Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    filip.p
    Gäst

    Golf GTI 2010 - Oljeläckage

    Jag har nyligen köpt en Golf GTI av årsmodell 2010 och innan köpet såg allt ut att vara i riktigt fint skick. Utvändigt samt invändigt såg den ut som ny och kunde i övrigt inte se några skavanker. Föraren som kört bilen var en kvinna som är gift med en bilmekaniker som äger en egen verkstad som tar hand om sina bilar till det yttersta. Bilen var även besiktad för 100 mil sedan utan anmärkningar och serviceboken är korrekt följd. Jag bokade tid på bilprovningen för en bildiagnos bara för att vara på säkra sidan men eftersom dem inte genomförde bildiagnos i staden jag köpte bilen så genomförde jag köpet före, detta med blocketgarantin. Under bildiagnosen var allt utan anmärkningar förutom en detalj och det var ett oljeläckage från turbon. Besiktningsmannen visade mig läckaget och jag bokade samma dag tid på VAG för undersökning och kommer åka dit på måndag. Har försökt rengöra vid läckaget så gott jag kunnat och köra lite för att se om det kommer tillbaka, har inget resultat på detta ännu. Men jag har tagit lite bilder på läckaget och vad tror ni det kan vara och har ni haft liknande problem? Har sökt på forum från USA och har sett några Golf GTI med läckage från exakt samma ställe, däremot har min lite större mängd olja. Det är några droppar färsk olja och sedan större mängd gammal inbiten olja. Här kommer några bilder. Bilen har gått 3800 mil och fungerar i övrigt väl, turbon laddar fint, motorn låter utan missljud och växellådan fungerar som vanligt.

    Namn:  forum1.jpg
Visningar: 3621
Storlek:  967.2 KBNamn:  forum2.jpg
Visningar: 3648
Storlek:  1 021.6 KBNamn:  forum3.jpg
Visningar: 2681
Storlek:  992.2 KB

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    När är bilen uttagen? Garanti?

  3. #3
    filip.p
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    När är bilen uttagen? Garanti?
    Bilen är uttagen 2009 och är ganska exakt 3 år och 1 månad sedan första registreringen gjordes. Oklart om garanti fortfarande finns och kommer förmodligen tas ut på försäkringen eller då blocketgarantin. När jag var in med bilen till VAG så sa dem att det finns ett ärende på bilen och att utsuget av luft till AC:n kring benen måste justeras och att detta gick på garantin och att volkswagen stod för det, oklart vilken garanti han menade i detta fall. Ser läckaget väldigt illa ut?

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128

    Diverter valve / Bypass ventil läcker?

    Hej.

    Må hända att din ”diverter valve” läcker?

    Kan det i så fall vara den stora gula o-ringen som är skadad, eller är plasthuset spräckt, eller de tre insex skruvarna som håller huset som lossnat?

    På min 2010 gti är det lite olja runt insexskruvarna men inte den mängd som du har, knappt synligt. Trycket varierar ju hela tiden i ventilen så skulle den läcka skvätter det säkert en del.

    Tar man bort den så är det normalt med oljefilm i bypass ventilen.
    Att ta bort den för kontroll är enkelt.

    http://www.youtube.com/watch?v=lQfUQuACkNM

    Här nedan en steg för steg instruktion hur man tar bort den / sätter dit den förvisso med en Forge blow off spacer. Skippa den (får ev. andra oönskadde konsekvenser), ville bara visa hur lätt det är att ta bort den och kolla.

    http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=4703

    Hur bypass ventilen fungerar:

    http://www.youtube.com/watch?v=k6ZVs...eature=related

    Jag har bytt till ”kolvmodellen”. Kostade c:a 600:- tror jag för 1-2 år sedan. artnr D6H-145-710D

    Det kanske är något helt annat men du kan ju alltid kolla.

    Jag har en original liggande som du skulle kunna få gratis.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-11-25 klockan 17:48. Anledning: justering
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5
    filip.p
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej.

    Det kanske är något helt annat men du kan ju alltid kolla.

    Jag har en original liggande som du skulle kunna få gratis.

    /Peter
    Kan mycket väl stämma att det är den som läcker, visst är det dumpventilen? Får se vad dom säger på VAG imorgon och förhoppningsvis börjar dem att byta denna. Och låter inte så blodigt prismässigt... Men man kan ju som sagt aldrig veta, återstår att se.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andreas Baranto
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av filip.p Visa inlägg
    Bilen är uttagen 2009 och är ganska exakt 3 år och 1 månad sedan första registreringen gjordes. Oklart om garanti fortfarande finns och kommer förmodligen tas ut på försäkringen eller då blocketgarantin. När jag var in med bilen till VAG så sa dem att det finns ett ärende på bilen och att utsuget av luft till AC:n kring benen måste justeras och att detta gick på garantin och att volkswagen stod för det, oklart vilken garanti han menade i detta fall. Ser läckaget väldigt illa ut?
    Det är en AKTION på bilen , det har inget med garantin att göra, eller hur gamal bilen är. detta kontroleras alltid om du lämnar in bilen på en aktoriserad verkstad. det finns alltid goodwill att söka om bilen är servad på aktoriserad vagverkstad. lycka till med oljeproblemet . har aldrig sett det tidigate.

  7. #7
    filip.p
    Gäst
    Sådär, nu har bilen varit på VAG och felet var inte så farligt som befarat!
    Det som var problemet var en slang/ett rör från vevhuset som satt lite dåligt, detta rör byttes ut tillsammans med nya klämmor och förhoppningsvis kommer det inte läcka något mer. Kommer att utvärdera detta efter långresan till jul. Kostade mig 1000 kr i självrisk och resten stod IF för (Blocket Garantin).

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Skönt att det löste sig!

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Kul att du kom med feedback. Då återstår det bara att njuta av nyförvärvet!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage Golf Gl -83
    Av 2.0 8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:33
  2. Oljeläckage Golf 3 GTI
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:20
  3. Oljeläckage vänster fram Gti-88
    Av Fenix i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 21:31
  4. oljeläckage i fördelare? (16v gti kr)
    Av David.S i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 07:42
  5. Oljeläckage i fördelaren GTI 16V
    Av VeeDUB i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 20:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin