Sidan 1 av 16 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 302
  1. #1
    CarbonLoader
    Gäst

    Mk4 GTi Turbo - CarbonLoader *Låst på begäran av T.S*

    Hej allihopa!

    Imorgon får jag en VW Golf Mk4 GTi Turbo årsmodell 2001 som jag har lite planer för.
    Tidigare ägare säger att den är chippad till 210hk men för att kontrollera detta har jag snackat lite med Jocke "Qvarnis" Qvarnström på Itsfun som eventuellt går in som sponsor med en motoroptimering inför kommande säsong...vi får se vad han bestämmer.
    Ett nytt väghållningskit, justerbara coilovers, är på ingång och jag kommer att rensa bilen på onödig ljudanläggning som sitter i den i nuläget. Om någon är intresserad av att köpa 2st 10" basar med monoblock billigt så hör av er.
    Galen i kolfiber & glasfiber som jag är så kommer jag förmodligen att gjuta upp lite karosseridelar i kolfiber/glasfiber/kevlar som viktreducering. En uppsättning R-däck är förhoppningsvis på ingång genom en kompis.
    Fjäderbenstag fram & bak + krängningshämmare ska också köpas in.
    Sen e det bara ut på banorna som gäller

    Byggde tidigare en Renault 5 GTE med Turbo från Volvo480 som gjorde 70 snabba varv på Ring Knutstorp och det var inte svårare att ta tunga skalper i IRL än vad det är på tv-spelen =)
    Därför är mina förhoppningar om banåka med GTi:n ganska stora och jag vet vad jag har siktet inställt på

    Är inte en kunnig VW ägare så har ni tips & idéer tar jag med glädje emot dessa.

    HÅLL ER UPPDATERADE!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Låter som ett kul projekt, glöm inte av att kolla över bromsar och belägg om du skall köra bana!

  3. #3
    CarbonLoader
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Låter som ett kul projekt, glöm inte av att kolla över bromsar och belägg om du skall köra bana!
    Nix, detta har jag fått erfara tidigare när jag höll på att sätta min Fiesta ST i skyddsvallen på Sturup En annan gång körde jag med lågbudget däck på Knutan och snurrade 180 grader ett par meter ifrån en Ferrari Testarosa Snacka om svettpärlor i pannan
    Har du några tips på bra skivor & belägg till vettigt pris?
    Tidigare har jag kört på Mintex Extreme belägg men vet inte vad som rekommenderas till Golfen...

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Om man vill få en mkIV att svänga, så bör man se över balansen på på bilen då den understyr ganska mkt orginal. Behåll orginal krängare fram och köp till en hämmare bak tex H&R's. Det är nog den uppgradering som ger mest för pengarna, bilen blir betydligt mer svängvillig. Ett annat bra exempel är att byta till spindlar från Audi TT/S3 eller R32 med den lägre infästningen för bärarmen, annars får man riktigt tråkiga vinklar när det kränger. Även justerbara topplagringar för att få till någon vettig camber är att rekommendera.

    .

  5. #5
    CarbonLoader
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Om man vill få en mkIV att svänga, så bör man se över balansen på på bilen då den understyr ganska mkt orginal. Behåll orginal krängare fram och köp till en hämmare bak tex H&R's. Det är nog den uppgradering som ger mest för pengarna, bilen blir betydligt mer svängvillig. Ett annat bra exempel är att byta till spindlar från Audi TT/S3 eller R32 med den lägre infästningen för bärarmen, annars får man riktigt tråkiga vinklar när det kränger. Även justerbara topplagringar för att få till någon vettig camber är att rekommendera.

    .
    Tack Mycket tacksamt tips. Jag ska genast kolla upp krängningshämmare bak. Cambern ska förhoppningsvis gå att justera lite med coilovers satsen jag ska ha, eller man behöver kanske göra om topplagringarna?

  6. #6
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Skulle varmt rekommendera ett Stoptech big brake kit, dom har väldigt prisvärda och bra kit till Golf GTi mk4!
    Dessutom av högsta kvalitet, till skillnad från en mängs Kina kit!

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Skulle varmt rekommendera ett Stoptech big brake kit, dom har väldigt prisvärda och bra kit till Golf GTi mk4!
    Dessutom av högsta kvalitet, till skillnad från en mängs Kina kit!
    "haugeman" här på forumet har ett till salu, finns nog bilder i hans projekttråd.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    CarbonLoader
    Gäst
    Tack för alla tips Här känner man sig verkligen välkommen i värmen på forumet till skillnad från många andra klubbar.
    Nu står bilen iaf på uppfarten och väghållning av märket Supersport är beställt, snabbjusterbar hårdhet och höjd, sponsrat av Risetrade.se. Samma företag bjuder för övrigt med mig till Sema LAS Vegas en vecka den 28oktober Tror ni man är glad eller!!!
    Håller på att övertala polaren att sälja sina Toyo R666 till mig men han vill helst sälja både däck & fälgar så vi får se hur det går

  9. #9
    PassatGT16v
    Gäst
    Välkommen hit!

    Bra projekt det här tror jag!


    Åker själv mk4 gti så jag kommer följa ditt projekt här för att få lite idéer, eller fler idéer får man nog kalla det.

  10. #10
    CarbonLoader
    Gäst
    Tack
    Var hemma från jobbet idag & tänkte vila bort en dryg förkylning...men blev rastlös och gjorde arga ögonlock i kolfiber till polarens Audi istället Tror det är ganska unikt med ögonlock av 400g kolfiber faktiskt, känns lite overkill men så funkar jag
    Lägger upp lite roliga bilder snart när vår hemdator installerats om.


    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Bra projekt det här tror jag!


    Åker själv mk4 gti så jag kommer följa ditt projekt här för att få lite idéer, eller fler idéer får man nog kalla det.

  11. #11
    CarbonLoader
    Gäst
    BILDER




    Så kom äntligen bilderna på min leksak =)



    Nästa vecka kommer nya Coiloversen från RisEtrade.se.
    Läste något om en liten träff i Bromölla på Söndag...fler som ska dit? Tackar aldrig nej till lite lekkörning

  12. #12
    CarbonLoader
    Gäst
    Ser i nuläget ut som en S3 turbo kommer att köpas inom kort.
    I helgen monterades ett öppet luftfilter sedan förra ägaren antagligen inte vetat vad han snackade om
    Nu låter bilen som värsta Darth Vader
    Var hos VW idag och fick urkopplat airbagen i passagerarsätet. Måste kunna köra kidsen till dagis också
    Ikväll blir det städa av bilen och oljebyte, sen hoppas jag den rullar hela vintern.

  13. #13
    CarbonLoader
    Gäst
    Knäppte lite bilder på nytvättad bil...dessvärre innan jag hade vaxat den och den var ännu blankare men men... =)













    Blev några till men kändes lite som kaka på kaka
    Nu är bilen helt tvättad & städad, utvändigt, invändigt & i motorrum. NAJS!

  14. #14
    CarbonLoader
    Gäst
    Tänkte dela med mig av lite bilder från helgens förfest i garaget =) Finkläderna på sen va det bara & köra =)



    Caddys...eller "Big Daddys" garage

    Riktiga finkläder i Carkings garage

    Sen fick vi ju roa oss lite med fyllekörning =) Enda godkända sättet att köra rattfull e Carkings spelbil.

    Det första man ser när man öppnar huven på "den grå amatören"...menade "The Grey Anatomy" =)



    Vid sidan av allt tillverkar jag ett par ögonlock i kolfiber till Sonnys "Ådi" (Audi)

    Nasty ormbo...helt onödigt i min bil



    Sen spelade vi lite igen...



    Hmm...är det såhär folk bygger baslåda nuförtiden??? MAGIC!

    Såhär ser det ut i ett nästan klart klubbgarage.



    Blir lite mer plats för barnvagnen, & lättare när det ska lekas
    Shhh, säg inget till frugan =)

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hehe verkar varit härlig stämning!

    Häftigt med sim inuti en bil!
    (får jag plats med en bil i mitt "pojkrum" tro?)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #16
    CarbonLoader
    Gäst
    Testa vet ja
    Vi tog en pensionerad Camarocup bil som rensades helt och byggde två speldatorer från scratch som styrs med touchskärmar från bagageluckan. Sen sitter det två widescreen skärmar fram med ratt, pedaler & spelsportstolar. Givetvis två separata bioljudanläggningar till varje sida Rolig underhållning med både spel & musik på festen, kalaset etc.
    Det finns planer för att bygga om spelbilens yttre inom kort

  17. #17
    CarbonLoader
    Gäst
    Här kommer bilder på när jag tillverkade arga ögonlock till polarens Audi. Sista lamineringen innan finslip & klarlack.














    Kommer fler bilder på färdigt resultat snart. Synd på så fina & dyra ögonlock när de kommer blåsa av bilen så lätta de är =)

  18. #18
    CarbonLoader
    Gäst
    Nästa fredag är det s.k konstdag i Kristianstad med massor av kända konstnärer och deras olika konstverk utställda & uppvisade runtom i stadskärnans centrum. Som ett helt nytt inslag har kommunen kontaktat mig & TCG-Team Carkings Garage för att dra ihop ett par utställande rullande konstverk, bilar
    Eplamojje & Henrik Elgs namn står just nu på listan över konstnärer och kommer om allt går bra visa sina bilar nästa fredag den 12:e mellan kl.13-ca18 utanför Domus entré mitt inne på gågatorna.
    Varmt välkomna!

  19. #19
    CarbonLoader
    Gäst
    Bilder igen:



    Ögonlocken färdiga för montering.



    Bygger en gjutplugg till David Henningssons driftingbil inför nästa säsong. Pluggen ska när den är klar gjutas av till en form så man kan producera ny skärm vid behov. Gör givetvis en för varje sida

  20. #20
    CarbonLoader
    Gäst
    Som ganska oerfaren motortrimmare var besvikelsen stor efter att ha blivit lurad av förra ägaren att ett optiflowfilter från BSR var monterat ihop med en motoroptimering Steg1. Jag köpte därför hem ett öppet sportluftfilter och likaså ett vevhusfilter som jag nu håller på att bygga en egen avskärmningsburk "ála optiflow" till av s.k tigerväv (en aramidväv bestående av 50% kevlar & 50% kolfiber).
    Galen i kolfiber/kevlar som jag é



    Härdningstid suger fett när man är otålig =)

Liknande ämnen

  1. Golf L -75 *låst på anv begäran*
    Av Mackan73 i forum Projektforum
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:41
  2. Efterlysning! *låst på anv begäran*
    Av mia_fidde i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 19:54
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 23:39
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin