Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210

    Skoda Octavia RS1 kombi -03

    Tja! Tänkte skapa nån sorts projekttråd om bruksvagnen, tycker det är bäst att lägga den här då rsklubben´s hemsida blev indragen i nån hacker-attack för ett tag sedan.


    Kort fakta:
    Octavia Rs kombi 2003, rullat 24400 mil nu.
    Skiljer en del från en vanlig Octavia 1,6 som ni säkert vet, drar lite fakta om just denna ändå.

    1,8t AUQ, 180 hk & 235 Nm org.
    Sänkt 15 mm från original. Större bromsar, 312 mm fram, 256 mm bak
    Sportstolar i halvskinn, armstöd i skinn, sportratt, sportpedaler, fejk-kolfiberpanel, vrs växelknopp, svart innertak och den "nya" instrumentbrädan med mätartavlor ala sport. Tygmattor med vrs-brodyr, ECC, farthållare och original xenon.
    Fräckare stötfångare fram, en liten vinge, utblåset och några vrs- emblem gör den i alla fall något fagrare än en snik- Skoda.
    Avtagbart drag.. fult men rätt bra att ha ibland

    Modifieringar:
    - Programvara från Powerchip, +35 hk/ 70 Nm
    - Powerflex bussning "Dogbone", något mer vibrationer men märks verkligen på känslan vid växlingar.
    - Xenon 4300K på helljus - lika bra ljus som med extraljusen.
    - Osram Xenon look parkeringslampor för mindre nyansskillnad mot halvljuset.
    - Tonade rutor, -35% ljusinsläpp
    - Mattsvart vinyl på B och C stolpar
    - Stereo Pioneer 12" i bagaget och 6,5" Gas Silver i dörrar fram, diskanter orginal men de i bakre dörrar ur kopplade för att slippa skriket i öronen när man har stolen långt bak.
    - Borttaget Skoda emblem på baklucka, massering med hammare, svets och spackel löste det.. den något rostiga bakluckan fixades samtidigt till och lackerades av lillebror som råkar vara billackerare.

    Planer:
    - SMIC ( eller sidmonterad IC) i alu modell lite större än original. Ligger hemma och väntar.. Ska vara bolt on i stort sett.
    - 3" eller 2,5" främre rör med sportkat
    - Uppdatera programvaran så det lirar med uppdateringarna.
    - Montera de nya 18" S5 replika fälgarna, däck blir nog 215/40.
    - Coilovers.. nåt i mellansegmentet troligen.
    - Tona om bakruta samt toning av sidorutor fram
    - Byta kamrem, v-pump osv. Gjort vid 15000 mil (2008) senast, "intervall" på 18000 mil på dessa MEN så länge drar jag inte på det..

    Här följer några bilder.. Sista bilden är en lånad bild som visar skillnaden mellan en original IC och den nya!
    Bifogade bilder Bifogade bilder            
    Senast redigerad av salmiakboven den 2013-02-04 klockan 16:14. Anledning: uppdaterat

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Trevlig bil, har själv haft AUQ motorn i min förra Golf IV 25 Jahre!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Trevlig bil, har själv haft AUQ motorn i min förra Golf IV 25 Jahre!
    Helt ok, snål och bra.. ligger på 0,73 l/mil blandad körn. på vintern. Vet precis vilken bil det är, riktigt fin den!

    Passade på att montera en Defa motorvärmare idag, köpte en beg. kontaktvärmare och sen nya anslutningskablar.

    Testat att klä mittpanelen i borstad alu vinyl, svårt att säga om det blev bättre än den rätt dåliga kolfiberimitationen som sitter där original. Känns nästan lite för ljust nu. Ska man testa kolfiber alt. lackera?

    Namn:  2013-02-01 14.32.17sd.jpg
Visningar: 3441
Storlek:  130.1 KB

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Testat en fälg på bilen, mest för att se hur de sitter. Behöver 5 mm spacers för att det ska bli perfekt, liksom en hel del sänkning så klart

    Namn:  2013-02-04 13.14.01.jpg
Visningar: 3839
Storlek:  170.3 KBNamn:  2013-02-04 13.12.09.jpg
Visningar: 3272
Storlek:  148.6 KB

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Snyggt!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Härliga bilar dessa,saknar faktiskt min gamle lite:

    http://www.garaget.org/?car=75026

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Blir nog bra till våren
    P.Hagel: såg fräsch ut, snygga i svart!


    Har lagt en del tid i helgen på bilen. Bytt kamrem, v-pump, termostat, multirem, spridartätningar och lite ny glykol.
    Det tog sin lilla tid, säkert 8-9h men då passade jag även på att montera den större intercoolern och modifierade innerskärmen en aning. Jo, jag behövde borra upp hålet för map-sensorn från 10 mm till 18 mm, det finns några olika varianter och min var större, inte helt lätt att göra utan en borr i rätt storlek, men till slut så! Luftstyrningen till IC´n gjorde jag om också. Skönt att ha det gjort iaf

    Coilovers är på gång. Weitec blir det.

    Namn:  2013-02-24 14.23.08.jpg
Visningar: 3355
Storlek:  438.3 KB
    Bild med nya IC´n monterad. Skönt med lyft

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    En uppdatering då!

    Köpte ett par Weitec coilovers i bra skick av Mårten från Hedemora (minns inte nicknamet).
    Monterade dessa för någon vecka sedan, vilken skillnad mot det gamla original! Har tidigare kört med billiga coils från både JOM, Ta-technix, Raceland och Fk men dessa känns helt annorlunda.. går dock inte att sänka mer än 50 mm.

    Fälgarna fick några Hankook Ventus v12 evo påkrängda, 215/40-18. Blev precis som jag ville inte för mycket profil men ändå ska det fylla ut lite, rullar tyst och fint!

    Några bilder då, har inte polerat utan bara en snabb vaskning.. ser ju dugligt ut ändå
    Bifogade bilder Bifogade bilder     

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Stefan leinersjö
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Snyggt!

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Ser bra ut!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Tackar för det! Inte sett dessa fälgar på en enda golf 4, octavia eller gamla a3´an så jag lära testa

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Mkt stilrent, precis som de ska vara

  13. #13
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Ser riktigt bra ut

    Via kranaprataren på mobilen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    En liten uppdatering!

    Hittade ett 3" framrör med kat från en a3 på bildemontering.. bra pris, den tar vi.
    Kikade på avgas efter kat, yes det fanns ett fräscht 2,5" simons till octavia rs på bildemontering.. tar det också.

    Slutade på 2600:- + frakt, som hittat och det var i bra skick allting förutom flexröret som spruckit.. så ett nytt svetsades dit.

    Monterades idag, här är en bild på org. vs 3" framrör . Låter tyst och fint då jag kör med 2 ljuddämpare.

    Namn:  2013-06-01 12.09.19.jpg
Visningar: 3261
Storlek:  136.8 KB

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Dags för en uppdatering!

    Efter att ha kört med Powerchip steg 1 programvara ett år nu så har jag fått bilen mappad av Sn00k. Powerchippet lirade väl inte alls ihop med de nya prylarna osv. och var väldigt orkeslöst på mellanregistret. Efter Sn00k´s fingrat och även uppdaterat till Vag´s mest uppdaterade programvara till denna motor så är det skillnad på motorns beteende! Drar jämnt och fint genom hela registret!

    Effektuppgifter kommer senare, först ska den hinna adapteras och få nöta lite bankörning på Gälleråsen den 15e september!
    Nya bromsar runt om liksom en Whiteline 24 mm krängningshämmare bak kommer att monteras före bankörningen, det behövs verkligen

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Citat Ursprungligen postat av salmiakboven Visa inlägg
    mappad av Sn00k.

    bankörning den 15e september!
    Mycket trevligt, han verkar duktig på det!
    Då syns vi den 15e!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    En liten update.

    Bankörning funkade relativt bra med bilen, det var vibrerande bromsar som gjorde att jag fick hålla igen. Krängningshämmaren gjorde stor skillnad i stabilitet!

    Jag och Sn00k var ut och gjorde några justeringar i programmet nyligen, nu går den riktigt fint. Speciellt med tanke på att bilen rullat 27000 mil och då är turbon aldrig bytt

    Här ett klipp med körning på 3an och 4an med dubbdäck på en ödslig motorväg.
    100-150 km/h (mätarfart) runt 5,5 s enligt klippet, det är rätt okej

    http://www.youtube.com/watch?v=77hdQETNvic


    Namn:  543925_521980384548424_1777695588_n.jpg
Visningar: 2744
Storlek:  80.1 KB
    En bild från Gelleråsen.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Ett tag sen sist. Sn00k har väl justerat lite i programvaran sen sist, pinnar på riktigt fint.. men så var det då kopplingen som känts väldigt klen. Tog tag i det igår och monterade sachs vr6 koppling och "G60" svänghjul, blev en trevligare karaktär efteråt, betydligt mer lättrampad men med bra känsla och förhoppningsvis så ska den bita i bra. Passade på att byta olja i lådan också, gjorde skillnad det också! Bilen har rullat 28 000 mil nu.. får nog hänga med ett tag till för nu är snart alla slitdelar bytt

    Namn:  2014-03-08 17.14.03.jpg
Visningar: 2922
Storlek:  56.7 KB
    Namn:  2014-03-08 17.40.09.jpg
Visningar: 2778
Storlek:  103.3 KB
    Gamla kopplingen, ser ut att ha slirat en del!
    Namn:  2014-03-08 16.44.19.jpg
Visningar: 2904
Storlek:  101.6 KB
    Nya grejer monterat.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Fin fint de där när man kan använda liknande grejer inom koncernen

    Min koppling på a6an har slirat till den med några ggr, men mest när de är riktigt kallt ute och man kliver på på de högre växlarna.
    Trots att min koppling endast är ca 4500mil gammal. Men den är ju klen original med dubbelmasse svänghjulet så får väl byta ut
    de mot ett enkelmasse ifrån en gammal audi quattro framöver kanske hehe!
    Senast redigerad av golf666 den 2014-03-14 klockan 23:47.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Fin fint de där när man kan använda liknande grejer inom koncernen

    Min koppling på a6an har slirat till den med några ggr, men mest när de är riktigt kallt ute och man kliver på på de högre växlarna.
    Trots att min koppling endast är ca 4500mil gammal. Men den är ju klen original med dubbelmasse svänghjulet så får väl byta ut
    de mot ett enkelmasse ifrån en gammal audi quattro framöver kanske hehe!
    Ja visst är det Tobbe! Det är ju ändå en del jobb att byta koppling och att byta på bruksbilen tar emot lite men är det slut så är det.
    Nya kopplingen kostade mig under 2000:- inklusive nya skruvar till svänghjul och tryckplatta, då är det Sachs och allt VAG orginal (beg svänhjul från caddy 1,9tdi). Snålade lite och köpte ingen förstärkt tryckplatta, det jag läst mig till på Briskoda så ska denna set up klara runt 400 Nm.

    Kände att det slirade varje gång man gasade och skulle i med nästa växel.. man fick liksom fiska med gaspedalen och vänta innan det greppade som jag tyckte känsla var, nu känns det bättre och har också vänjt mig med den lättrampade kopplingspedalen

Liknande ämnen

  1. Skoda Octavia 1,8T Kombi -01 , Rykaren! Bilder!!
    Av Lillen i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 07:34
  2. Nya Skoda Octavia
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 13:37
  3. Krängningshämmarbussningar Skoda Octavia -01.
    Av Lillen i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 18:18
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 08:59
  5. Batterihållare Skoda Octavia - Finns det större?
    Av Lillen i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin