Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82
  1. #61
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Hur upplever du ljusbilden på BigKnickarna med xenon? Jag har själv sådana med xenon, och tycker att dom lyser väldigt vitt och väldigt mycket, men lite överallt, blir ingen riktig ljusbild, och lyser inte särskilt långt heller. Har en punkt i mitten och fjärrljus på var sida.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    Hur upplever du ljusbilden på BigKnickarna med xenon? Jag har själv sådana med xenon, och tycker att dom lyser väldigt vitt och väldigt mycket, men lite överallt, blir ingen riktig ljusbild, och lyser inte särskilt långt heller. Har en punkt i mitten och fjärrljus på var sida.
    Ja de är väl lite sisådär. Vad har du för styrka och färgton?
    Blev ju mer en punkt när 55w kittet monterades, satt ju 55w kittet ytterst.
    Men de mittre ljuset med 35w försvinner lixom lite i ljuset som 55w ger, syns väldigt tydligt på bilden.
    Men jag ser vägen framför mig betydligt bättre än de traditionella helljuset så ska väl inte klaga direkt
    Namn:  19262-636759dbea873c19de3904a57c4d22de_large.jpg
Visningar: 1959
Storlek:  88.3 KB

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE]
    Körde igång med 2.5l bygget i helgen igen.. var på tiden! Haha

    Börjat med toppen till 2.5l bygget! Rensat gängor på avgassidan och montera i nya bult. Slipat in alla ventiler... puh!


    Sådär, alla ventiler monterade med titan retainers samt hårdare fjädrar.
    Nu saknas bara ett par 7A kammar och svetsa dit fäste för trigger givaren bakom kamdrevet
    Sen kan man montera i tryckare, kammar och få toppen helt klar!

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE 2014-01-12]

    Har bråkat med lambdan ett tag, den går inte att få den att bekanta sig med sprutet.
    Den visar rätt på AFR värdet i den separata lambdamätaren, men de blir inte sprutet nå gladare för.
    Får jag ingen lambda in i sprutet, så går den exakt på mappen vilket kan medföra lite hög soppaförbrukning.
    Ingen lambda korrigering alltså! Har åkt på ca 1.7-2.2l/milen på nästan original laddtryck.
    En aning för mkt Var o korrigerade mappen hos Viktor på DBR häromveckan.
    Vilket blev ngt bättre iaf. Men vi fick inte till lambdan in i sprutet ändå...
    Beslutet tog jag häromdagen, det skulle i en ny lambda.
    Hade en Innovative LC-1 i gula turbo golfen som ändå bara står, den tar vi tills vidare. Tack Golfen
    Kopplade in den i torsdags kväll o kalibrerade in den o nu minsann snackar den med sprutet, weeeihoo!
    Börjat läsa lite autronic manual o försöker sätta mig in i grejerna lite mer så man fattar vad man behöver korrigera.
    Sen är det bara testa sig fram försiktigt!
    Lambdan ska korrigeras lite i inställningarna på sprutet sen justeras lite i mappen..
    Sen borde allt funka bättre! Bytte även multi temp givaren till en ny då temp givaren i instrumenthuset
    har visat allt mellan 60-90 grader när man kört. Ibland strax över 90! Dock har jag sett i autronicet att temperaturen legat stabilt runt 95 grader, ibland lite mer pga min halvdåliga kylare.
    Nu satt jag o varmkörde efter att ha bytt givaren och kollade samtidigt med autronicet.
    När mätaren i instrumenthuset pekar på ca 100 grader så ligger den enligt autronicet på ca94-95 grader vilket är helt ok. Men kylaren ska bytas o ser om man får tempen lite lättare när man buskör!
    Kylaren min är nämligen lite halvtät sedan tidigare ägare haft i kylartätning som satt igen kylaren ngt.
    NU bilder...

    Fredagsmix Ta ett par krackelerade bromsok och lägg i ett bad med bromsvätska.. hehe!
    Köpte dessa på annons då mitt ena ok bak kärvar och krånglar med handbromsmekanismen. Visade sig att dessa var i princip nya fast målade och sen hade bromsvätska runnit ut så de krackelerat i färgen.
    Gav ca 400:- med frakt för dessa Nästan gratis då ett nytt kostar ca 1500:- på VAG!
    Färgen skulle ändå bort och vad löser färg bättre än bromsvätska! Får se hur de ser ut imorrn efter en helg i detta bad. Bara tvätta av ordentligt sen kanske man kan montera i slutet på veckan om jag har tur


    Äntligen har det kommit snö igen, beroende framkallande med laddtryck svårt att hålla sig när de är så kul att åka på sladd.. Soppakontot blir hårt belastat!


    Fortsatt med 2.5l blocket, mätt kolvringsgap! 0.40 är de nu efter att ha slipat lite på de.. knappt 0.30 från början..


    Nya kolvringarna monterade på alla kolvar och även monterat på kolvarna på nya h-profils stakarna... de tar sig


    Sådär ja, alla grejer till maskinen uppradat på en tillfällig bänk medans jag ska sätta ihop motorn! Grundlig rengöring först sen ihopmontering...

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE]
    Hänt lite på siståne iaf
    Viktor o CO på DBR svetsade fäste på toppen för kamtriggern häromveckan.
    Så nu är toppen klar så när som på ett par kammar!
    Har ju en del annat kvar som är viktigare prio på än att köpa kammar
    Står lite still igen pga andra prioriteringar, bytte åt mig en a4 1.8t -97 med lite små fix mot min fiddy.
    Så donar lite med audin innan den åker ut på annons till förmån för att köpa delar till nya maskinen till s2an
    Sen kunde ja inte låta bli att köpa ännu en bil när tillfälle bjöds via jobbet.
    En Vw Bora 1.6 -01 med rasad koppling! Gav knappt ngt för bilen så kunde inte låta bli.
    En bra affär att tjäna cash på Och med vinter ute så passar jag på att åka lite skoter på ledig tid med.
    + ett ev. husköp som stundar så hägrar lixom de i planerna just nu.
    2.5l maskinen tar jag tag i när jag fått klar bilarna och de är på väg att säljas !
    Var ju iaf tvungen att fixa vintersulor till S2an, de dubbfria kina däcken som satt på var snorhala rent utsagt!
    En bekant hade 4st Bridgestone Noranza 2 - 205/55 16" däck liggande med ca 6,5 mm kvar på att sälja.
    Köpte dom och krängde på dom på sommarfälgarna som följde med a4an ja nyss bytte åt mig (sommardäcken var ändå slut).


    Pålagda!


    Ordentlig tvätt krävdes...


    Sådär BETYDLIGT renare tur vi har bra medel på jobbet!


    Quattro väder <3 Sjukt kul o sladda haha! Som ett barn på julafton och man kan inte låta bli att trycka lite extra på gasen hahaha!

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Nu är det dags att ta tag i detta igen tänkte jag..

    Bygget och bilen har stått still sedan i vintras

    Har köpt hus/garage och div. andra projekt har tagit tid.
    Nu har jag snart kommit igång med bygget igen troligen, köpt på mig div. delar och fått hem de mesta till mitt eget garage hemma på tomten. Så snart ska de väl kunna bli fart med 2.5l bygget.
    Har fixat och donat massa hemma i huset, på tomten och i garaget sista halvåret sedan vi blev husägare.
    Vilket är för jäkla skönt att vara. Ha allt sitt eget på hemmaplan
    Nu kan man gå ut i garaget när man vill utan att behöva planera dagen för att åka till garaget med mat, hund osv.


    En översikt från vägen på vårat hus Gamla a6an (förra bruksbilen) parkerad framför garaget...


    Dimljuset fick stryka på foten förra vintern efter lite närkontakt Även 1st extraljus och stötfångaren fick ge med sig lite. Nåja! Sånt som händer...


    Men fyndade ett beg. dimljus på NA-swapmeet för 150:-

    Tog hem s2an till huset i våras med såklart och placerade den framför garaget. Fortfarande med vinterhjulen på t.o.m

    Lagomt till hösten så köpte jag mig ett CP-service grenrör av en kille neråt i sverige som hade byggt nå nytt eller ja de hade blivit över efter nå bygge iaf
    Blev enklare och snabbare gjort såhär än att bygga ett eget..

    Parade ihop grenröret tillsammans med mitt 5862 aggregat och en nydonad audi original wastegate för att se hur de skulle bli. Blir nog fint under huven sen

    Och häromdagen fick jag hem en lätt begagnad 4-pucks sinterlamell och en 707-tryckplatta. Nu är nästan alla delar inköpta till 2.5l bygget iaf!
    Saknas väl spridare, kammar och ett justerbart kamdrev.
    + nån packning och första biten downpipe skall tillverkas.
    En värre kylare skall beställas utav en kille vid namn Vidar ifrån Norge som special bygger en åt mig efter mina önskemål. Då jag har s4ans insug så blir kylaren ngt försänkt där på höjden, men för att kompensera upp det så är den istället tjockare. Hans kylare ser mkt bra ut och snart kommer jag lägga en beställning på en sån
    Just nu håller jag på och färdigställer garaget så man kan tillbringa lite tid där i vinter
    Har sedan vi flyttat in målat golvet, installerat luftvärmepump och en hel del hyllor och köpt på mig verktyg m.m.
    Till helgen nu kommer en klinkers kant längst ner på väggen sättas dit för att skydda gips väggarna mot fukt som lätt bli när man kör in skotern efter en tur i snön eller kör in en snöig bil
    Och eftersom vi flyttat en bit utanför stan och de blir lite mer bilåka blev det även en ny bruksbil.
    Sålde av gamla a6 1.8t quattron och köpte mig en Passat Variant R-line 2.0Tdi DSG -2010 istället..
    Att man inte skaffat bil med automat tidigare, slippa växla hela tiden
    Ja är nöjd och självklart har ja inte kunnat hålla händerna ifrån att pilla på den heller
    Lite fälgar, lite toning, slutrör, diod konvertering här o var och lite smått o gott så ser den ut såhär:

    Så snart kanske man kan börja lite smått med maskinen till s2an...
    kanske blir lite tätare uppdateringar framöver iaf i bästa fall

    - - - Uppdaterad - - -

    [UPDATE 16/11-2014]

    S2an parkerad i garaget och nu ska de fixas div. med bakbromsarna samt tutan som gett upp. Bakbromsarna blir de nya skivor/belägg samt uppfräschning av oksadlar och ett nytt bromsok vä bak.

    Bromsskivor/belägg gammalt vs nästan nya brembo max skivor samt nya ferrodo belägg. De gamla var riktigt "slut"!


    Sådär allt borta, bultarna till oksadlarna satt hårt som SATAN!! Hade tur som fick loss dom utan värme

    - - - Uppdaterad - - -

    [UPDATE 28/11-2014]


    Nytt bromsok till Vänster bak..


    Blästrade oket höger bak och monterade i nya tätningar! Ska måla de i helgen..

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205

    Blästrade även bromssköldarna bak..



    Blästrade även oksadlar och köpte nya bultar att montera ihop allt med

    Fick paket idag med

    Spridare, flödestestade/flödesmatchade Bosch 1700cc spridare från Patrik Lembke!
    Tackar för en grymt smidig/snabb affär Patrik!
    Dessa kommer bli till nya 2.5l maskinen.. saknar nu bara kammar och kamdrev samt ett svänghjul..
    Snart kanske man kan börja montera ihop den på riktigt Men ska väl inte säga för mkt, har mkt annat att stå i med

  8. #68
    Medlem nivek75s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Simon S
    Medlemsnr
    5289
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    102
    Schysst uppdatering..
    Grattis till hus köpet.

    Motorsport utan ljud är som porrfilm utan bild....
    Mina bilar finns här. http://www.garaget.org/Nivek75

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av nivek75 Visa inlägg
    Schysst uppdatering..
    Grattis till hus köpet.

    Motorsport utan ljud är som porrfilm utan bild....
    Tackar haha!

    [UPDATE]


    Målat oksadlar och letat på nya dammasker till glidpinnarna..


    Målat båda bromssköldarna samt bromsoken bak..


    Började planera hur ja ska göra med batteriet. För att få in ett lite större batteri tänker jag sätta det i reservhjulsbaljan istället. Sen montera huvudströmbrytare där batteriet sitter original samt en säkrings central.
    Imorn är det nog dags för att börja montera ihop och tillbaka bromsarna bak med :P
    Och börja mäta lite för batteri infästning/säkringscentral och plats för huvudströmbrytaren..

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE]

    Skrotade en A4 1.8t i somras och sparade svänghjulet då ja skulle ha startkransen till mitt nya svänghjul som blir ett custom från DBR. Så knackade loss startkransen häromdagen


    Lite delar för att hjälpa till med batteri flytten, delar från nyare a4 Batteri fästplatta samt fästjärn och en säkringsdosa.


    Satt ihop bromsarna med, lite skillnad före och efter. Återstår gör en luftning och provkörning!

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    UPDATE
    Hållt på med batteri förflyttningen av o till nu sedan förra veckan.
    Idag blev det klart!


    Köpte lite ny fin + kabel + huvudströmbrytare och en batterikabelskor (endast ena skon med på bild)


    Byggt fäste för huvudströmbrytare och säkringsdosa med inbyggd plusplint!


    Beställde även hem en jordplint, enkelt o bara kunna fälla undan ena panelen på sidan bak och sätta dit laddaren där istället för att lyfta upp golvet och ansluta på batteriet för ev. laddning lr starthjälp. Dock fanns den bara med m6 gäng, så fick gänga upp den till m8 och sen kapa till en bult så de blev en pinnbult och sen loctitea den och taggbricka på de så blev de en fin fin jordpunkt.


    Sådär blev de med lite färg på allt och även bränslepumps relät inkopplat och dit monterat. Hade inget fäste så fick bli ett stripes sålänge. Man kan även skymta jordplinten till vänster i bild (på original placering där jordkabeln till batteriet sitter normalt)


    Överblick över det hela.. ska städas ur och matta mm ska läggas på plats igen bara! Men ja är nöjd och de fungerar precis som jag tänkte
    Även fått nys i ett par 7a kammar, så snart kanske de börjar bli dags att börja skruva ihop motor på allvar?

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205

    Fick hem en laddning med lite spacers, kommer nog bli bra med sommarhjulen som ska på och har lite hög et.


    Fick hem lite trevliga hårda paket med, ställbara kamdrev + "nya" kammar + lite packningar och svänghjuls bultar.


    Kammarna märkta 054, vilket innebär 7A (sugis 20v kammar)


    Fick även hem min nya kylare, blir fint under huven på s2an.
    Anpassad för att ha den stående på original plats fast med AAN insug. Utan att behöva bygga om insuget! Kylaren är nertagen på höjden men blir istället tjockare vilket medför lika mkt om inte mer vätska ändå för att bibehålla kylvätske volymen!


    Kylaren sett bakifrån.. ca 7cm tjock är den

  13. #73
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Tomten har varit givmild i år... :-)
    Ser kanon ut!
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Tomten har varit givmild i år... :-)
    Ser kanon ut!
    Javisst, tackar


    [UPDATE 6/1-2015]
    Gott nytt år allihopa
    Igår var jag över till Viktor på Dahlbäck en sväng, va osäker på moment + inställning på kammarna.
    Så fick hjälp med det. Som vanligt kanon fin service av grabbarna

    Toppen på plats hos bänken, dags för att montera kammar!


    Justerbart inrekamdrev på insugs kammen monterat..


    Kammar på plats, såklart lyckades jag dra av (2 pinnbultar trots användning och inställd momentnyckel). Som tur va så hade Viktor en skrot topp stående. Så den fick donera lite pinnbultar samt muttrar!


    Tvättade och blåste rent blocket idag, oljade in cylinderloppen och började montera nya vevlagren.


    Sen monterade jag vevaxeln, drog bara åt den för hand då jag ska mäta spelet med plastigauge i veckan så att spelet är ok. Är taggad som fan att få ihop maskin nu :P

  15. #75
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Är taggad som fan att få ihop maskin nu :P
    Det kan jag tro, kör hårt!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det kan jag tro, kör hårt!
    Tackar J.L

    [UPDATE 11/1-15]


    Fixat lite fästen till generator/servo m.m. Målat och provmonterat! Skönt att ha allt till denna motor så man slipper skruva över från befintliga motorn vid byte..


    Alla frostpluggar i knackade och oljefilterhållare samt uppstarts oljefilter monterat.


    Se där, första kolven monterat


    Sådär, blocket har äntligen fått bekanta sig med kolvar/stakar och vev på riktigt. Nya lager, oljepump m.m. Tog med allt till Viktor på Dahlbäck och monterade ihop det där tillsammans med Viktor som erbjöd sig att hjälpa.. Saknade div av verktygen som behövdes hemma i garaget så ja bugar och bockar för hjälpen såklart Blocket står kvar där tillsammans med div andra saker då de ska svetsas om lite anslutningar för vevhusventilation och även lite skvalpskydd i tråget. Nästa gång så kanske det är dags för att montera på toppen och tima in allt Bygget tar sig, sakta men säkert hehe!

  17. #77

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE]
    Ja då div andra projekt tagit tid så har s2an blivit lagd åt sidan!
    Men nu är det dags igen

    *Mars 2015
    Fått fart på bilen som stått flera månader nu...
    kört in den i garaget och fixat tutan, kylfläkten och lite lysen.
    Bokade besiktning till 1 april..
    *1/4-2015
    Besiktade UA
    *3/4-2015
    Monterade jag S8a sommarhjulen, satt som en smäck


  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE]

    Var i förra torsdagen en sväng till Viktor o grabbarna på Dahlbäck o började skruva lite på min motor igen

    ARP bultar monterade och topp packning..


    Sådär, toppen monterad och momentdragen!



    I helgen så blev de en ordentlig tvätt/städ utav S2an. Var ju typ 1 år sedan ja brukade den så de har väl hunnit blivit lite med tiden Nu ska den snart ställas på troligen för att ja har sålt min bruksbil. Får åka s2an under tiden tills jag hittar ngn ny bruksbil. Sen in med den i garaget igen och göra klart för motorbytet :P

  19. #79

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Tony Heikkilä
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    18
    Grymt! Älskar äldre audi med den feta quattron
    Hade själv en Audi V8 -94. rena pansarbilen på nära 2 ton och 280hk med automat
    Lycka till med motorn du gör ett jätte jobb!

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Heika Visa inlägg
    Grymt! Älskar äldre audi med den feta quattron
    Hade själv en Audi V8 -94. rena pansarbilen på nära 2 ton och 280hk med automat
    Lycka till med motorn du gör ett jätte jobb!
    Tackar
    Kul med lite kommentarer


    [UPDATE]

    Ställde på bilen häromveckan och bruksar i den just nu.
    Billigt eller inte haha
    1.5/liter milen drar den ungefär blandat! Lite skillnad mot passaten som jag nyss hade som låg på ca 0.6/liter milen i förbrukning. Men snart får ja hem nya bruksbilen, då åker s2an in i garaget och motorn ska ur så ja kan börja montera 2.5l motorn. Är inte så mkt kvar på den nu
    Var över till Viktor, Conny, Paul mfl på Dalhbäck idag och meckade lite!

    Startkransen blev monterad tack vare lite värme och Conny som spakade in "brännarn"
    Lite värme på kransen så "ramlade" den på svänghjulet så fint så. Är ett DBR svänghjul förövrigt!



    Momentdragit kamdrev och "nollat" kammarna. Insugs kammen hade såklart hamnat 1 kugg fel vid montering. Nåja, bara lyfta upp den och "kugga" rätt.¨



    Gjort iordning infästning för aby kamremsspännare m.m. Nu är de lite meck innan kamremskåpan kommer på plats sen hänga dit kamremmen bara De tar sig sakta men säkert.. haha

Liknande ämnen

  1. Audi A4 1.8T/163 Quattro Avant-03
    Av P.Hagel i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 15:54
  2. s2 kolvar?
    Av Trimmo i forum VW-forum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 18:10
  3. 2,0 förgasarinsprut? Audi 80 -93.
    Av D.E i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 12:38
  4. Audi S2, 80 v6...., bromsar på mk2?
    Av VWR18 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin