Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283

    Projekt isbil/busbil

    Förra projektet med folkracebilen blev ju lyckad men måste ju försöka att förbättra
    Eftersom det finns mycket överblivet i garaget är det lika bra att sätta ihop något roligt. Motorjobbet är igång. Växellåda 02A med sellholm spakställ ligger klart.
    Karossen påbörjas när allt annat är klart. Tar antagligen fram och bakvagn från Gti:n så får vi 5-bultat

    Här är lite bilder på toppen filad och klar och kammar från Axelsson mekaniska. Underdelen är ett 2E block med kolvar och stakar från ABF. Spjällhusen kommer att monteras när adepterplattan är klar, blir 4-spjäll och datasprut. Extraktorrör 4-2-1 finns också liggande.
    Vi får se vid mappningen vad det blir för effekt
    Namn:  insugskanaler ABF (640x427).jpg
Visningar: 1754
Storlek:  228.2 KBNamn:  kamaxlar ABF (640x427).jpg
Visningar: 1744
Storlek:  269.4 KBNamn:  topplock ABF (640x427).jpg
Visningar: 1765
Storlek:  349.1 KB

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är grymt kul att följa er i rallyskogen , på banan och i trådarna.
    Just era projekt är extra kul då man ju faktiskt får se resultat , att bilarna används och att de ni gör är på riktigt.
    Inte bara en tråd där någon inte kan visa på fakta eller nytta =)

    Mer projekt från er så att säga!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283

    projekt

    Det är många projekt samtidigt, inte alla VW dock. Detta är ett av projekten som gjorts samtidigt med övriga Golfprojekt

    Namn:  100_2621 (640x427).jpg
Visningar: 1703
Storlek:  346.0 KBNamn:  100_2623 (640x427).jpg
Visningar: 1614
Storlek:  272.0 KB

  4. #4
    MiWi
    Gäst
    Underbar retropärla!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Har ägt den sedan 1984 men det är först nu som jag fått tummen ur och gjort en helrenovering. Det är lite omväxling att renovera veteraner jämfört med rally - och busbilar

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Nu får det bli ett kortare uppehåll med projektmotorn. Rallybilen behöver lite manikyr för att se presentabel nästa sesong. Rallymotorn är nerplockad för genomgång, fram och bakvagn genomgångna

    Namn:  374524_438739566191053_403227123_n.jpg
Visningar: 1628
Storlek:  83.4 KB

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283

    Isbil

    Nu börjar motorn bli färdig. kammarna monterade och toppen monterad på underdelen. Bara isprutet kvar. Får se när vi startar upp den om det behövs ett justerbart kamdrev
    Namn:  ABF motor 1 (640x427).jpg
Visningar: 1889
Storlek:  310.0 KBNamn:  ABF motor 2 (640x427).jpg
Visningar: 1799
Storlek:  324.9 KB

    Nu börjar arbetet med reservmotorn till kitcaren. Toppen klar för filning, ventilstyrningar borttagna för att komma åt. Blir nya svarvade styrningar när toppen är klar.
    Har riktiga kammar, mek tryckare och ventiler från en kitcar att stoppa i denna topp
    Namn:  Kitcar 1 (640x427).jpg
Visningar: 1659
Storlek:  320.5 KBNamn:  Kitcar 2 (640x427).jpg
Visningar: 1501
Storlek:  311.2 KB

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Fräckt bygge... Jag har förresten en vänster framskärm till Golf 3 (ny) som jag kan skänka till rallybilen, om det är intressant? Ni behöver den kanske bättre än mig.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Låter intressant Jonas, alltid intresserad av bra erbjudande

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    om man får fråga vad är det för Dura/lyft/nockv/lyft i tdc på kamaxlarna från Axelsson mekaniska? mekaniska eller hydral

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Det är hydrauliska kammar, omslipade från ABF. 10,8/247/1 mm. Lyft vid TDC är 2,5 mm

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Har skruvat dit växellådan och startmotor för att kunna köra upp oljetryck i lyftarna så att jag kan kolla inställningen på kammarna. Mycket enklare med mekaniska lyftare, då har man bättre koll även om det är lite tidskrävande att schimsa in spelet.

    Får se om detta fungerar och om jag måste montera justerbart kamdrev

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Kan väl lägga upp några bilder på ett annat projekt. Detta är en gammal rallymotor som vi använde före cross-flowen. 2E botten med smidda kolvar, topp & kam från Ultra Motor samt 4-spjäll. Har ett datasprut på gång & går affären igenom blir den helt komplett
    Motorn har stått länge i hörnet och sett ledsam ut. Försöker få denna helt färdig och istoppad i en Golf 3:a


    Namn:  8-vent 1 (640x427).jpg
Visningar: 1481
Storlek:  272.2 KBNamn:  8-vent 2 (640x427).jpg
Visningar: 1420
Storlek:  295.3 KBNamn:  8-vent 3 (640x427).jpg
Visningar: 1451
Storlek:  298.4 KB

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283

    Kitcarmotorn

    Nu börjar även kitcarmotorn bli färdig. Bara toppen kvar att lägga på. Borde bli klart i mellandagarna. Blev ett nyborrat block, nya ringar och lager


    Namn:  Kitcarmotor2.jpg
Visningar: 1212
Storlek:  262.0 KBNamn:  Kitcarmotor1.jpg
Visningar: 1329
Storlek:  281.0 KB

    Lite suddig bild på kolven till reservmotorn. Samma som sitter i ordinarie motorn. Dia 84 mm med 18 mm kolvbult. Kommer att hamna i det gamla blocket. Kan vara skönt att ha en reservmotor ifall något skulle hända mitt i sesongen


    Namn:  Kitcar kolv.jpg
Visningar: 1240
Storlek:  181.4 KB

  15. #15
    MiWi
    Gäst
    Från vart tar ni era spjällhus? Är det från en MC-motor eller helt anpassat för eran motor?

    Gällande motorfärgen, vilket fabrikat använder du?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    När det gäller Kitcar motorn är det ett speciellt från VW motorsport.
    Den gamla 8-ventilaren har ett spjällhus med Weberdelning från TRW. Styrningen på den blir ett Haltech f7
    Till den sist trimmade 16v motorn blir det antagligen ett Jenvey 45 mm 4-spjäll. Här blir det Motec sprut i stället

    Färgen som är använt till Kitcarmotorn är samma 2-K som bilen är lackad med (Volvo T-röd) Tidigare har jag använt Volvo BM motorfärg (röd)

    Här är en bild på spjällen til Kitcar motorn. Använder dubbla spridarrader på denna. Styrningen till detta är Vipec

    Namn:  p8717n1.jpg
Visningar: 1399
Storlek:  27.0 KB

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Om ni kollar under tillbehör säljes så finns det motordelar som kanske är lämpliga till turbobygge. Själv kan jag inte utnyttja delarna så kom med ett skambud.

    Sökte delarna till mekanisk koppling 02A låda. Till slut kom jag på att de delarna troligtvis fanns kvar sedan tidigare. Så upp i förrådet och plöjde igenom alla lådor. Och vad hittar man då, jo en komplett sats. Nu slipper jag bygga om till hydraulisk

  18. #18
    MiWi
    Gäst
    Ulf, jag tänkte fråga dig eftersom du verkar ha koll:

    Gällande delar från VW Motorsport, finns det någon sortimentlista eller liknande från dem över vad som erbjuds?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    MiWi,
    Det finns inget VW Motorsport tillgängligt längre tyvärr. All verksamhet upphörde när man slutade med rally och gick till ökenrally.
    Hela motorsports lager köptes upp av en holländare, finns nog inget kvar.

    Den som är intresserad av en ny Polo WRC2 kan nog köpa delar av VW men för övrigt är det kört

  20. #20
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Visa inlägg
    MiWi,
    Det finns inget VW Motorsport tillgängligt längre tyvärr. All verksamhet upphörde när man slutade med rally och gick till ökenrally.
    Hela motorsports lager köptes upp av en holländare, finns nog inget kvar.

    Den som är intresserad av en ny Polo WRC2 kan nog köpa delar av VW men för övrigt är det kört
    Tråkigt att höra!

    Jag tänkte mest om det fanns en äldre sortimentlista eller liknande som man kunde få tag i, lite kul nostalgi att få en översyn på vad som erbjöds förr men det verkar ju bli lite problematiskt.

    Lycka till med motorbygget nu!

Liknande ämnen

  1. Ny busbil
    Av jeho64 i forum Projektforum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 10:21
  2. Golf GTi 16v -87 (isbil, nya fälgar + bromsar!)
    Av golf666 i forum Projektforum
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 14:17
  3. Tips på ban/busbil
    Av ab_aero i forum Bankörning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 15:46
  4. Busbil TIPS!!!!!
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin