Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    Ena heljuset slutat fungera

    Hej,

    Har fått ett konstigt problem på Golf GLS 1981. Höger helljus har slutat fungera. Har kollat säkring och kollat lampa och de är hela. Har också bytt lampa + säkring för högra sidan för säkerhets skull men inte det heller hjälper - det är svart. Tog fram voltmetern och kollade spänningen i kontakten och den visade 11,66 så det såg ju också bra ut men lampan vill fortfarande inte lysa och nu kommer det skumma. Mäter jag när kontakten sitter på lampan så är det strömlöst - tar jag bort kontakten och mäter på den så visar sig 11,66 V igen. Har också haft lampan i kontakten men inte sittande i insatsen bara för att se att det inte är nåt glappt i nån ledning men icke det heller hjälpte att få nån ljusglimt i lampan.

    Vad 17 är det för skumt fel?

    Mvh
    Kalle

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Låter skumt det där. Har du provat att mäta på den vänstra sidan där ljuset fungerar och sett om det är lika volt?
    Kontaktspray skulle kanske funka annars, men det låter konstigt att det bli strömlöst när du stoppar i lampan i kontaktstycket.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av nelik Visa inlägg
    Låter skumt det där. Har du provat att mäta på den vänstra sidan där ljuset fungerar och sett om det är lika volt?
    Kontaktspray skulle kanske funka annars, men det låter konstigt att det bli strömlöst när du stoppar i lampan i kontaktstycket.
    Jaa, skumt är bara förnamnet. Japp, jag har mätt på vänstra sidan också och värdena är desamma på bägge sidor så länge inte man ansluter lampan då högra sidan är och förblir svart numera. Halvljuset fungerar fläckfritt där så något jordfel verkar inte troligt heller. Jag har inga probem med att mäta upp spänningen i kontakten så några kontaktsvårigheter i själva kontakten verkar det inte vara.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Verkar inte vara något vanligt problem direkt det där:-D. Det blir väl att sätta ett relä för högra ljuset då misstänker jag. Ska prova med att sätta en svagare lampa å se om det överhuvudtaget kommer nåt glöd alls dit.

  5. #5
    Medlem goranos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Namn
    göran olskander
    Medlemsnr
    5039
    Ort
    furulund
    Inlägg
    309
    har haft ett liknande problem.. visserligen på en saab av nyare modell. då var det relät för helljusen som bara släppte genom spänning på en pol istället för två. alltså lös bara höger lampa i mitt fall, knackade lite försiktigt med en skruvmejsel på relät sen funkade det, fick iof köpa nytt till slut men det var skönt med två helljus i vintermörkert

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av gorano Visa inlägg
    har haft ett liknande problem.. visserligen på en saab av nyare modell. då var det relät för helljusen som bara släppte genom spänning på en pol istället för två. alltså lös bara höger lampa i mitt fall, knackade lite försiktigt med en skruvmejsel på relät sen funkade det, fick iof köpa nytt till slut men det var skönt med två helljus i vintermörkert
    OK, tack för tipset! Jag kan inte höra att nåt relä klickar när jag slår på helljuset och det har jag inte hört tidigare heller. Däremot klickar det i relä när halvljuset går av och på. När jag använder ljustutan så klickar det med andra ord inget och då lyser både hel och halvljuset. Ska kolla om det finns något passande relä som kan vara skyldigt.
    Joo, i vintermörkret så vill man ha alla lampor funkis. Jag har visserligen två extraljus men visst märks det att det saknas något.

Liknande ämnen

  1. Vindrutetorkare har slutat fungera. Polo gti 01
    Av MarcusGTI i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 09:25
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:14
  3. R,Grönbergs ena ägda golf=) weber45
    Av Grooverhound i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 15:33
  4. Kylfläkt vill inte fungera
    Av Putsarn i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 22:17
  5. En Ebay-historia som kunde slutat illa!
    Av Dave the brave i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin