Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Lidning
    Gäst

    Polo TDI -07 Motorras

    Bilen har gått 12500 mil, fullservad på märkesverktad.

    I måndags när jag åkte till jobbet, började motorn knacka något fruktansvärt.
    Kopplade ur så fort jag hörde knacket, då rusade motorn upp i 6000Rpm utan att jag gasade!
    Fick panik och släppte upp kopplingen igen för att ta ner varvet, hastigheten var 70-80kmh.
    När jag släppte upp kopplingen gick varvet ner till strax under 2000, det knackade fortfarande.
    Strax efter det tryckte jag ner kopplingen och motorn började varva upp igen, varpå jag släppte upp kopplingen igen.
    Efter andra gången kopplingen släpptes upp small det till, och motorn tvärstannade.
    Borde så klart stängt av första gången den började varva, men det hela gick så snabbt...

    Nu står bilen på verkstaden med hål i blocket, ena vevstaken pekar ut genom hålet.
    I raset har även växellådan skadats, var något fästöra som saknades...

    Lätt deprimerad undrar jag förstås, vad fan hände?
    Verkstaden hade ingen teori, iaf ingen dom ville delge mig...

    Har maskinskadeförsäkring som förhoppningsvis täcker större delen av reperationen, får stå för 25% av kostnaden själv.

    Kollegorna på jobbet tycker jag skall ta strid med VW och ÅF för att få dom att betala en del av självrisken.
    Och visst, det hade ju så klart hjälpt.
    Men 6 år gammal bil och 12500 mil, är det någon ide?
    Känner helst att jag skulle vilja sänka bilfan i någon märghåla, och köpa en ny bil och glömma allt

    //Dan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Har läst om några med volvo v50 2.0d där motorerna rusat och sedan skurit.
    Där har det varit nåt med att det slarvats med påfyllning av additiv till avgasreningen.
    Då har motorstyrningen kompenserat med mer bränsle för att bränna ur partikelfiltret.
    Detta har då fyllt motorn med diesel och då rusar motorn.
    Varför den rusar då vet jag inte men det är så det gått till på dom motorerna.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Tycker definitivt att du skall ta ett snack med VW om den är fullservad på märkesverkstad.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ev orsak till varför den varva: Hål i en kolv eller cylinder så att motorn drar i sig olja istället för diesel = den rusar , annars kan turbon ha gett sig och dragit in olja i systemet.

    Mkt bränsle = mkt varv (Diesel 1o1)

    Har du servat den eller har du köpt den servad? Trogen din verkstad? Om ja så prata med dom och lirka lite , be dom kolla GW mot fabrik mm.

    Värt att nämna är att om du betalar en del av skadan så har du 2års garanti på delarna = bra skit.

    Lycka till och hoppas det löser sig.

  5. #5
    dalle82
    Gäst
    Motorn i vår polo tdi 80 -07 skar när bilen var 2 år och 2 mån och gått 7200 mil. Skedde vid omkörning på motorväg. Enl verkstaden fel på dieselpumpen som blandat diesel imotoroljan. Vw vägrade goodwill för att bilen gått över 7000 mil. ÅF Kristianstad bilcentrum var snälla och tog halva självrisken,. Motorbyte och nu har nya motorn gått 6000 mil utan problem. Fullservad var 1500mil på vag alltid. Tydligen är vi inte de enda som drabbats då...

  6. #6
    Lidning
    Gäst
    Intressant!
    Eftersom min motor började rusa av sig själv, så kan man ju misstänka att något liknande hänt.
    Har läst lite om dieselmotorer med partikelfilter, som har problem med att diesel går ner i oljan.
    När motorn går in i regenereringfasen för rening av filtret, sprutas det in extra diesel som skall öka temperaturen i partikelfiltret för att
    "sota ur" filtret. Av någon anledning kan ibland oförbränt diesel går ner i oljan om inte processen fungerar som tänkt.
    Enligt en artikel jag läste så har problemet med oljenivån stiger ökat, sedan man började blanda raps i dieseloljan.
    Artikelförfattaren skrev att "vanlig" diesel oftast dunstar igen när motorn blivit varm, medans rapsdelen i den rapsblandade dieseln stannar kvar i oljan.
    På sikt stiger oljenivån tills den tränger upp i cylindern och förbränns, eller att motorn flyger i delar...

    Vet inte om detta är orsaken till mitt haveri, låter lite långsökt.
    Borde vara ett större problem på fler modeller tycker man.

    Hade problem för ett par veckor sedan med differenstryckgivaren till partikelfiltret, motorlampan tändes.
    Förmodligen har det inget med havieret att göra, men om det kan fått motorn att trycka i diesel i oljan så börjar man ju undra.
    Den servades vid 12000 mil, så gott om olja var det ju redan...

    Bilen står fortfarande på verkstaden, inga besked ännu
    Återkommer när jag får besked.

    //Mvh Dan

  7. #7
    dalle82
    Gäst
    Differenstryckgivaren verkar vara std för den har vi oxå bytt

  8. #8
    Lidning
    Gäst
    Detta var differenstryckgivare nr 2 som byttes, verkar hålla ca 6000 mil.
    Kanske skulle stå med som en servicepunkt, så man slipper åka in extra för det....

    Hur som helst ringde verkstaden idag, blir beg. motor som gått nästan lika långt som min.
    Samt en växellåda som gått 6000 mil.

    Tänker byta in den mot något nytt, orkar inte med mer haveri nu...

    Mvh Dan

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Diff givarna byts mot uppdaterade som håller mkt bättre.

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor polo -07 tdi
    Av MR B i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 22:12
  2. Sänkningssats Caddy -07 1.9 TDi
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 17:57
  3. motorras Polo tdi -07
    Av dalle82 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 19:46
  4. Passat TDI 140 -07
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin