Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Dålig värme

  1. #1
    Caddy1988
    Gäst

    Dålig värme

    Har monterat nytt värmepaket, och har raka rör till värmepaketet, skall det verkligen bara komma fisljummen luft, eller skall det på full värme vara så varmt, så man knappt kan hålla händerna i utblåset?
    Jag får inte full temp, om jag inte har pappskiva framför kylaren, och det är bara -10 grader, tempen går då upp till normal, kanske strax över mitten. Upplever att värmen blir bättre om jag kör på 3an och varvar mer. Kan det vara termostaten? Vattenpumpen borde det ju inte vara, då borde han ju koka, efter som det skulle cikulera sämre.
    Några andra tips?

    Detta gäller en 1988 caddy med 1,6d motor i bilen, det borde ju dessutom bli äckligt varmt i en caddy kan tyckas.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Termostat helt klart, den stänger antagligen inte helt tätt.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Caddy1988
    Gäst
    Ja jag ska testa byta imorgon då

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Ta ur termostaten släng den i en kastrull och sno frugans kött termometer så kollar du vid vilka grader den öpnnar, en som funkar ok ska öpnna vid 90c öppnar den tidigare ska du köpa dig en "vinter termostat" som öppnar vid 90c då kan jag garantera att du får värme i bilen




    //Larra

  5. #5
    Caddy1988
    Gäst
    Satte i en ny wahler termostat utan resultat, samma skitvärme fortfarande, måste vara för klent värmepaket, eller så är det för dålig cikulation i värmepaketet. Vattenpumpen kan det ju inte vara, eftersom inte bilen blir för varm, den håller nu normal temperatur med pappskivan borttagen framför kylaren.
    Kör jag fläkten på 1ans hastighet, så känns luften hyfsat varm, drar jag däremot upp på 3ans fart, så blåser det rent av kallt.
    Tror jag monterar en extra cirkpump, så jag får bukt på problemen tills vidare.

  6. #6
    Caddy1988
    Gäst
    Larra jag slängde den gamla i vattenkokarn i garaget, och höjde tempen sakta, den började öppna närmare 90°c och fullt öppen vid 93 grader, den nya ides jag inte ens testa.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Caddy1988 Visa inlägg
    och har raka rör till värmepaketet
    Med detta menar du att du saknar övertrycksventilen som skyddar värmepaketet från att spricka.

    Så tolkade jag det iaf, men lika bra att fråga.

    Du har två slangar till/från värmepaketet, vid torpedväggen sitter en ventil, med en liten slang över till den andra, om denna finns och värmen nu blir bra i motorn kan denna vara boven.

    Då borde du iofs inte få värme alls.

    Borde sitta även på Caddy, men är inte säker.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Luktar vattenpump lång väg!

  9. #9
    Caddy1988
    Gäst
    J.L Har inga ventiler alls, bara raka rör
    Lillen, varför går den inte varm i övrigt, tänkte om cirk är dålig.
    Om man ska byta pump, är det lika och byta hela huset då, så man får allt fräscht?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Citat Ursprungligen postat av Caddy1988 Visa inlägg
    Larra jag slängde den gamla i vattenkokarn i garaget, och höjde tempen sakta, den började öppna närmare 90°c och fullt öppen vid 93 grader, den nya ides jag inte ens testa.

    då är det ju inget fel på den gamla termostaten

  11. #11
    Caddy1988
    Gäst
    Får behålla den gamla som reserv, ska testa med cirkpumpen ett tg, och hjälper det, så byter jag vp vid tillfälle

  12. #12
    Caddy1988
    Gäst
    Vart ingen skillnad med cirkpumpen heller. Antingen är det nåt allvarligt fel på bildjäveln, nu är jag fetless, eller så är det fel på värmepaketet

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har monterat nytt värmepaket
    Nytt eller "ett bättre" begagnat?

    Om du bytt termostat , vattenpump och dessutom har raka rör in i värmepaketet så är det ditt värmepaket som har dåligt flöde.
    Brukar bli det på gamla bilar då avlagringar från blockets kanaler samlas i värmepaketets trånga utrymmen.

    Det du kan göra är att spola ur paketet med ex en vattenslang & hetvatten till att börjka med.
    Blir det ej bättre , så tillsätt rent vatten och en lagom dos MASKIN DISKMEDEL i pulverform i kylsystemet , varmkör ordentligt.
    Sedan tömmer du ut hela rasket (när bilen svalnat) och sköljer ur det ORDENTLIGT ett par gånger med rent vatten. (Varmkör mellan gångerna).
    Jag har kört med avfettningsmedel i extremfall , men maskindiskmedel ska funka minst lika bra.

    Funkar ej detta är det nytt paket som gäller.

    Passa bara så du inte får paketsprängning på gavlarna när du varmkör , också en klassiker på värmepaket som stockat igen.

    Är det ett sprillans nytt värmepaket så kan du bortse från ovanstående text.

  14. #14
    Caddy1988
    Gäst
    ja jag har ett sprillans nytt paket köpt på Meca

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Caddy1988 Visa inlägg
    ja jag har ett sprillans nytt paket köpt på Meca
    Skumt.

    Varmkör bilen , sen känner du på retursidan om den är varm/pissljummen eller kall.

    Är den stekhet på tilloppssidan och pissljummen/kall på retursidan har du dåligt flöde genom paketet.

    Kolla det och återkom , har en annan busenkel felsöknings metod också men den tar vi sen isf. (Annars blir det bara rörigt).
    Vill veta hur slangarna känns först på tillopp resp retur vi VARM bil.


    Föressten : Du har väl luftat ordentligt efter du micklat i systemet?
    Har du en luftficka blir det ej varmt i bilen.

    Fullt spjäll på värmepaket , Varmkör tills fläkten startar , låt fläkten köra klart , öppna försiktigt locket till kylvätskepåfyllningen och pys ut ångorna , självurluftande lock brukar ha sett sina bästa dar efter 25 år och är inte alltid så pålitliga.

    Gör så ett par ggr och se vad som sker.

    Har den värmekran till paketet eller är den styrd via spjäll? (Har ej koll på den detaljen på gamla CADDY)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-01-05 klockan 20:40.

  16. #16
    Caddy1988
    Gäst
    Har kran, men öppnat den, och visuellt kollat att den är öppen, och raka rör på andra ledningen, så full cirk med andra ord

  17. #17
    Caddy1988
    Gäst
    Ska varmkör ord imorgon, och meddela status

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Känn på slangen före värmekranen , efter värmekranen samt på returen från värmepaketet.
    Ska vara lika varm på alla ställen om du har flöde möjligvis en aning svalare på returen ut från paketet pga av att vattnet kyls av en smula i paketet men ej pissljummen eller kall.

  19. #19
    Caddy1988
    Gäst
    INgen skillnad på slangarna, de är lika heta både in i paket, och ut ur paketet, men får bara fisljummen luft, måste vara plugg någonstans då, har ju till och med cirk pumpen där nu. Måste börja utreda vad som är galet, i den lilla kupé ska man ju rent av rinna bort, med full värme i bilen.

  20. #20
    pinnen
    Gäst
    dieseln är ju jäkligt ineffektiv att skapa värme på vintern, sitter det inte extra glödstift på dessa gamla som ska värma vattnet in i kupén? 3 st.? om dessa är borta eller trasiga så blir det inte någon govärme direkt... Edit: såg att du skrev att slangarna in i paketet är jäkligt varma, då borde det ju fungera, kommer inte heller ihåg hur det är på dessa gamla men på vissa värmepaket måste man dra ut översta slangen en bit för att lufta dom då den slangen har för hög punkt för systemet

Liknande ämnen

  1. dålig värme i passat-03
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 11:18
  2. VW caddy dålig värme
    Av Nile i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 21:23
  3. Dålig värme i golf 2 -88
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 18:46
  4. Dålig värme i golf 2 -88
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 15:32
  5. Dålig värme i Golf V
    Av kotten i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin