Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Toubster
    Gäst

    '87 Golf MK1 - motorbyte och allmän kärlek.

    Namn:  IMAG0229.jpg
Visningar: 1421
Storlek:  462.4 KB

    Hej, mitt första inlägg här så jag tänkte passa på att presentera bilen först.

    Det är en original ´87 Cab med 1,6l motorn och automatlåda. Bilen har gått 10k mil precis
    och är rostfri överallt förutom i ngt stenskott. Jag har ägt den nu i 3 år och äntligen fått
    plats att ge den kärlek.

    Det som ska göras är först och främst är ny cabbe, nytt ljud (fast det ska se ut som det är original
    så inga utbyggda dörrar eller blinkande ljus). Fixa parkerinsbucklor och allmän uppfräschning. Kanske
    byta lite lampglas och annat.

    Sen kommer vi till det roliga.
    Jag har tänkt stoppa i en VR6 spis i den, jag har väldigt lite erfarenhet, men massor med tid och duktiga
    kompisar. Jag funderar på att använda mig av Eurowise kitet - Steg 2 och undrar om någon har erfarenhet
    av detta? Vill också regga bilen i slutändan så hela alltet kommer så klart att ses över.

    Länk till Eurowise:
    http://euro-wise.com/store/index.php...products_id=12

    Lite fler bilder:
    Namn:  IMAG0283.jpg
Visningar: 1516
Storlek:  879.2 KBNamn:  IMAG0281.jpg
Visningar: 1302
Storlek:  1.02 MBNamn:  IMAG0280.jpg
Visningar: 1262
Storlek:  1.10 MB

  2. #2
    Toubster
    Gäst
    Nu har jag letat lite stereoprylar och det viktiga är som sagt att det ska passa så det ser hyfsat original ut.

    Vad tror ni om denna som front?
    Namn:  6892.jpg
Visningar: 1164
Storlek:  43.7 KB

    Har också kontaktat Top'n trim i Helsingborg för att skaffa ny cab. Kan man byta den själv eller ska man låta proffsen ta hand om det? Någon som gjort detta tidigare?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hej och VWälkommen till forumet , har flyttat din tråd till rätt avdelning.

    Angående stereon så sitter den som en smäck i MK1:an (Har en själv fast en i silver) , DOCK krävs viss modifiering för att få det att se snyggt ut. (Enligt mig).
    Fronten är rätt fet på apparaten , så det ser annars dumt ut om man inte moddar stereo samt lite i bil.
    Nackdelen blir att fronten ej går att flippa.........men å andra sidan vem spelar CD idag?. =)

    Kolla här (inlägg 196 och frammåt) så får du en bild av det hela : http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...LS-1977/page10

  4. #4
    Toubster
    Gäst
    Ahh tack för tipset! Ser mycket bättre ut när den inte sticker ut, det är viktigt med detaljerna och precis som du säger, ingen spelar väl CD-skivor längre? Jag funderar eventuellt på att montera det i nedre DIN-facket som finns på denna modellen. Bästa blir att prova sig fram men då vet jag iaf vad som eventuellt väntar

    Gillade skarpt ditt fjärrlås också, underbar humor. Får man fråga vart du hittade det någonstans? Och dessutom undrar jag var du införskaffade klipsen till listerna och grillen? Det är något som behöver bytas på min med. Mycket frågor men det är ju så innan man kommit igång.

    Verkar som jag snubblat över en bra motor nu också, den kommer isf att få stå tills nästa år när jag bestämt mig för hur original jag vill ha bilen.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Detta projektet blir nog bra, men jag personligen hade nog satsat på en lättare motor. En VR6:a i en Mk1:a blir lite av ett blysänke i fronten. Hellre en 1,8T motor.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    http://www.ebay.co.uk & http://www.ebay.de är där man hittar det mesta. :-)

  7. #7
    Toubster
    Gäst
    Grymt, tack för snabb feedback!
    Mk1: VR6 motorn väger 36kg mer än vad 1,8t gör, jag vet inte om det gör någon jätteskillnad. Sen gillar jag ju konverteringskittet från Eurowise men det är möjligt det finns bättre lösningar. Jag är öppen för förslag!

    Henrik.M: Såh då var en massa onödiga och nödiga prylar beställda. I morgon blir det puts och plocka ur instrumentbrädan och annat myspys.

    Underbart forum!

  8. #8
    Toubster
    Gäst
    Så, då har man fått gjort lite under dagen. Dörrpanelerna borta, baksätet ute, instrumentbrädan urplockad. Här ska det dras sladdar och bytas lite lampor.

    Namn:  IMG_20121013_135042.jpg
Visningar: 1158
Storlek:  825.7 KB
    Motorrummet, skitigt men annars som sig hör och bör.

    Namn:  IMG_20121013_135052.jpg
Visningar: 1118
Storlek:  706.0 KB
    Baksätet borta för att enkelt komma åt när bakhögtalarna ska in.

    Namn:  IMG_20121013_135122.jpg
Visningar: 1053
Storlek:  644.2 KB
    Ordning och reda.

    Namn:  IMG_20121013_162637.jpg
Visningar: 1114
Storlek:  630.1 KB
    Instrumentbrädan ute för att dra sladdar till nya stereon och byta lite trasiga lampor.

    I morgon ska bakluckan och förardörren plockas ner för att putsas upp och skickas till lack. Ingen rost har upptäckts än så länge ... Över och ut!

  9. #9
    Toubster
    Gäst
    Jag har funderat lite och kommit fram till att ni nog har helt rätt vad det gäller blyslädekänslan. Min tanke är då istället att konvertera till en 16v PL-motor, för att hålla ner vikten och inte skrämma skiten ur min flickvän då det är mestadels hon som kommer köra den. Sen vill jag behålla lite av en "gammal" karaktär i den.

    Vilka årsmodeller är det som har PL-motorn? Måste ju ha katten i den för att kunna besiktigas som ombyggt fordon eftersom bilen är nyare än '75 vad jag förstått.

    Saker som då måste bytas också:
    [ ] Motor och växellåda
    [ ] Golf GTI Mk2 Bromsar fram
    [ ] Byta ut trummorna bak mot skivor
    [ ] Byta ut bromsservo och huvudbromssylinder

    Har jag glömt något? Utöver detta kommer jag byta fjädrar och dämpare - dock ingen toksänkning då det är kullersten på väg ner till stranden Cabtaket ska bytas, vissa delar putsas över och lackas. Motorrummet ska fräschas upp inför bytet. Nya fälgar och däck, helrecond av interiör och exteriör. Etc. Etc.

    Är jag på rätt spår eller har ni bättre förslag? Börjar bli dags att leta bra motorobjekt om bytet och omreggningen ska vara klar innan sommarmånaderna. Tack för hjälpen så långt!

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Eller en 1,8T motor?
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  11. #11
    Toubster
    Gäst
    Mk1: Hehe absolut, jag är som sagt mer än öppen för förslag! Hur omfattande är det motorbytet? 16v känns ju som ett hyfsat genomförbart projekt som faktiskt kan vara klart till sommaren.

    Har kollat in Raz tråd och det bygget är ju fantastiskt. Siktar än så länge inte på en så omfattande ombyggnad då cabben aldrig kommer bli någon banbil.

    Någon som känner till en bra lackerare i Helsingborgstrakten?

  12. #12
    Toubster
    Gäst
    Okej, efter mycket surfande och letande och läsande, står jag och väljer lite mellan följande motorer:
    PL (Mk II GTI '88b), 9A (Corrado 16v, Passat '88-'93) eller 1.8T.

    Dock har jag ingen direkt erfarenhet av motorkaraktärer på dessa bilar. För mig är inte det viktigaste att den ska vara sjukt snabb, men kul så klart, lättkörd och med bra låda. Sen är det ju alltid skönt med ett så smidigt motorbyte som möjligt. Vad tycker ni? har ni någon erfarenhet av dessa motorer i en Mk I'a?
    Senast redigerad av Toubster den 2012-10-17 klockan 11:22.

  13. #13
    nosisfun
    Gäst
    kolla med benjamin på Martens Paintshop mycket duktig lackerare han har lackerat åt köningegg eller hur dom nu stavar det

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Varför inte en ABF-motor så slipper du det tråkiga K-jetsprutet!?

  15. #15
    Toubster
    Gäst
    Hej tack för bra feedback, jag ska kolla upp Martens Paintshop, låter ju riktigt lovande!

    Vilka bilar sitter ABF-motorn i? Tanken är att köpa en hel donatorbil att utgå ifrån. Kan man plocka det man känner för

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    passat 16V. gti MK3 gti 16V. en del seat.

    Abf motorn e väl inte den mest vanliga att hitta.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Golf Mk III GTi 16V 92-98 har ABF bland annnat.
    Den har 150hk orginal och elektorniskt sprut.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte Golf Mk1 GTI 1.8 -84
    Av Pennerborn i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 19:39
  2. Scirocco -87 motorbyte till GTI 16v.
    Av jonteee i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 21:56
  3. Skillnader Golf Cab Mk1, 80-87 vs 88-92
    Av Henke i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 20:05
  4. Allmän tråd om Bugrun..
    Av ovredsson84 i forum Träffar
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 00:38
  5. mk1 motorbyte --> 1,8t
    Av ivah i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin