Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49
  1. #1
    steve_wonder
    Gäst

    Funderingar om sportigare bromsar

    Tjenare!

    Stefan heter jag och köpte för ett halvår sedan en Tornado röd Mk2 GTI 16v (ORB633 om någon känner igen regnummret)
    Nu är de ju så att jag tänkte uppdatera en ganska stor del av denna bilen. Men de första stora jag ska ge mig på är då bromsarna. Samtidigt som bromsarna bytas skall även polybussningar nya länkarmar, och ja allt som har med upphängning att göra bytas. Även coilovers och nya fälgar tillkommer. Ska man va ärlig så är det väll bromsok, hållare och spindlar som förblir gammalt.

    Men nu till min fråga: Finns de någon här som kan rekomendera billiga och bra slitsade skivor och bra belägg?

    -Min setup i tanken är ju Brembo Max och GreenStuff

    -Kanske man ska satsa rejält och uppgradera till G60 bromsar direkt? (Någon som har över ett par kanske?)

    -Finns de någon på forumet som tar hem saker från utlandet till bättre priser?

    Alla svar och synpunkter välkommnas med öppna armar.

    Mvh Stefan


    Bjuder även på en liten bild på bilsamlingen och mig själv =)

    Namn:  test 2 fnjn.jpg
Visningar: 527
Storlek:  40.3 KB

  2. #2
    MiWi
    Gäst
    Hej Stefan, ser ut att vara ett fint exemplar du har köpt!


    Först och främst, undvik Greenstuff (och de andra beläggen från samma tillverkare), de har en lyckad marknadsföring men direkt bra är beläggen inte. Beroende på användningsområde finns det lite olika alternativ jag kan rekommendera.

    Du har mycket bra sortiment i utlandet, http://www.venommotorsport.com/ har jag använt mig av som leverantörer utan hinder, kostar dessutom mycket mindre än att få tag i samma delar här.

    Vad för ambitioner har du med bilen, är det enbart gatåka du har tänkt dig?

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hej och välkommen hit!

    På 16v sitter det redan 256*20 ventilerade skivor, dessa ok har lösa okhållare och går att byta till 280mm skiva med samma spindel och ok. (Det var kanske det du tänkt?)

    Synd, för jag har g60-spindel, ok och okhållare att sälja ;-)


    Brembo max funkar bra, kört med dessa på bana under ett par år (239*20), trots god glidfunktion på oken så slets skivor och belägg mycket mer på insidan, men berodde antagligen på banåkat och värmen.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Hej och välkommen hit!

    På 16v sitter det redan 256*20 ventilerade skivor, dessa ok har lösa okhållare och går att byta till 280mm skiva med samma spindel och ok. (Det var kanske det du tänkt?)
    Beror väl lite på årsmodellen... bägge mina 16v (87-88) har fasta okhållare och kan således inte byta till 280 skivor.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg

    Beror väl lite på årsmodellen... bägge mina 16v (87-88) har fasta okhållare
    Ok! Det var mer än jag visste.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6
    steve_wonder
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Hej Stefan, ser ut att vara ett fint exemplar du har köpt!


    Först och främst, undvik Greenstuff (och de andra beläggen från samma tillverkare), de har en lyckad marknadsföring men direkt bra är beläggen inte. Beroende på användningsområde finns det lite olika alternativ jag kan rekommendera.

    Du har mycket bra sortiment i utlandet, http://www.venommotorsport.com/ har jag använt mig av som leverantörer utan hinder, kostar dessutom mycket mindre än att få tag i samma delar här.

    Vad för ambitioner har du med bilen, är det enbart gatåka du har tänkt dig?

    Främst ska den väll gå gata får se om de blir tid över till att köra bana. Sen har jag kollat priser i första hand på bromsbeläggen och skruvat har billiga greenstuff 900kr mot bds frendo 1600kr. Bilen kommer ju som högst att rulla 500mil denna säsongen om jag inte oplanerat får va ledig mycket. Och de kostar ju en del att byta bromsarna landar runt 7000kr totalt minus lastventil.

    De värsta är ju att jag oftast spårar ur så de vysslar om de när jag ska genomföra något enkelt och då kostar de ju där efter.

  7. #7
    steve_wonder
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Hej och välkommen hit!

    På 16v sitter det redan 256*20 ventilerade skivor, dessa ok har lösa okhållare och går att byta till 280mm skiva med samma spindel och ok. (Det var kanske det du tänkt?)

    Synd, för jag har g60-spindel, ok och okhållare att sälja ;-)


    Brembo max funkar bra, kört med dessa på bana under ett par år (239*20), trots god glidfunktion på oken så slets skivor och belägg mycket mer på insidan, men berodde antagligen på banåkat och värmen.

    Tackar

    Jag ska kolla upp de där med bromsoken då jag inte är 100% säker. Men G60 spindlar ok och hållare kan ju va intressant till caddyn.

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steve_wonder Visa inlägg
    Främst ska den väll gå gata får se om de blir tid över till att köra bana. Sen har jag kollat priser i första hand på bromsbeläggen och skruvat har billiga greenstuff 900kr mot bds frendo 1600kr. Bilen kommer ju som högst att rulla 500mil denna säsongen om jag inte oplanerat får va ledig mycket. Och de kostar ju en del att byta bromsarna landar runt 7000kr totalt minus lastventil.

    De värsta är ju att jag oftast spårar ur så de vysslar om de när jag ska genomföra något enkelt och då kostar de ju där efter.
    Då är mitt förslag att du tittar på sidan jag länkade dig, du får så mycket mer för pengarna.

    256mm-bromsarna kommer räcka långt för dina behov enbart med nya belägg, det är ingen tung bil som ska bromsas ner. Bra belägg, vettig kylning utav skivorna samt bra bromsvätska är ett recept som räcker bra.

    För dig skulle jag föreslå beläggen nedan, har fått väldigt bra betyg och klassas som bra instegsbelägg (vilket passar dig som till 98% kommer åka gata);

    http://www.venommotorsport.com/produ...category=Brake

    Kostar 48 pund vilket är knappt en 500-lapp med dagens pundkurs. Vill du ha skivor är deras 6-slitsade svartstålserie väldigt prisvärda.


    Om du behåller 256mm-skivor skulle du få skivor fram/bak samt belägg fram/bak för totalt 2520 kr.

    Enbart framskivor med belägg hamnar på 1290 kr.

  9. #9
    steve_wonder
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Då är mitt förslag att du tittar på sidan jag länkade dig, du får så mycket mer för pengarna.

    256mm-bromsarna kommer räcka långt för dina behov enbart med nya belägg, det är ingen tung bil som ska bromsas ner. Bra belägg, vettig kylning utav skivorna samt bra bromsvätska är ett recept som räcker bra.

    För dig skulle jag föreslå beläggen nedan, har fått väldigt bra betyg och klassas som bra instegsbelägg (vilket passar dig som till 98% kommer åka gata);

    Någon aning o hur frakten blir?

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Då är mitt förslag att du tittar på sidan jag länkade dig, du får så mycket mer för pengarna.

    256mm-bromsarna kommer räcka långt för dina behov enbart med nya belägg, det är ingen tung bil som ska bromsas ner. Bra belägg, vettig kylning utav skivorna samt bra bromsvätska är ett recept som räcker bra.

    För dig skulle jag föreslå beläggen nedan, har fått väldigt bra betyg och klassas som bra instegsbelägg (vilket passar dig som till 98% kommer åka gata);

    http://www.venommotorsport.com/produ...category=Brake

    Kostar 48 pund vilket är knappt en 500-lapp med dagens pundkurs. Vill du ha skivor är deras 6-slitsade svartstålserie väldigt prisvärda.


    Om du behåller 256mm-skivor skulle du få skivor fram/bak samt belägg fram/bak för totalt 2520 kr.

    Enbart framskivor med belägg hamnar på 1290 kr.
    lånar tråden lite snabbt. var inne på venom shemsida och tänkte kontakta dom, men kan inte hitta en enda mailadress till dom. lite dåligt av ett postorderfirma kan man tycka. har du nån mail till dom då du handlat av dom förut?
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Finns det inte två olika storlekar på Mk2 16V bromsar? På bilar med kylkanaler är det väl 239mm skivor? dvs 86-88 eller så?

    Fredrik

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    jo dom tidiga hade 239 mm och fasta okhållare, tror jag har 239 på bägge mina 16v. sen kom 256 mm och där tror jag det finns både fasta och lösa okhållare . och sen G60 med fler som fick 280 mm med lösa okhållare
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    E-mail adress ?

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Var inne på Venom Motorsport's hemsida och tänkte kontakta dem,
    men kan inte hitta en enda mailadress till dem.
    Lite dåligt av en postorderfirma kan man tycka.
    Har du någon mailadress till dem då du handlat av dem förut ?
    Jag skulle också vilja ha en E-mail adress till dem !

  14. #14
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steve_wonder Visa inlägg
    Någon aning o hur frakten blir?
    Gällande fraktkostnader står allt på sidan när du går till order. Nu var jag lite extra snäll och kollade detta, fraktat hem till dörren landar det på 3050 kr totalt.

    Gällande skivorna i svartstål ser de ut såhär:



    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    lånar tråden lite snabbt. var inne på venom shemsida och tänkte kontakta dom, men kan inte hitta en enda mailadress till dom. lite dåligt av ett postorderfirma kan man tycka. har du nån mail till dom då du handlat av dom förut?
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Jag skulle också vilja ha en E-mail adress till dem !
    Venom har bara telefonsupport officiellt. Men jag kan lösa med mejladress till er, ge mig en stund så återkommer jag. Om det är något grundläggande kanske jag kan svara på det.

    Vet inte om denna gäller än, men prova och se:

    richard@venommotorsport.wanadoo.co.uk
    Senast redigerad av MiWi den 2013-02-14 klockan 19:07.

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Tänkte eventuell beställa ett black diamond koplingssats. Men såg inget om frakt till sverige. Hitta bara fraktkostnader till britiska öarna o skottland osv.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är 239mm och ALLTID fasta okhållare.
    Med 256mm och 280mm är det ALLTID lösa okhållare.
    Då pratar vi Mk II och Mk III plattformen.

    Går att kombinera massor av andra prylar från Audi , Seat och skoda för att komma upp i över 300mm.
    Detta tillsammans med andra ok så blir det överkurs , MEN bra bromsar.

    Jag personligen har kört hemkokade 280mm setup i över tio år.
    Det räcker långt över min körförmåga , men så klart det är alltid bra med lite i reserv.
    Bromsteknik är dock mycket mer värt att öva på.

  17. #17
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Tänkte eventuell beställa ett black diamond koplingssats. Men såg inget om frakt till sverige. Hitta bara fraktkostnader till britiska öarna o skottland osv.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Minns jag rätt har jag sett kitt på engelska Ebay för samma kostnad, dock med lägre fraktkostnad. Kan göra en snabbsökning åt dig om du vill.

    Till vad för bil är det?


    Tydligen uppdaterad mejladress, detta ska gälla;

    richard@venommotorsport.com
    Senast redigerad av MiWi den 2013-02-14 klockan 20:13.

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Lillen har svar på tal ;-)

    Dags för mig att sätta annons.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  19. #19
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    kan ta det i pm, då det inte var vad denna tråd handlar om =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  20. #20
    steve_wonder
    Gäst
    Känns som att jag e sugen på g60 bromsar om de nu går att byta man kan ju inte få för mycket bromsar =)
    Venom sidan verkar ju ha mycket roliga saker. =)
    Någon som har g60 ok & hållare?

Liknande ämnen

  1. G60 funderingar
    Av graul i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 20:39
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 22:02
  3. Tiguan funderingar
    Av fredrik_wt i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 22:10
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 21:45
  5. Lupo funderingar...
    Av ovredsson84 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin