Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Larsevert
    Gäst

    Kupevärmare Touran

    Har beställt motorvärmare och kabelsats från calix och undrar lite över var kabelgenomföring till kupen ska vara. Tips och trix mottages tacksamt. Gärna en bild. Bilen är en 2.0 tdi-06(BMN)
    tack på förhand/L

  2. #2
    Larsevert
    Gäst
    Nu sitter hålet till kupen på plats. Hittade ett lämpligt ställe ovanför acrören i torpedväggen. vässade en stång och slog ett körnslag från motorutrymmet. Letade reda på bulan från insidan och borrade. Undvek därmed att borra sönder ngt dyrt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Hej. Funderar på att montera motorvärmare/kupévärmare i min Touran också. Vilken modell köpte du? Kontaktvärmare/ Slangvärmare?
    Har du bilder på installationen?

    Själv är jag inne på att köpa en slangvärmare med cirkulationspump. Får för mig att det bör vara det effektivaste... Nån här som har erfarenheter av dessa???

    /Martin

  4. #4
    Larsevert
    Gäst
    Jag köpte en slanvärmare eftersom det i calix katalog var det som föreslogs. Värmaren monterades på slangarna till oljekylaren, lite trångt att skruva men det gick att få på plats. Tror att det är så att på bilar med manuell låda är det trågvärmare som gäller. Återkommer ev med bilder, men det är som sagt trångt så det är osäkert om de kan vara till hjälp.

  5. #5
    Larsevert
    Gäst
    Bifogar några bilder som förhoppningsvis kan vara någon till hjälp, därmed inte sagt att min montering är den bästa. Bilden på slangvärmaren är ganska värdelös men man kan se lite av den bifogade slangbiten kallad "monteringssats M22". (Klicka på bilden för större format)


    Kabeldragningen in i kupen.


    Montering av kontakt i grillen, det gick bra att få in kabeln i motorrummet när man tagit bort plastpanelen vid dimljuset.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Så, nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat motorvärmare och kupevärmare på touranen, och tänkte dela med mig av mina bilder på installationen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Snyggt! Men en dum fråga - Sitter den bara fastkilad mot oljetråget med plåtbiten?
    Ska bli intressant å höra om den värmer motorn som du hade hoppats.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Hej.

    Ja, den sitter bara fastklämd mot oljetråget. Ser likadant ut på min Eos. Tyvärr är detta en mycket vanlig metod för motorvärmare på nyare bilar tydligen.. Fördelen är att det är enkelt att montera, och att man värmer oljan.

    Hade motorvärmaren igång på Eosen i morse (ca 3h innan avfärd) och märkte stor skillnad mot dagen innan. Motorn startar lättare, går jämnare och tempnålen började röras sig över 50° sträcket redan efter ca 2 min. 70° sträcket passerades ca 4km tidigare på vägen till jobbet (på 70 väg)

    MVH / Martin

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Oljevärmaren är effektiv på sitt vis , den är på 300 watt och värmer oljan till ca >40C+ på några timmar
    men det borde vara en av insticktyp istället i oljetråget på ca 200-250Watt

    defa Calix mfl. borde ha bättre samanbete med dom som utveckalr motorerna

    fördelen med kontakt/trågvärmare är om det blir riktigt kallt och kylarvätskan fryser då man kan köra dessa utan problem

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Det jag framförallt saknar på dessa trågvärmare är nån typ av isolering på utsidan av värmaren, så att all effekten riktades in i oljetråget.. värmaren blir rejält varm på bara ett par minuter kan jag säga. Råkade röra vid den när jag testade den efter montering!

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Monzen GTi Visa inlägg
    Det jag framförallt saknar på dessa trågvärmare är nån typ av isolering på utsidan av värmaren, så att all effekten riktades in i oljetråget.. värmaren blir rejält varm på bara ett par minuter kan jag säga. Råkade röra vid den när jag testade den efter montering!
    Ok, montering av "klämvärmare" mot tråget känns ju klart enklare på ny bil än att knacka frostplugg som man gjorde förr i tiden. Fanns det förberett en bra genomföring genom torpedväggen också?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Hittade en kabelstam som hade en stor gummigenomföring vid kupéfläktmotorn. Skar hål på den och förde igenom kabeln inifrån.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Intagskabel kupévärmare Passat TDI 2006
    Av nesse86 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 20:27
  2. Kupevärmare Golf -10
    Av oph i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 22:30
  3. Montera motor/kupevärmare
    Av Tim i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:16
  4. Var dra kabel till kupévärmare
    Av PostVW i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 21:03
  5. Montera motor\kupevärmare
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin