpen, hoppas du får det bra!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9
    Palm
    Gäst
    Nog ska det gå att få bra utan större bekymmer, har kikat på den lösa stolpen och kommer nog kapa lös tröskeln av den och bara ta ett hål i min tröskel och "trä" ner den och bara göra ett titthål för att svetsa mer bilder kommer på det när det är aktuellt

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    kristofer oscarson
    Ort
    lapplandsväsby
    Inlägg
    133
    En riktig slepper! Ser fram emot film och mer bilder!

Liknande ämnen

  1. Audi A4 2.0TDI Quattro (B7) -08
    Av razer i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 13:39
  2. Audi a6 1.8T Quattro S-line - 04 (Såld!)
    Av golf666 i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 19:23
  3. Audi A4 1.8T/163 Quattro Avant-03
    Av P.Hagel i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 15:54
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin