Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    Grenhage
    Gäst

    VW Golf Mk1 Dubbla Weber och Crossflow HJÄLP/TIPS

    Hej!
    Jag vill ha ut lite mer kraft från min lilla 1,6a i ettan.. OCH så klart utseendet med dubbla weber som alltid är så sexigt!

    Önskan för nästa säsong!


    Antar att detta är en ABF topp, men vad behöver göras? Finns det kompletta kitt? kostar? hur mkt jobb?

    Har ju rätt bra motormecks egenskaper så den delen löser sej. Är mest att jag inte är 100 på alla betäckningar osv för vad som passar vart

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Grenhage den 2013-06-21 klockan 17:58.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Eller en KR/PL topp beroende på var motorn är tagen från?
    ABF eller de ovanstående är samma 16V-motor men olika volym.
    Den senare ABF är nyare och kommer med helt elektroniskt sprut från början.

    Så nu kommer frågan.
    Ska du besikta med motorn eller bygga om inför varje?
    Beror ju lite på vad för bil du har(årsmodell mm) och hur du vill gå till väga?

  3. #3
    Grenhage
    Gäst
    Tror jag har bes tid från första dec detta året, har en -82a..
    Tokfräsch så nästan synd å bygga på den motorn jag har. MEN iaf, ja kan besiktiga nu och bygga sen. (så får ja lösa problemet om två år!)

    Så det är inget problem, annars får ja köpa annan motorn å mecka med och hinka i!
    Jag vet tyvärr inget om motorn på bilden bara att den är as snygg och vill ha något liknande

  4. #4
    MiWi
    Gäst
    Det lättaste vore ju att du byggde på en 8v-maskin. Då kan du fortfarande rulla igenom besiktningen rätt obemärkt trots rätt vass sugmaskin.

  5. #5
    Grenhage
    Gäst
    Precis! inte många som märker nån skillnad bara det är förgasare typ.. Bilen lär ju rulla in lite halvlåg och andra fälgar så då är de skit samma om man har fixat lite med motorn liksom

    Men vad ska jag har?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du ska ha en 2E-motor och bygga på en "crossflow" topp så kan du köra dubbla weber framåt som på bilden. Effekt stoppar där din plånbok sätter stopp =)

    Finns ju ett projekt med liknande setup som byggs här på forumet just nu: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ot-Mikuni-RS38

  7. #7
    Grenhage
    Gäst
    okej okej, passar den i min etta utan att modda då? för jag tänker inte krongla med något sådant..
    Och ang cash är de la runt 20 de börjar ta emot så de borde gå å få nåt coolt iaf.

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Du ska ha en 2E-motor och bygga på en "crossflow" topp så kan du köra dubbla weber framåt som på bilden. Effekt stoppar där din plånbok sätter stopp =)

    Finns ju ett projekt med liknande setup som byggs här på forumet just nu: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ot-Mikuni-RS38
    Jag tycker man kan hålla sig vid 1,6-blocket just för att få kort slag och mer varvglad karaktär. Volym är inte allt.

    1,6-block (samma borr som 1,8, mindre slag) ihop med AKL-topp vore en riktigt ettrig kombination, gärna ihop med 288-kam, separata 40mm-förgasare och finslipning utav portar.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Alexander Lindqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    254
    En liten hint på kostnader är ju detta. (Vad de kostat mig hittills)

    Toppen (AKL 3000mil): 2500kr
    Svetsning, planing av topp: 1500kr
    Grenrör: 1000kr inkl frakt på ebay
    Kamaxel: ca 3000kr med frakt från Enem
    Föggar: 3000kr, får dock en Keihin brygga för ca 1500kr
    Motor: 1500kr då var de både en AGG Mk3 samt en random 90hk jag fick för att ha som bra att ha.


    Sedan tillkommer ju lite packningar och sådant, jag valde att köpa allt nytt inom ram/vevlager. De slutade på lite mer än 3000kr.
    Men vill du inte öppna botten så har du ju iaf 500kr för en topplockspackning i stål.

    Är väl vad man kommer på nu.

  10. #10
    Grenhage
    Gäst
    Tusen tack!
    Klart man vill komma undan så billigt som möjligt, sen är det väldigt viktigt att det blir snyggt med haha

    Men nu har jag lite mer koll på grejerna iaf!
    Nån speciell sida som man lättare hittar vad man letar efter?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Alexander Lindqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    254
    När de gäller motor är ju kontakter framför allt bästa, toppen skulle jag rekommendera kolla skrotar. Kolla dock så de är exakt samma för att va säker.
    Vissa från Skoda passar nämligen inte, även om de heter AKL. Dock ser man skillnad på de direkt.

    Ebay är ju riktigt bra till de mesta av sakerna, även skruvat har vissa packningar som inte störa ställen som mekonomen och dem.

    Annars för riktigt bra bemötande och service så rekommenderar jag Enem samt Dli-teknik.

    Tänkt varva mycket eller ska bilen användas som original?

  12. #12
    Grenhage
    Gäst
    Får väl erkänna att ja gör det mest för syns skull samt att ja gärna vill ha en extra skjuts i bilen! Så nej den kmr inte bli hårt körd, körde ca 250 mil iår
    Annars kunde Anton sälja sin motor han hade tänkt ha i sin etta, men då blir de ju en helt annan motor osv

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Alexander Lindqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    254
    Okej, lite samma tanke som mig.
    Då behöver du absolut inte tänkta på att byta saker i toppen, då hänger de hydrauliska grejerna med.
    Annars hade de varit mellan 2-3000kr till på de sakerna.

    Vad var de för något?

  14. #14
    mrpete
    Gäst
    Jag byggde också en fräsig 2l-maskin för ganska rimliga pengar och vissa kontakter. Ser att du bor i stenungsund, då har jag några nr du kan få till folk som finns i närheten.

    Mitt upplägg
    2E block 800:- (privatperson)
    ram/vevlager 1600:- (dli-teknik, toga racing)
    balansering/viktning bottendel +lättat svänghjul 2000:- (aröds mekaniska)
    plana topp 500:- (aröds mekaniska)
    kolvringar 800:- (ebay)
    stålpackning topp (400:- (ebay)
    diverse packningar o packboxar 500:- (ebay)
    AKL crossflow 500:- (ebay) Denna hann jag dock inte börja med pga att jag sålde bilen
    Kamaxel schrick 288, 11,7 2200:- (tyska ebay)

    Sen tillkommer ju en del beroende på vad du ska ha för bränse- och tändsystem.

    webrar med insug 5-10.000:- beroende på skick, tillbehör, gasreglage och storlek. Satsa på 45r som minst
    Sen behöver du pump (facet redtop) btr och filter, tex filter king.

    Tändsystem skulle jag rekommendera MSD 6Al med blaster II spole och bra tändkablar. Det är grymt bra samt att det funkar med ALLA tänkbara bränslelösningar.

    Pm:a om du vill ha nr till en som har flödesbänk och kan porta, göra de flesta mekaniska arbeten samt alusvets etc. aröds mekaniska hittar du på eniro, fråga efter Sune Magnusson.

  15. #15
    Grenhage
    Gäst
    Peter du vet mycket väl vem jag är vi har snackat en del både på BR och hos DF vid stigscenter
    Så mycket som du gjort tänker jag inte göra vill mest rensa kablar få de snyggt, dubbla förgasare samt fina till de vill ha kvar en pålitlig motor med lite mer fart i

  16. #16
    mrpete
    Gäst
    Hmm.. Ah, nu vet jag vem du är När jag listade ut att du menade daily fresh.

    Förgasare är ju det bästa alternativet för att bli av med fula kablar iaf

    Om du ska plocka ihop en ny motor tycker jag du ska satsa på 16v, ingen besiktningsman jag träffat på vet hur det ska se ut under huven på golf mk1, så jag tror inte det är svårare än att få igenom dubbla förgasare på en 8v.

    Sen är tädningen mkt viktig för effekt på en sugmotor, ser msd som bästa alternativet med längre och starkare gnista, finns till bra pris på ebay, dessutom får du ett varvstopp.. Livsfarligt för motorn att vara utan.

  17. #17
    Grenhage
    Gäst
    Okej! Låter som att vi kan ta å tjöta lite tror jag!
    Är ju sugen på att göra ett mindre ingrepp iaf!

  18. #18
    Grenhage
    Gäst
    Men ändå åter till topic!

    Toppen på bilden, vad är de för nån?!
    Finns det kompletta kit att köpa om jag vill ha kvar eller bygga på en org 1,6 motor?

  19. #19
    mrpete
    Gäst
    Toppen på bilden är en KR (1,8l) eller ABF (2,0l) 16v topp.

    Om du ska använda ditt 1,6l block så måste du kolla hur det ser ut i förbränningsrummen. Har du förbränningsrum både i topp och kolv, eller bara i kolvarna?

    För det avgör om du kan använda dina kolvar eller inte vid byte av topp. Ska du inte byta kolvar så får du även satsa på 8v topp, annars tar ventiler i kolvarna.

    Börja med att bestämma topplock, sen väljer du nivå utifrån det. Tex vad som behöver göras/bytas.

  20. #20
    mrpete
    Gäst
    www.berg-cup.de finns en trevligt 1,6 16v motor till salu

    213hk

Liknande ämnen

  1. Vill ha mer fart i min gti mk1
    Av Sputtnick i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 20:44
  2. Vill ha mer ljud/kraft i motorn
    Av TessGTI i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 19:05
  3. Vill ha mer info om en Golf G60 på Blocket
    Av Wannabee i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 22:37
  4. Vill ha korta växellägen (Golf 2)
    Av jetta_GT i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 20:43
  5. vill ha tipps! golf mk2 turbo
    Av senan i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 05:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin