Sidan 33 av 52 FörstaFörsta ... 233031323334353643 ... SistaSista
Resultat 641 till 660 av 1029
  1. #641

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Ort
    Falun
    Inlägg
    175
    Sry farre! Var Matte som skrev i inläggey ovan att det vart en barnlek å få ur den effekten ur en 1.9.. ville bara säga att det inte är en barnlek.. såfall får han bevisa det och inte bara sitta och säga/skriva hur lätt det är.. så vitt jag vet har han vart en bra bit ifrån dom siffrorna i dom motorer han byggt

  2. #642

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Citat Ursprungligen postat av Fredriksson Visa inlägg
    Sry farre! Var Matte som skrev i inläggey ovan att det vart en barnlek å få ur den effekten ur en 1.9.. ville bara säga att det inte är en barnlek.. såfall får han bevisa det och inte bara sitta och säga/skriva hur lätt det är.. så vitt jag vet har han vart en bra bit ifrån dom siffrorna i dom motorer han byggt
    Jag vet att det är inte barnlek!
    Har byggt själv motorer och vet hur svårt är att komma upp i effekt över 500hk under 2L och att allt lirar som det ska samt att det kostar!

    Det ska inte bevisas nåt med min snurra förutom att det måste vara ca 350 hk
    resten är upp till honom om har nån annan projekt på gång, men tvivlar inte det lilla minsta på att han inte skulle klara av det

    Borde ändra titeln på tråden till "allmänna trimm skolan" eftersom alla verkar ha åsikter om bygget men bara få som bygger!

  3. #643

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Fredriksson Visa inlägg
    jag som miss uppfattade det hela med 450whp prylen..
    no shit Sherlock.. du, milberg OCH lillen.. fram me huggtänderna!

    Citat Ursprungligen postat av Fredriksson Visa inlägg
    men vore ju spännande om ni kom över 300whp iaf, det är inte så bara å mosa ur 600-800whp matte! men går det gör det, men bara och bara är det då inte..
    mitt första motorbygge 16v kr borrad till 1.9l bromsade vi ju till 534whp å det hade säkerligen gått å plocka ur mer ur den med lite mer justering av kammar osv men det är inte så bara som det låter på dig nu...
    DITT första turbobygge, ja, med missmatchad turbo och duktigt med ketchup, men den rörde ju på sig den å emellanåt, synd att du inte behöll den och skaffade en vettig turbo ist =D


    det är just det, BARA, om man förstår en motors natur och väljer komponenter som flödar därefter.
    jag jobbar med rörsystem, pumpar och flöden dagligen, och har varit med och fingrat vid trimning av 50+ motorer, samt mappat flertalet av dom + många därtill, och sett hur saker och ting hänger ihop och fungerar både i teorin och i praktiken.

    16v toppen flödar en hel del, och det finns gott om potenta turboaggregat att välja på idag, sen är det bara att tanka E85 och mata på laddtryck och tändning, med ett riktigt soppasystem och tändsystem förståss, så får man ut sin toppeffekt.

    utöver det så handlar det om att få till ett brett register och så bra körbarhet som möjligt, men toppeffekt är absolut inget problem med dagens högflödande toppar och E85 som bränsle.


    titta på tex lumpans motor, som i stort sett blev "ihopslängd" på 2 veckor, där egentligen inget är uträknat, avstämt eller planerat för att lira ihop, den lämnar utan tvekan 600whp.

    med en uträknad motor byggd från grunden så är det nada problem.


    nog om det, vi ska inte kludda ner Farres tråd här, det är bara att slå en signal om du undrar nått, du har numret.




    Pryttlarna har anlänt, snart skall Rallyen vässas på ytterligare =)

  4. #644

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Ort
    Falun
    Inlägg
    175

  5. #645

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Erik Lundberg
    Ort
    falun
    Inlägg
    16
    Norpan körde, var en Mitsu 3000GT.
    Klassiker,

  6. #646

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Vad fan har denna video med min tråd att göra??
    Starta eget tråd!!!!!!!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #647

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    årtal runt 2001.. det är min första ihopslängda turbospis 1.8l 8v x-flow med MHI td04hl-15g snurra, nerknycklad i en golf 2 16v.. första kvällen ut ur garaget och iväg på svartrace.. och smiskar en Mitsubishi 3000GT som bänkat 450whp samma dag.. trots smält gaswire, hängd gas och skjuten packning mellan turbo och grenrör... 0.7 i ladd.. hej va det går..!

    tidlösa kommentaren där vid 1:02.. "tänk, fan va ja hade skrattat om golfen tog det!".. en av arrangörerna som säger det, OCH filmar.. då dom "lottat" oss emot den värsta bilen på plats, efter att någon "stuckit ut hakan" på deras streetrace-forum.

    ..men sluta kluddra i farres tråd nu, finns i garaget, på facebook eller luren, kom förbi eller skicka där.
    Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-09 klockan 21:45.

  8. #648

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Jahapp.. upp till bevis!

    Nya turbon imonterad igår kväll och lite mer flipprande på datorn efter det.. nu laddas det ~1.55bar och bilen spinner bitvis på 2an och torr asfalt, trots främre peloquin-diff.. det sparkar på heeeelt ok!

    283hp och 356Nm.. stannade mätaren på.. uppmätt i dynapack, på hjulen, en av årets varmaste dagar med 32grader i skuggan.

    lågt räknat ligger drivlineförlusterna i en syncro på ~17%, vilket ger ~341hk och 429Nm på vevaxeln.
    (341 - 17% = 283hp, 429 - 17% = 356Nm)

    tittar man tillbaka på det tidigare bromspapperet så säger det 60hp förlust vid 6000rpm, vilket ger ~283 + 60= 343hp på veven.

    Namn:  IMG_20140709_190021.jpg
Visningar: 754
Storlek:  877.0 KB
    Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-09 klockan 22:35.

  9. #649

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Nu är vi där !
    Kommer även att effekt mäta på samma bänk som förut!
    Så att man får en klar bild på skillnaden.




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #650

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Erik Lundberg
    Ort
    falun
    Inlägg
    16
    Vadan denna skillnad i vridmoments-kurvan?
    Som gatbil betraktat är hade jag klart föredragit den förra karaktären/kurvan.

  11. #651

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av lumpan Visa inlägg
    Vadan denna skillnad i vridmoments-kurvan?
    Som gatbil betraktat är hade jag klart föredragit den förra karaktären/kurvan.
    mycket av det är en synvilla då bilden visar hjuleffekten, samt att det var duktigt varmt vid bromsningen, det skiljer kanske ca 500rpm mellan aggregaten, där det tidigare byggde upp laddtrycket mjukt, medans billethjulet som synes bara vevar till och lägger sig på 1.55bar.. körbarheten är långt ifrån tråkig =)

    den skillnad som är syns nog tydligare om/när den blir bromsad i samma bänk sen.
    Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-10 klockan 08:19.

  12. #652

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Erik Lundberg
    Ort
    falun
    Inlägg
    16
    mja, synvilla köper jag inte.
    Förra turbon har du 300nm/3500rpm, nya bänkningen 187nm/3500 omräknat med 17%.
    förra vid 4000rpm 330nm, nya turbon 280nm vid 4000rpm omräknat.

    Det tror jag inte bara är värme, är det inte bara kompressorhjulet ni bytt?
    Med samma storlek på turbinhjul så tycker jag det verkar konstigt med sån skillnad. Jag bytte ju till 3mm större kompressor och 1mm större turbin, och den vakna precis lika snabbt som mindre turbon.

    Ja håller med, ska bli kul att se den andra bänken med. Inte ofta man får se skillander på bänkar så tätt på! spännande.
    Kul att ni nådde ert mål iaf.

  13. #653

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    syftade mest på formen på kurvan, då den ser lite skum ut jämfört med andra grafen.

    du bytte mellan 2 billethjul, visst?
    här är det ett original gjutet 6+6 hjul, och numera ett 11-blads billethjul i GTX-stuk, med lite ändrade vinklar.
    hade du däremot satt ett 6+6 hjul i din snigel, ev med extended-tip som KKK kör, så hade den också vaknat märkbart tidigare, OCH flödat mindre på toppen, hehe =)

    det stämmer helt klart att vridet i mellanregistret är något lägre.. vid 3500 så är det ~210Nm jämfört med 295ish tidigare, och vid 4000 är det ~290Nm jämfört med 330ish tidigare.
    vid 4250 är det samma/lika däremot, och vid 4500 är det helt ombytta roller.. 340ish innan och 390ish nu.

    det skiljer som sagt lite i hur hjulen bygger upp trycket.. det vanliga hjulet bygger tryck väldigt linjärt och mjukt, medans det nya verkar bygga mer progressivt, det ligger å myser på ~0.3bar redan vid 1700rpm och sen lite högre upp så bara svänger det till och lägger sig på 1.55, det håller dock i rejält mycket bättre på toppen =)

    tycker också det ska bli skojjs att se en jämförelse mellan olika bänkar, osäker på vad JRM kör för något, men Dynapacken är ju inte direkt känd för att vara missvisande, den känns som mer eller mindre standard vid mätning på 4-hulsdrivet idag.

    hursomhelst så går den riktigt fint efter väg där den får sin rätta luftgenomströmning.
    det känns som att ICn börjar bli lite i klenaste laget i denna högsommarvärme, men hur ofta är det såhär varmt i sverige..??
    vi behåller den pga standard-look och att det räcker som det är nu.. just rallyens IC har ett 3" öra med en väldigt skarp och platt 90-graders knix på, som inte direkt är nån hit flödesmässigt.
    Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-10 klockan 15:17.

  14. #654

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594

    Golf Rallye "RALLYE 16v turbo"

    Idag lyckades jag byta fjäderben lagringar
    Ingen har bytt dem på 23 år
    Det sitter fk coilovers men de ska bytas ut mot kW eller nån annan kvalité kit!




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #655

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Bak bromsar uppgradering besällda delar!
    Beställde adaptrar från tyskland
    som kommer att tillåta mina org vent framskivor att monteras bak tillsamans
    med golf 4 r32/leon cupra ok!

    Namn:  !CBUI5ZgBGk~$(KGrHqUOKi0EzVqkbb)LBNHJ!,Z(eg~~_12.JPG
Visningar: 679
Storlek:  27.0 KB

  16. #656
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Larsson Thomas
    Medlemsnr
    2073
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    57
    Läckert, vart ifrån beställde du dom?

  17. #657

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Gti-golfaren Visa inlägg
    Läckert, vart ifrån beställde du dom?
    växlade några mail med en av dom som tog fram dom, för ~4-5 år sedan, och nu verkar dom ha kommit igång med produktionen på riktigt, då jag såg att en av snubbarna i numera säljer dom på tyska ebay i 2 olika format, en för 280mm 4/100 skiva(G60), och en för 280mm 5/100 skiva(tidiga VR6 med pluschassi).

    länk: http://www.ebay.de/itm/Bremssattelad...-/230931463381

  18. #658
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Larsson Thomas
    Medlemsnr
    2073
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    växlade några mail med en av dom som tog fram dom, för ~4-5 år sedan, och nu verkar dom ha kommit igång med produktionen på riktigt, då jag såg att en av snubbarna i numera säljer dom på tyska ebay i 2 olika format, en för 280mm 4/100 skiva(G60), och en för 280mm 5/100 skiva(tidiga VR6 med pluschassi).
    Okey, vilken tur att man är så grym på tyska då(eller inte) får söka där då. Tack för svaret iaf.

  19. #659

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ah, jag missade att kasta in länken, sorry! =)

    du kan hitta dom via ebay.com och få allt utom beskrivningen på engelska, och priset angivet i både euro och svenska kr också, om det underlättar.

    http://www.ebay.com/itm/Bremssattela...item35c4967cd5

  20. #660
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Larsson Thomas
    Medlemsnr
    2073
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ah, jag missade att kasta in länken, sorry! =)

    du kan hitta dom via ebay.com och få allt utom beskrivningen på engelska, och priset angivet i både euro och svenska kr också, om det underlättar.

    http://www.ebay.com/itm/Bremssattela...item35c4967cd5
    Ja nu blev det mycket lättare, Tackar!!

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:17
  2. Golf 1 med porsche v8
    Av 2.0 8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 20:29
  3. Vattenproblem med Golf Rallye!
    Av Rafari i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 14:01
  4. Borttagna sidolister mk2, vad sägs om detta?
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin