Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Marlamuth
    Gäst

    Touran startar bara en gång

    Hej,

    min Touran Ecofuel TSi Automat -10 som har börjat uppföra sig märkligt. Om den har stått en hel natt och jag startar den så går den igång, MEN om jag kör en väldigt kort sträcka (säg 50m) och slår av tändningen så startar den inte igen. Klicket kommer men inget liv i rörliga delar. Väntar jag i ett par timmar kan den få för sig att starta.

    Så här har det varit i ett par veckor. Jag servade bilen för en dryg månad sen och då påpekade de att batteriet kanske inte var i bästa skick. Så när den la av förra helgen så bytte jag batteri. Men nu hände det igen...

    Två intressanta saker är att jag tycker möjligen höstvädret kan vara påverkande (dels fukt, dels att den startar i bensinläget) och när den dog förra veckan gick den igång när jag kopplade startkablar till en annan bil.

    Kan det vara generatorn som inte laddar batteriet som den ska, eller startmotorn som är problemet? Andra idéer?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Låter konstigt på en såpass ny bil att generatorn skulle vara kass. Det bästa är om du har möjlighet att kolla felkoder först?

  3. #3
    Marlamuth
    Gäst
    Jag får åka till verkstad för att kolla koderna i så fall. Men då går väl en felsökning på 1300:-. Får ta en tur till mekonomen eller liknande imorgon. De kanske har en bättre deal.

  4. #4
    Marlamuth
    Gäst
    Nu har jag varit på verkstad och de har kollat felkoder. Tur att jag hittade en på andra sidan grannhuset så jag kunde rulla bilen dit, för nu startar den inte ens om jag låter den stå över natten.

    Hur som helst, det fanns inga felkoder. Verkstan hittade inget alls. Så nu har de gått vidare med felsökning. Vi får se vad den ger.


    Två saker som kanske kan leda till rätt spår är:


    1) det låg en härva elkabel ihoprullad ungefär vid infästningen av förarsidans torkarblad. Bilen har varit taxi ett kort tag. Kan kortis i det få elsystemet att spöka?


    2) vid förra servicen bytte de båda signalhornen. Kan det vara ett tecken på att nåt är lurt? Det lär väl inte vara värst mycket slitage på dem under tre år?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kan mycket väl vara något som spökar med kortis, om det varit. Larm, komradio, belysning på taket, taxameter, extraljus m.m

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    känns som den inte kastar ut startmotor-drevet till kuggkransen på svänghjulet.

    Plocka ner startmotor göra rent/ smörja ev byta den delen som ska sköta det där.

    Min gissning,

Liknande ämnen

  1. Köper man DSG ytterligare en gång?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 16:36
  2. norrköping träff en gång i månaden?
    Av hellseeker i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 18:50
  3. norrköping träff en gång i månaden?
    Av hellseeker i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 19:52
  4. Plocka isär lycktan på en Touran
    Av boegas i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin