Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 302
  1. #21
    CarbonLoader
    Gäst
    Mitt eget tillverkade "optiflow" av kevlar =) Blev helt ok i jämförelse med de som går att köpa.


  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Inte för att göra dig besviken, men tyvärr så brukar inte 1.8T motorn tycka om öppet luftfilter. Detta kommer med stor sannolikhet att skada luftmassemätaren. Snyggt jobbat annars.

  3. #23
    CarbonLoader
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Inte för att göra dig besviken, men tyvärr så brukar inte 1.8T motorn tycka om öppet luftfilter. Detta kommer med stor sannolikhet att skada luftmassemätaren. Snyggt jobbat annars.
    Ok, är det därför som den låter lite väl mycket likt Darth Vader? Låter nästan som den har öppen dumpventil när jag kopplar...
    Kanske ska ta & köpa ett insatsfilter av sportkvalité till originalburken istället, eller vad tycker du?
    Tacksam för dina tips =)

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Om jag kommer i håg rätt så är org faktiskt bäst, Det fanns e kille (foffa) som korde sin bora med ca 300-350 hk och org pappfilter

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    Om jag kommer i håg rätt så är org faktiskt bäst, Det fanns e kille (foffa) som korde sin bora med ca 300-350 hk och org pappfilter
    Stämmer bra.
    Han jobbade i motorlab dessutom och gjorde vetenskapliga bromsningar av de olika filtren.
    Finns att läsa en kort variant under FAQ här på hemsidan.
    Orginal med orginalbox var kort sagt bäst.

  6. #26
    CarbonLoader
    Gäst
    Låter konstigt och osannolikt efter egen erfarenhet men ska genast gräva djupare i ämnet.
    Förstår inte riktigt varför exempel BSR erbjuder sk optiflow till 1,8T om det är sämre för bilen...?
    Ett bromstest och mappning börjar ligga väl tillhands för att gå till botten med det mest optimala för min bil.
    Men känner att det kan ligga något i det ni säger för bilen låter förvisso brutalare nu med öppet filter men draget känns sämre.
    Tror det kan behövas visst motstånd för att få ut maximal effekt.

  7. #27
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av CarbonLoader Visa inlägg
    Låter konstigt och osannolikt efter egen erfarenhet men ska genast gräva djupare i ämnet.
    Förstår inte riktigt varför exempel BSR erbjuder sk optiflow till 1,8T om det är sämre för bilen...?
    Ett bromstest och mappning börjar ligga väl tillhands för att gå till botten med det mest optimala för min bil.
    Men känner att det kan ligga något i det ni säger för bilen låter förvisso brutalare nu med öppet filter men draget känns sämre.
    Tror det kan behövas visst motstånd för att få ut maximal effekt.
    För att folk lever efter det faktumet att det är bättre, mer än att det faktiskt ÄR bättre.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Dessutom KAN det ge effekt , men då skall man komma ihåg att det oftast är högt som fasen upp i registret och endast procentuellt bättre än orginal , dessutom på motorer med MYCKET effekt.

    Så det är oftast inget som ens en 300-400hk motor tjänar på.
    Man ser oftast dessa filter genom att platsbristen gör att ett öppet filter är lättare att placera.
    Och de som bygger kan ha fått spons eller tycker det ser fränt ut.

    Jaja nu vet du iaf.

  9. #29
    Markus1987
    Gäst
    Har också läst att öppet luftfilter är inge bra för just LMM på dessa Golf motorer, men jag valde ändå att köra på det, dels för trevligare ljud och utseende mässigt :P Minns också att när jag monterade in de öppna filtret så fick jag ett speciellt virvlande sugljud men det försvann sen efter jag bytte till Forge Turboslang som går till luftfiltret...

  10. #30
    CarbonLoader
    Gäst
    Jag hör vad ni säger och ska som sagt gräva lite i det. Steg 3 hos BSR innebär bl.a. nytt grenrör och turborör, kanske vad som krävs för att få motorn att funka bättre med optiflow...? Bara en tanke.
    Tar till mig av allt ni skrivit och ska som sagt ta egen ställning efter lite mer kött på benen.

  11. #31
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    i Bilsport nr 14/15 2010 så gjordes en test av en Golf GTI 2.0tfsi där dom bytte dom till 3" DP, nytt avgas och till någon typ av filter med ny bättre placering. Gav drygt 204 hk orginal och 248 efter bytet, inget chip.

    Bilen blev bänkad original. med endast luftfilter, med endast cat bak, med turbo back system osv osv.

    Dom kom fram till att endast CAI med sportluftfilter gav 5-6 hk eller om det var mer. kan inte hitta denna artikel online men har tidningen nånstans och kommer ihåg att dom var väldigt förvånade själva på hur mycket endast ett luftfilter gjorde ... PÅ DEN BILEN OCH MOTORN.

    Säger inte att ett öppet luftfilter är mirakelmedicin, eller att det ger samma effekt i en MK4 1.8T. Vet att LMM inte alltid mår bra av det. men värt att fundera på i alla fall.

    http://www.bilsport.se/news.php?id=81526
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #32
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    .....Dom kom fram till att endast CAI med sportluftfilter gav 5-6 hk eller om det var mer......
    Växlar ibland mellan bomullsfilter och originalfilter i original luftburken på 2,0 TSI och 1,8T (just nu har bägge bilarna org pappersfilter). Kan inte påstå att jag har känt någon skillnad på effekt. Det är förvisso inte jämförbart med ett helt öppet filter. Tror inte att man känner skillnad på typ 3 eller 4 hk.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #33
    CarbonLoader
    Gäst
    Nu har jag haft ett långt samtal med David som är tävlingsförare i drifting åt Team Carkings. David har jobbat tio år som mekaniker på VW Bilcentrum i Kristianstad och jobbar nu på Häggenas.
    Ett öppet sportluftfilter skadar endast luftmassemätaren om det är inoljat.
    Bästa sättet att få en effektökning ska man få om man uppgraderar downpipe, racekat, en dämpare & rakt 3" system + nytt turborör. OBS! en motoroptimering ska göras efter alla uppgraderingar annars får man inte ut effekten som man är på jakt efter.
    Stegen efter detta innebär större turbo, kammar, sprider etc. Etc.

    Ett öppet sportluftfilter ger utan optimering ca 4-5 hästkrafter och kan ge det dubbla med en motoroptimering.
    Om man oljar in filtret, typ KN, så sugs små oljepartiklar in och fastnar på luftmassemätaren som då ger signaler till styrenheten
    och motorn går in i motorskyddsläge.

  14. #34
    CarbonLoader
    Gäst
    Allt detta är säkert saker ni erfarna VW ägare redan diskuterat tidigare & vet sedan innan men som ny VW ägare fick jag även veta att det sitter olika stora turbos beroende på vilken bilmodell.
    Sportigare bilmodeller har trots en originaleffekt på 150hk en turbo anpassad till 180hk originalmotor.
    Med andra ord behöver man med min Gti inte göra mer än en motoroptimering för att höja effekten betydligt.
    I jämförelse med polarens Passat familjebil med 1,8T fick jag känslan av att min Gti är strypt ner till 150hk istället för vad den är byggd till.... Jäkligt korkat av fabrik kan jag tycka.

  15. #35
    CarbonLoader
    Gäst
    Haugeman hade enligt David helt rätt
    Tack allihopa!

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Om man oljar in filtret, typ KN, så sugs små oljepartiklar in och fastnar på luftmassemätaren som då ger signaler till styrenheten
    och motorn går in i motorskyddsläge.
    En modern luftmassemätare består av en platinatråd (hotwiresensor) som med hjälp av ström värms upp till en viss temp.
    Får du olja på denna tråd kan du lista ut själv vad som händer.........den brinner upp & går av.
    Så det är inte några partiklar som ställer till det med öppet/inoljat filter i MAF:en.

    Lite matnyttig läsning i ämnerna.

    LMM : http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor

    Turbo spec : http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...n=Teknik&id=78

    Luftfilter testet (tyvärr verkar diagramet borta) : http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...n=Teknik&id=55

    Lite mer kött på benen till varför du får dom svaren du får.

  17. #37
    CarbonLoader
    Gäst
    Men har någon jämfört mellan original filterbox & öppet sportfilter på en för övrigt uppgraderad och motoroptimerad bil?
    För mig verkar det som att med mindre modifieringar gjorda på bilen kan det kvitta vilket filter men vid större operationer och uppgraderingar gör ett sportluftfilter bättre jobb. Måste dessutom tillägga att det finns faktiskt bättre utvecklade luftfilter än original som passar rakt in i originallådan.

    Stort tack till alla som engagerat sig i frågan hittills. Jag har lärt mig massor som jag överhuvudtaget inte haft en tanke på tidigare gånger när man slängt på ett koniskt filter för att man tyckt det låtit tuffare
    nu vet jag mer ingående funktionen i det hela.

  18. #38
    CarbonLoader
    Gäst
    Kan nämna att med mina planer för bilens utveckling kommer jag att behålla min hemgjorda optiflow med öppet sportluftfilter UTAN olja
    Har eventuellt en större turbo på G och ska försöka få min kompis som är svetsare och har byggt alla mina skyddsburar tidigare att göra ett downpipe och nytt sportsystem hela vägen åt mig.
    Har ett gäng rostfria rör liggandes som jag även tänkte göra bättre turborör av.
    Efter allt detta är gjort, förhoppningsvis till feb-mars, så ska bilen upp på bänken och optimeras. Eventuellt blir det ett litet hjälpande chip också. Chippet gör i detta fallet det möjligt att mappa bilen ännu bättre optimalt för mina ändamål
    Senast redigerad av CarbonLoader den 2012-10-13 klockan 10:39. Anledning: Felstavning

  19. #39
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Under de år jag kört med bomullsfilter ihop med bil med LMM så har en LMM fått bytas på en Passat 1.8 T -00. Sedan dess har jag varit sparsammare med oljeimpregneringen. Att köra helt utan olja på en bruksbil är nog absolut inte att rekommendera. För mycket partiklar smiter igenom filtret. Borde synas på damm avlagringarna efter filtret i luftburken. Tittar du igenom ett bomullsfilter mot ljuset så ser du ju hur ”glest” materialet är.

    På min GTI med JR filter är det helt rent efter filtret. Har väl kört typ 3500 mil med JR filtret och 1500 mil med org pappers varvat.

    Du kan väl bara olja lite grann...:-)

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-10-13 klockan 11:38. Anledning: lite grann
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #40
    CarbonLoader
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Under de år jag kört med bomullsfilter ihop med bil med LMM så har en LMM fått bytas på en Passat 1.8 T -00. Sedan dess har jag varit sparsammare med oljeimpregneringen. Att köra helt utan olja på en bruksbil är nog absolut inte att rekommendera. För mycket partiklar smiter igenom filtret. Borde synas på damm avlagringarna efter filtret i luftburken. Tittar du igenom ett bomullsfilter mot ljuset så ser du ju hur ”glest” materialet är.

    På min GTI med JR filter är det helt rent efter filtret. Har väl kört typ 3500 mil med JR filtret och 1500 mil med org pappers varvat.

    Du kan väl bara olja lite grann...:-)

    /Peter
    Det beror nog på hur bra filtret är beroende på hur mycket det släpper igenom.
    Enligt David som jobbat på VW ska det inte vara någon olja alls. Litar på honom och meddelar när/om det går åt pipsvängen Då har vi ju åtminstone fått en referens att gå efter

Liknande ämnen

  1. Golf L -75 *låst på anv begäran*
    Av Mackan73 i forum Projektforum
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:41
  2. Efterlysning! *låst på anv begäran*
    Av mia_fidde i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 19:54
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 23:39
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin