Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80

    Gti 16v-88 startar inte?

    Hej!

    Har fått lite bekymmer med kompisens 16 ventilare som jag inte riktigt förstår. Han köpte bilen för en vecka sen och då startade den extremt lätt, sen har det blivit svårare och svårare fram till i onsdags då bilen inte startade alls. Den tänder till och går mycket dåligt i kanske 10 sekunder ibland.

    Jag kunde konstatera att bränslepumpen inte inte gick som den skulle så vi satte dit en som jag hade liggande utan resultat, passade på att byta bränslefilter samtidigt. Jag bytade även hela k-jet enheten till en annan bara för att utesluta att det var något där som felades, också detta utan resultat. Jag har testat två olika styrtrycksregulatorer men inte heller detta hjälper.

    Stiften på bilen var snustorra innan jag började byta ut saker, nu är de istället sura som f*n... Har tagit ut en spridare och kollat sprutbilden och den ser hemsk ut när plattan i k-jeten är kopplad till insuget, om jag istället lyfter plattan i k-jeten med en magnet så är där mycket bra sprtbild. När jag skulle starta upp motorn i min golf första gången var det styrtrycksregulatorn som var sönder och det betedde sig nästan exakt likadant. Kan det vara så att jag har stött på ännu en trasig regulator??

    Om det är någon som känner igen symptomen så är jag mycket tacksam för förslag på lösningar!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    196
    Hade samma symptom på min, till slut testade jag byta tändstift då funkade det.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Nja i detta fallet är felet nog lite "djupare" än så, har bytat stift och det ger inget resultat...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du bör mäta upp både systemtrycket och styrtrycket i ditt bränslesystem.
    Detta du du säger att du har dålig sprutbild först men bra när du kan lyfta luftmängdmätaren(plattan).
    Det brukar kunna bli så när man inte får upp nog bränsletryck i spridarna.
    K-jet ska ha iaf över 5bar(5,2 och uppåt) , inte som ett elekroniskt sprut.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Ja lillen vi får nog ta och göra det, det är märkligt dock för som jag skrev tidigare så bytade jag huvudpumpen till en annan som fungerade bra tidigare. Kan det ha något med förpumpen att göra? Till saken hör kanske att innan besiktningen förra lördagen hällde vi på injector-cleaner, kan det ha lossat gammal skit som har satt igen systemet någonstans?

    Hur mäter man enklast system och styrtryck? Måste man inhandla en sådan super-dyr sats från biltema eller finns det billigare alternativ?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Väcker liv i denna tråden igen då problemet kvarstår, skruvar så jag blir tokig men får inte någon klarhet.

    Vi fick den nya styrtrycksregulatorn idag men det var inte det som var problemet. Jag mätte upp bränslemängden som kom ur returledningen från k-jeten under 30 sekunder så som bentley-manualen sa att man skulle göra, resultatet blev ca 700ml istället för de 1000ml som den minst ska leverera. Ska mäta bränsletrycket imorgon men min fråga från föregående post kvarstår, måste man ha hela biltemas kit för att mäta det eller funkar det med lite DIY och den billiga bränsletycksmätaren de har?

    Mycket tacksam för hjälp, detta börjar kännas aningen förtvivlat.

  7. #7
    steve_wonder
    Gäst
    Enligt en som jobbat på VAG så ska de finnas en kolv som reglerar bränsletrycket. Den ska sitta ovanför plattan i k-jeten alltså ovanför luftfiltret. Denna ska tydligen vilja hänga sig om där kommer smuts. Har du kollat den?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Hela k-jet enheten är bytad till en annan så bör inte felet bör inte ligga där då de visar samma kassa spridar bild. Testade igår att shimsa upp trycket med en 1mm tjock bricka extra men inte heller det hjälpte.

    mvh

    Tobias

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kristian Öberg
    Ort
    Asmundtorp
    Inlägg
    99
    Jag har stött på snarlika fel
    Till slut bytta jag för pumpen i tanken,den ger ju bensin till huvudpumpen under bilen
    Sen funka de fint,har du kollat gnista? Ja har även haft problem med min hallgivare. .

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Tack för tipset! "Tyvärr" har vi mätt upp hur den pumpen och den levererar mer än tillräckligt. Tror felet ligger mellan huvudpumpen och k-jeten. Bilen har bra gnista och den tänder till på ett j*vligt förargligt sätt så det låter som den är igång så länge startmotorn går.

    Hur är det med accumulatorn brevid huvudpumpen, kan den vara stopp i den?

    mvh

    Tobias

Liknande ämnen

  1. Bromsarna tar inte. GTi 16v -88
    Av graul i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 15:06
  2. Golf Gti 16v -88 startar ej
    Av Martin Sandbäcken i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 15:56
  3. Golf mk2 Gti 16V startar inte.
    Av LimMet i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 22:14
  4. 16v gti startar inte
    Av Wtec i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 00:02
  5. Mk2:a gti 16v. -89. Startar inte.
    Av Kungs i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin