Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Hur säljer ni bilar?

    Hur brukar ni gå tillväga när ni säljer en bil? Är det blocket som gäller? Går det överhuvudtaget?

    Har haft ute min andrabil på annons i ca 5 timmar och har hittils blivit kontaktad av 3 uppenbara bedragare (hämta bilet noow, kom ensam obeväpnad typ) och nån som har en firma reggad på sig i en lägenhet i Backa ...... Svarar inte ens dom pga att rätt stor rånrisk.

    Förra bilen jag sålde höll jag på att bli rånad på (fick handgripligen föra bort "köparen").

    Tips? Säljer inte bilar så ofta.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2
    itouch
    Gäst
    Du har nog mest haft otur, brukar vara väldigt smidigt på blocket för de flesta. Jag själv har inte haft några problem och undviker helt enkelt att svara de som verkar skumma. De seriösa brukar ringa och man känner rätt fort i telefon om det är värt ett möte.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Tyvärr mycket skit som brukar ringa, mindre nogräknade personer som vill köpa för att sälja vidare och tjäna svarta pengar, men blocket är nog det som når dom flesta spekulanter och ger flest svar, ett knep som bruka fungerar när en som pratar "svenska med brytning" är att ge denna besked att fordonet är sålt,

    det finns ingen anledning om man inte själv är sugen på det möta upp någon annanstans än hemmavid, ej heller göra upp en affär på tel, e-mail etc. innan vedebörande person har beaktat objektet på plats

    när jag lägger in en annons brukar jag skriva "endast svensktalande" no text no e-mail endast muntlig kontakt via tel. eller liknande

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Jag la ut min pickis på blocket och på ett par "andra" svenska sidor. och på dom "andra" sidorna har jag bara fått scam ansökningar osv. endast blocket som har resulterat i någorlunda seriösa hänvisningar.

    Problemet med att sälja bil i dag är att det kär köparens marknad och dom kan nästan välja och vraka på alla som säljer så priserna blir långt ifrån det säljaren vill ha och vad bilen är värd. började med min på 160 000. är nu nere i 95-110 000 och enda direkta erbjudande cash jag fått är 70 000 .
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Nu ringde nån icke-svensk och ställde ovidkommande frågor och vill komma och titta ikväll ... i mörkret? Varför? Rån? Bad han återkomma när det var ljust så vi får väl se.

    Nu är det ingen udda-bil jag har så det borde finnas en marknad för den men vi får väl se.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    LUGNT OCH FINT är mitt tips.
    En seriös köpare låter det ta tid.
    Brukar ju oftast ta några dagar till en vecka innan det visar sig om nån är seriös.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Brukar alltid köra med en första kontakt via mejl, har aldrig nr i annonsen. Då kan man bedömma rätt fort om personen är seriös. Kolla upp telefonnummer innan etc. Oreggade kontantkort går t.ex bort direkt. Sen viktigt som fan, gör upp affären direkt på banken med en överföring.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Ja låter som du haft lite otur, jag har aldrig haft problem, säljer/köper inte ofta men använder mig då av blocket, och ibland tradera om det är något litet/billigt som lätt går att skicka.

    När jag sålde min blåa mk3 fick jag 58 samtal på 23 timmar innan den var såld, 1 var svensk och han köpte bilen, resten av dem ville byta mot persiska mattor, försökte pruta motsvarande hälften mot annonspris både på mail & telefon o.s.v.
    En ville komma till mitt jobb, betala och hämta bilen där hehehe
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    När det gäller dyrare saker, som bilar, så kör jag alltid mail-kontakt först. Som någon skrev, då märks rätt snabbt hur seriös en ev. köpare är.

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    *snip* Problemet med att sälja bil i dag är att det kär köparens marknad och dom kan nästan välja och vraka på alla som säljer så priserna blir långt ifrån det säljaren vill ha och vad bilen är värd. *snip*
    FEL. Ett föremål, oavsett vilket, är aldrig mer värt än vad någon är villig att betala för det. Däremot kan det t.ex. ha ett högre BRUKSvärde, det vill säga - det värde det har, eller rättare sagt, ger för brukaren.

    T.ex. därför jag inte säljer min GTI, bruksvärdet för mig är högre än marknadsvärdet.

    Många som säljer saker på blocket som inte förstår skillnaden, och därför har samma föremål till salu månad in och månad ut.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Många bra bilder på objektet på blocket.
    UTAN tel.nummer,enbart mail adress,så jag själv kan sålla ut dom seriösa köparna-

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    EN grej som jag kört den sista tiden är att ha en kontantkortsmobil som är oreggad man kan ringa till, då ere bara att slänga luren i örat på de värsta, eller ännu bättre, driva lite med dom, kan bli skoj ibland =). Har fått några mindre seriösa "köpare" att slänga på luren i örat på mig nåra gånger efter lite diskussioner, ganska skoj =).
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Fina tips grabbar, tackar. Tog bort telenumret och hänvisade till mail istället så nu har det tystnat. Inga mer idiotsamtal. Lär ta tid att bli av med min"gamle" Tjeck.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13
    Fajles
    Gäst
    Går att få ett "hemligt nummer" på blocket så ditt eget inte syns! Tar alltid det annars ringer de nån jobbig jävel och säger att han har kollat ditt nummer på hitta.se och är på väg nu...

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Det var då FAN vad det ska vara bökigt att sälja en jävla bil i dagens Sverige.

    Efter horder av idioter har jag en ev.köpare som vill betala cash. Fine, men då gör vi det på banken trodde jag. Nä det går inte nu för tiden för banker är numera KONTANTFRIA.

    Hur fan får man in pengar på ett konto då? Springer jag in på banken hos mig och vill sätta in pengar så vägrar dom att ens ta i ärendet.

    Det här är ju vansinnigt!

    Hur gör man?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15
    itouch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg

    Hur gör man?
    Är väldigt många protester mot att bankerna slutat med kontanthantering men de står fast vid det.
    Det bankerna gör istället är att hänvisa till närmaste Forexkontor. De har kontanthantering så gör upp affären där och få pengarna insatta på ditt konto. Ni måste uppvisa kvitto på bilaffären till forexkontoret för att styrka vart pengarna kommer ifrån.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Annars Postväxel, är det jag använder mig av vid bilköp
    Senast redigerad av a128 den 2012-11-11 klockan 16:53.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 132
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Det var då FAN vad det ska vara bökigt att sälja en jävla bil i dagens Sverige.

    Efter horder av idioter har jag en ev.köpare som vill betala cash. Fine, men då gör vi det på banken trodde jag. Nä det går inte nu för tiden för banker är numera KONTANTFRIA.

    Hur fan får man in pengar på ett konto då? Springer jag in på banken hos mig och vill sätta in pengar så vägrar dom att ens ta i ärendet.

    Det här är ju vansinnigt!

    Hur gör man?
    De senaste gångerna jag sålt bil så har köparen tagit ut en postväxel (egentligen är det en bankväxel) i sin bank som köparen ställt till mig. Den får ett ID som går att kolla med banken som utfärdat den innan de hämtar fordonet. I och med att det står ditt namn på den så är den ju vikt för dig.

    Har för mig att du kan skriva ”överlåtes” signa den och vem som ska ha den, om du inte vill gå till banken själv utan skicka den med någon annan (fru /mor /far osv), men det har jag aldrig provat.

    Sist fick jag typ 90% på postväxel och resten i kontanter då köparen försökte ”pruta” vid målsnöret. Det blev ingen ”prutning”. :-)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Verkar som att ni har haft otur med invandrare. Jag hade tvärt om, köpt två bilar av invandrare båda gick hur länge som helst utan fel.

    Köpte en opel av en trevlig svensk kille som stod där med sin gravida flickvän och lovade att bilen va i perfekt skick mm. Jag kom knappt hem med bilen innan den dog. Om ni undrar vad det var så var det EGR ventilen som va kass.

    Det kommer allt skit mail och sms när man säljer. Hade faktiskt några invandrar killar som ringde kl 00.00 på natten och ville kolla på en bil jag sålde. Det kändes sådär å gå ut då.

    Förstår inte varför man inte ska sälja till en med brytning. Har han Leg och pengar så är de bara å sälja en annan sak är om man ska köpa av en invandrare. Det förstår jag inte alla vill göra.

    Handlar det som stora summor så fixar man postväxel och möts på ett bankkontor.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Handlar det som stora summor så fixar man postväxel och möts på ett bankkontor.
    Hur går man då in pengarna på postväxeln om säljaren kommer med dom i handen? Svar enkelt: det går inte längre.

    Enda som fortfarande verkar ta emot pengar är Handelsbanken. Alla övriga har lagt ned all form av pengahantering. Det är fan skandal.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av itouch Visa inlägg
    Är väldigt många protester mot att bankerna slutat med kontanthantering men de står fast vid det.
    Det bankerna gör istället är att hänvisa till närmaste Forexkontor. De har kontanthantering så gör upp affären där och få pengarna insatta på ditt konto. Ni måste uppvisa kvitto på bilaffären till forexkontoret för att styrka vart pengarna kommer ifrån.
    Hur funkar detta? Forex hemsida surrar nåt om Western union .. ska inte skicka pengar till Nigeria utan till mitt konto här hemma.

    Kvitto kan man väl skriva på plats?

    Har dom några beloppsgränser eller funkar det om man kommer med 70-80k?

    Blir nog till att ringa runt imorgon ...

    Bilar ska köpas, inte säljas
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Ni killar (och tjejer) som har BH, hur gör ni???
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 21:43
  2. När tar ni ut era avställda bilar??
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 00:03
  3. när ni kopplar in xenon till era bilar
    Av masse i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 12:57
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 19:02
  5. Hur säljer man en Bubbla???
    Av P-plats.se i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin