Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    Colfritz
    Gäst

    Råd vid köp av passat tdi 170 4m

    Hej!
    Jag är helt ny här och behöver lite hjälp.
    Jag har kollat runt på familjebilar ett bra tag nu och fastnat för passat.
    Känns som en bra bil för bra pengar med fyrhjulsdrift vilket jag vill ha.

    Har kikat på lite 170 hästars dieslar från 2010 med premiumpaket.
    Är det något speciellt jag skall kika efter på dem?
    Något vanligt förekommande fel? Fällor?

    Tacksam för alla tips jag kan få!

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Tyvärr måste du kolla noga efter rost och galvblåsor. Vanligt på dörrarna och bakluckan. Kan våra åtgärdat, men då får man vara noga att kolla upp lackjobbet istället. Finns en hel del matnyttig info på passat klubbens forum om detta och andra problem användarna råkat ut för på 3c modellerna.

  3. #3
    Colfritz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Tyvärr måste du kolla noga efter rost och galvblåsor. Vanligt på dörrarna och bakluckan. Kan våra åtgärdat, men då får man vara noga att kolla upp lackjobbet istället. Finns en hel del matnyttig info på passat klubbens forum om detta och andra problem användarna råkat ut för på 3c modellerna.
    Är detta även vanligt förekommande på -10rna alltså? Känns billigt om en bil rostar så snabbt?
    Men tack för tipset, skall givetvis kolla detta.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Colfritz Visa inlägg
    Är detta även vanligt förekommande på -10rna alltså? Känns billigt om en bil rostar så snabbt?
    Men tack för tipset, skall givetvis kolla detta.
    Ja tyvärr verkar även 2010 års modeller råka ut för detta. Sett ett antal själv med galvblåsor i nederkant på dörrarna.
    Annat som det brukar vara strul med ofta, är fabriksmonterade dieselvärmare. Men det bör man kunna ta på garantin om man köper beggat och hittar rätt bil annars.
    Hade själv en 2009 "GT Sport" med premium paket och 170 hästarn med dsg lådan. Underbar motor ihop med lådan. Men inte speciellt snål. Ledsnade dock på allehanda problem och bytte rätt fort när rosten kom. Vart en superb kombi istället för min del. Vart ett billigare ägande (även vid pumpen, trots 1.8 tsi motorn) samt 6500 problemfria mil. Men nu har rosten kommit även på denna Blir nog inge mer VAG för min del... inte på bruksbilen i alla fall.
    Senast redigerad av Amazonas den 2013-01-02 klockan 14:59.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Vet inte om det förekommer på passater men har läst på audi forum om spridar problem på a4r med 170 hästarsmotorn.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ja tyvärr verkar även 2010 års modeller råka ut för detta. Sett ett antal själv med galvblåsor i nederkant på dörrarna.
    Annat som det brukar vara strul med ofta, är fabriksmonterade dieselvärmare. Men det bör man kunna ta på garantin om man köper beggat och hittar rätt bil annars.
    Hade själv en 2009 "GT Sport" med premium paket och 170 hästarn med dsg lådan. Underbar motor ihop med lådan. Men inte speciellt snål. Ledsnade dock på allehanda problem och bytte rätt fort när rosten kom. Vart en superb kombi istället för min del. Vart ett billigare ägande (även vid pumpen, trots 1.8 tsi motorn) samt 6500 problemfria mil. Men nu har rosten kommit även på denna Blir nog inge mer VAG för min del... inte på bruksbilen i alla fall.
    Jag har inte hört talas om att det är så vanligt med rost på Passat. Har flera kollegor med just Passat 2010 och 2011 som inte har problemet. Får ta en noggrann koll på min Golf och Skoda imorgon..

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag har inte hört talas om att det är så vanligt med rost på Passat. Har flera kollegor med just Passat 2010 och 2011 som inte har problemet. Får ta en noggrann koll på min Golf och Skoda imorgon..
    En vän fick sin 2010 omlackad runt om, förutom tak och huv pga av galvblåsor. Bilen hade då rullat 7500 mil. Han är enda ägaren och bilen pedant skött.
    En bekant som är lackerare har redan fått in ngr faceliftade med rost på bakluckan också. Precis som på 3C, riktigt jäkla illa. Dock inget jag sett med egna ögon.

    En av alla trådar:
    vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=18845&hilit=3c+rost

    Vet dock ej om det är ngn just här som skrivit om problem på 2010 och framåt. Men då inget lär vara ändrat i produktionen mellan 2009/2010, så lär de säkerligen drabbas också hur som haver.

    Dock aldrig hört om ngn CC eller Golf som drabbats t.ex. På Superb vet jag ej hur utbrett det är, men både min och svägerskans (2011) har omlackade bakluckor pga rost.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag skulle bli vansinnig om jag fick rost på en två år gammal bil. Helt oacceptabelt. Min förra Golf hade jag i fem år och den klarade sig, den nuvarande är snart tre år och än så länge ser det bra ut.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag skulle bli vansinnig om jag fick rost på en två år gammal bil. Helt oacceptabelt. Min förra Golf hade jag i fem år och den klarade sig, den nuvarande är snart tre år och än så länge ser det bra ut.
    Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    På min Golf GTI 2005 har jag galvblåsor på bakluckan...
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det är av stor betydelse att bilen inte går långa perioder ”marinerad” med fukt/salt /smuts avlagringar. Detta ökar drastiskt risken för släpp. Färgen har tydligen sämre vidhäftning på galvaniserad yta även i nutid än på obehandlad plåt. När bl.a. Audi kom med galv. på Audi 100 i mitten av 80-talet så var det en speciell procedur/primer att lackera på galvad yta (jobbade med lack på den tiden). Eftersom jag inte jobbar inom bil branschen längre så vet jag inte hur det förhåller sig med det i nutid……

    Själv har jag inte några lacksläpp eller blåsor på våra VAG bilar, senaste innehav Audi 2005 / VW 2010.

    Min kollegas Passat 2009 TDI 170 DSG har fått bakluckan omlackad (silver) pga lacksläpp / rost mitt på öppen yta. Han tvättar inte als lika ofta som jag gör. Har använt hans bil den lite då och då. Mycket trevlig bil att köra.

    Ska du köpa en beg bil så titta extra noggrant på riskställena. Som nämnts brukar det vara nederdel på dörrar, hela bakluckan där skiten har legat som tjockast. Håller man den hyfsat ren så minskar risken för problem i framtiden.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara
    Jag förstår dig. Sen tycker jag också att kanske tre års garanti vore lämpligt när man som konsument väljer att lägga mycket pengar på en bil som faller som en sten i värde. Man ska kunna förvänta sig ett problemfritt ägande i minst tre till fem år. Min förra Gti hade en hel del fel som irriterade medan min nuvarande R är så gott som felfri än så länge. Min andrabil som är en Fabia II har varit riktigt bra med inga garantifel, dock dålig kvalite på bromsskivor som jag har fått byta två gånger fram och en gång bak på fem år och drygt 6000 mil.

    Jag överväger ett annat tyskt fabrikat till nästa bil. Anledningen är dock inte kvalite utan valmöjlighet som tyvärr är begränsad hos Vw.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara
    Två år - det kommer VAG få problem med då många konkurrenter har betydligt längre garanti tid - tror jag...... Vågar man gissa på en snar ändring?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    På min Golf GTI 2005 har jag galvblåsor på bakluckan...
    Trist. Jag hade just en tidig Gti V från samma år som din. Den var dock rostfri när jag skildes från den i februari 2010.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Två år - det kommer VAG får problem med då många konkurrenter har betydligt längre garanti tid - tror jag......

    /Peter
    Förhoppningsvis får vi tre års garanti inom en snar framtid. Dock så krävs det att någon av premium/premium light märkena tar klivet för att få med de andra. Audi, BMW, Merca, Volvo, Vw mfl har alla idag bara två års garanti. Det gäller att klämma kunderna maximalt på eventuella reparationer redan efter två år.....

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Förhoppningsvis får vi tre års garanti inom en snar framtid. Dock så krävs det att någon av premium/premium light märkena tar klivet för att få med de andra. Audi, BMW, Merca, Volvo, Vw mfl har alla idag bara två års garanti. Det gäller att klämma kunderna maximalt på eventuella reparationer redan efter två år.....
    Så här ser det ut idag tror jag. (kopierat från anna tråd där jag lagt ett inlägg från Juli 2012)

    VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

    Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
    Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år, KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

    I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?


    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag förstår dig. Sen tycker jag också att kanske tre års garanti vore lämpligt när man som konsument väljer att lägga mycket pengar på en bil som faller som en sten i värde. Man ska kunna förvänta sig ett problemfritt ägande i minst tre till fem år. Min förra Gti hade en hel del fel som irriterade medan min nuvarande R är så gott som felfri än så länge. Min andrabil som är en Fabia II har varit riktigt bra med inga garantifel, dock dålig kvalite på bromsskivor som jag har fått byta två gånger fram och en gång bak på fem år och drygt 6000 mil.

    Jag överväger ett annat tyskt fabrikat till nästa bil. Anledningen är dock inte kvalite utan valmöjlighet som tyvärr är begränsad hos Vw.
    Relativt sett jämfört med andra biltillverkare måste ändå valfriheten i Volkswagens modellprogram anses som närmast enorm. På enstaka uddamodeller kan det nog uppstå dilemman som ditt, men på det stora hela kan jag inte se någon annan tillverkare med större och mer flexibelt utbud. Volkswagen AG:s tanke är nog att du ska gå över till Audi när du vuxit ur Volkswagens modeller utrymmes och prestandamässigt ;-)

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Så här ser det ut idag tror jag. (kopierat från anna tråd där jag lagt ett inlägg från Juli 2012)

    VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

    Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
    Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år, KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

    I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?


    /Peter
    Igår gick ju Mazda ut med 10 års komponentgaranti. Läser man det finstilta, kan man i princip jämställa den med en nybilsgaranti. Så pressen ökar helt klart.
    Men VW har ju t.ex tre års nybilsgaranti i Norge.

  19. #19
    Colfritz
    Gäst
    Tackar för svaren.
    Det verkar som att rost är det största problemet hos dessa bilar?

    Inget annat som strular motormässigt, vanliga läckage som är relativt enkla att se, elektronik osv?
    Saker att lyssna efter osv?
    Är problem med dieseltimer vanliga förresten?

    Sen är väl ingen bil perfekt..:-S

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Igår gick ju Mazda ut med 10 års komponentgaranti. Läser man det finstilta, kan man i princip jämställa den med en nybilsgaranti. Så pressen ökar helt klart.
    Men VW har ju t.ex tre års nybilsgaranti i Norge.
    Jag både håller med dig och förstår VW samt Mazda. VW är i princip marknadsledande, Mazda är ett uddamärke i underläge. Då behöver man olika strategi. Utökad nybilsgaranti skulle kosta mycket mer för VW än för en marginalspelare som Mazda. Observera att jag nu beskriver förhållanden på den svenska marknaden.

Liknande ämnen

  1. Tips vid köp av Passat 1.8t?
    Av T.Gustavsson i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 22:13
  2. Köp av Vw Passat Tdi
    Av Jonathang i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 00:19
  3. Passat tdi 4m
    Av LindeMan i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 18:46
  4. Köp råd passat tdi
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 19:49
  5. köp råd golf3 tdi?
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin