Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Colfritz Visa inlägg
    Tackar för svaren.
    Det verkar som att rost är det största problemet hos dessa bilar?

    Inget annat som strular motormässigt, vanliga läckage som är relativt enkla att se, elektronik osv?
    Saker att lyssna efter osv?
    Är problem med dieseltimer vanliga förresten?

    Sen är väl ingen bil perfekt..:-S

    Jag har en 2010, min far en 2011. Båda köpta nya. Inga mekaniska, elektriska eller rost/lack problem. Underbar bil att köra. Halvdan komfort med sportchassi och 18" hjul.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Relativt sett jämfört med andra biltillverkare måste ändå valfriheten i Volkswagens modellprogram anses som närmast enorm. På enstaka uddamodeller kan det nog uppstå dilemman som ditt, men på det stora hela kan jag inte se någon annan tillverkare med större och mer flexibelt utbud. Volkswagen AG:s tanke är nog att du ska gå över till Audi när du vuxit ur Volkswagens modeller utrymmes och prestandamässigt ;-)
    Missförstå mig inte, Vw har mycket att välja på ingen tvekan om det. Men det jag är ute efter är en kombi i mellanklass storlek med höga krav på prestanda, känsla, individualiseringsnivå på utrustning, design och gärna det "senaste". Här står sig tyvärr Vw slätt idag och lär så också göra om ett år när jag sannolikt byter bil. Jag vill ha en Golf Variant i R-utförande enkelt uttryckt. Dock så lär den inte komma om jag får gissa. Jag hoppas dock fortfarande. Lösningen på problemet är ju ganska uppenbart ur ett koncernöga för VAG, nämligen Audi S4 avant. Dock så får jag inga som helst vibbar när jag sätter mig bakom ratten på en Audi. Sen avskräcker även kostnadsbilden med Audis svindyra service för att nämna något. Och förresten så får man inte välja helt själv med Audi heller som tvingar en till stronic och Quattro.

  3. #23
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Som jag nämde tidigare så har jag en Golf GTI -05 med galvblåsor, för att påpeka att det inte bara är Passater som har problem.
    Jag har även en Passat -07, som i dagsläget är helt omlackerad, förutom framskärmarna..!

    VW har förlängt lackgarantin på Passaterna pga galvblåsorna till 7 år! Men dock endast på Passat, då det är deras "premium" modell som dom sa till mig, när jag sist hämtade ut den från lackeringen.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Missförstå mig inte, Vw har mycket att välja på ingen tvekan om det. Men det jag är ute efter är en kombi i mellanklass storlek med höga krav på prestanda, känsla, individualiseringsnivå på utrustning, design och gärna det "senaste". Här står sig tyvärr Vw slätt idag och lär så också göra om ett år när jag sannolikt byter bil. Jag vill ha en Golf Variant i R-utförande enkelt uttryckt. Dock så lär den inte komma om jag får gissa. Jag hoppas dock fortfarande. Lösningen på problemet är ju ganska uppenbart ur ett koncernöga för VAG, nämligen Audi S4 avant. Dock så får jag inga som helst vibbar när jag sätter mig bakom ratten på en Audi. Sen avskräcker även kostnadsbilden med Audis svindyra service för att nämna något. Och förresten så får man inte välja helt själv med Audi heller som tvingar en till stronic och Quattro.
    Förstår dig ;-) Men vad ska du välja då? 328i Touring med 245hk? Jag tycker A4 är riktigt trevlig att köra. Eftersom du har 4Motion på din Golf R så borde du väl uppskatta quattro på en A4/S4? :-)

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En 328 skulle kunna vara ett alternativ men jag vill ha stegrande effekt högre upp i varvtal och så känns det trist att tappa 25 hk så köplusten infinner sig inte riktigt. Men det kanske blir en sån längre fram. Det som däremot drar är samma bil med sexan och 306 hk. Den kommer i produktion från första mars så den skulle man kunna ha till våren. Dock så kostar det.. Så jag kommer åka vidare med Golfen i år också och hoppas på att det kommer en R variant.. Och visst uppskattar jag fyrkrafs, så Quattro är inte fel. Sorry för off topic.

  6. #26
    Colfritz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag har en 2010, min far en 2011. Båda köpta nya. Inga mekaniska, elektriska eller rost/lack problem. Underbar bil att köra. Halvdan komfort med sportchassi och 18" hjul.
    Tack för ett positivt svar iallafall haha, nä, det verkar nog bli en passat iallafall.
    Tycker priset tillsammans med känslan och fyrhjulsdriften är svårslaget om man jämför med andra märken.
    Jag får hoppas att jag blir nöjd helt enkelt.:-)

  7. #27
    Colfritz
    Gäst
    Just det ja! En fråga till som jag aldrig verkar fatta eller hitta svar på heller för den delen.
    Jag läser om olika plattformar på passaten, 3C, 3B6 osv osv osv osv osv osv.
    En 2010 TDI R-line tillverkad 2009 har en plattform som heter.....?
    Vore ytterst tacksam för svar.

  8. #28
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    3B heter karossen som kom -97
    3BG heter faceliften som kom -01
    3C heter karossen som kom hösten-05 fram till faceliften -12
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 089
    Och Varianten från -12 heter 365, sedanen tror jag heter 362...

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Och Varianten från -12 heter 365, sedanen tror jag heter 362...
    Mja... är det inte så att 2005-2010 är modelltyp 3C med typnummer B6 och 2011- fortfarande heter 3C fast typnr B7? Så har i alla fall jag blivit lärd
    Sen för att röra till det lite så har vi USA versionen som de på andra sidan pölen kallar B7 men av VW kallas NMS (?).

    Edit: Men du kanske har rätt ändå Verkar ibland heta typ 36 också med typkod b7. Yrt...

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Mja... är det inte så att 2005-2010 är modelltyp 3C med typnummer B6 och 2011- fortfarande heter 3C fast typnr B7? Så har i alla fall jag blivit lärd
    Sen för att röra till det lite så har vi USA versionen som de på andra sidan pölen kallar B7 men av VW kallas NMS (?).

    Edit: Men du kanske har rätt ändå Verkar ibland heta typ 36 också med typkod b7. Yrt...
    3C är typkoden. B6, B7 osv betecknar snarare generation, vilket är både märkligt och luddigt. Ett diffust begrepp. Jämför med Audi A4 där man kan ange att man talar om senaste generationen genom att säga B8. Men typkoden är 8K. Ett mer exakt begrepp.

    På samma sätt kan VW Golf klassificeras.
    Generation / Typkod
    A1 / 17
    A2 / 19
    A3 / 1H
    A4 / 1J
    A5 / 1K
    A6 / 5K
    A7 / 5G

  12. #32
    Colfritz
    Gäst
    Tack för alla svaren iallafall. Nu står det en Passat 170TDI 4motion i garaget iallafall.
    Bilen hade sprickor i framskärmarna och en plastbit hade tom lossat.
    Ett litet kluckande ljud hörs vid körning över gupp.
    Var inne på VW-verkstaden på säljarens bekostnad och kollade upp det.
    De sa trasiga skärmar samt plast undertill som ligger och skaver. Skall bytas om två veckor.
    Är för övrigt grymt nöjd med bilen.

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Gratulerar till köpet! Du har köpt en bra bil! Antar att det är innerskärmarna du menar?

  14. #34
    Colfritz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Gratulerar till köpet! Du har köpt en bra bil! Antar att det är innerskärmarna du menar?
    Ja exakt. Vänster fram hade en spricka och höger fram var helt sprucken och en bit hade lossnat.
    Det hade även lossat en bit på skärmen som fortsätter under passagerarplatsen fram.

  15. #35

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Inget ovanligt. Kommer du åka på att byta varje år Jag fick göra det på både min CC och 3C Variant efter vintern.

  16. #36
    Colfritz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Inget ovanligt. Kommer du åka på att byta varje år Jag fick göra det på både min CC och 3C Variant efter vintern.
    Haha okej! Synd att ingen sa detta innan jag köpte, tidigare i tråden.:-D
    Antar att det är uppskvätt snö som fryser och drar med sig plasten vid gupp och liknande?

    Hoppas att problemet inte blir för stort då jag har varmgarage samt att jag har börjat med vanan att alltid sparka av snön efter färd.:-)

Liknande ämnen

  1. Tips vid köp av Passat 1.8t?
    Av T.Gustavsson i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 21:13
  2. Köp av Vw Passat Tdi
    Av Jonathang i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 23:19
  3. Passat tdi 4m
    Av LindeMan i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 17:46
  4. Köp råd passat tdi
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 18:49
  5. köp råd golf3 tdi?
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin