Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Rabatt på nybil?..

    Så vad ska man kunna få för rabatt i % på en ny golf tycker ni?.

    Fick 7% ganska lätt på en MK7, men det borde gå mer?, eller?

    Har en Kia nu, där lyckades jag få 12%


    Privatköp utan inbyte gäller det!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Så vad ska man kunna få för rabatt i % på en ny golf tycker ni?.

    Fick 7% ganska lätt på en MK7, men det borde gå mer?, eller?

    Har en Kia nu, där lyckades jag få 12%


    Privatköp utan inbyte gäller det!
    Marginalen brukar ligga på runt 10%

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Marginalen brukar ligga på runt 10%
    Menar du att få man mer än 10%rabatt så går det back?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Så tolkar jag Crille.

    Dock låter det lite lågt med 10 %. Var en annan nivå sist jag köpte en Vw.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag upplevde att 8% inte var några problem, nästan standardrabatt sist jag kollade på en Polo Gti under förra året.

  6. #6
    rallarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Så vad ska man kunna få för rabatt i % på en ny golf tycker ni?.

    Fick 7% ganska lätt på en MK7, men det borde gå mer?, eller?

    Har en Kia nu, där lyckades jag få 12%


    Privatköp utan inbyte gäller det!

    Jag skulle inte ge mig under 10% på en VW, vilket var det jag fick när jag beställde min!
    Edit: detta var självklart utan inbyte och det var ett privat köp

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja det verkar ju vara tuffa tider för nybilförsäljningen, så bra rabatt borde vara på sin plats

    Läste i senaste Autommotorsport om rabatter på Golfarn nere i Europa.

    Tyskland 23%
    Spanien 23%
    Frankrike 17%
    Italien 15%

    Så visst måste det finnas mer marginal är 10% på bilarna

    Detta borde innebära att det inte ska vara några problem att få en bra rabatt på nybil.

    Men efter lite mailande idag så var det trögt över 6-7%....vilket är för snålt..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Naturligtvis förekommer rabatter av olika slag, beror på hur aktuell en modell är osv. Att det är bra rabatt på Golf MK6 är kanske inte så konstigt. När jag köpte min GTI sommaren -10 så hade handlaren (där jag jobbar) strax över 10% marginal från generalagenten. Skulle tro att ligger i samma härad för Golf MK7.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Menar du att få man mer än 10%rabatt så går det back?
    Jag har själv jobbat som bilsäljare (dock av ett japanskt märke) och vi hade en marginal på cirka 10% vilket alltså innebär att om återförsäljaren ger mer rabatt så går han back på affären. Men ibland kan det vara så att generalagenten ger ett stöd åt sina återförsäljare för att öka försäljningssiffror och då kan återförsäljaren ge mer rabatt.

  10. #10
    Raven
    Gäst
    Ett tips kan väl vara att bygga ihop motsvarande bil på volkswagen.de... tycker de verkar ligga ganska mycket lägre i pris på hemma marknaden... Självklart skär svenska volkswagen imellan men du bör få ett hum om hur mycket du kan pruta..

    Exempelvis ingår Xenon, backvarnare etc på en GT (Highline) i tyskland men är tillval i sverige..

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Ett tips kan väl vara att bygga ihop motsvarande bil på volkswagen.de... tycker de verkar ligga ganska mycket lägre i pris på hemma marknaden... Självklart skär svenska volkswagen imellan men du bör få ett hum om hur mycket du kan pruta..

    Exempelvis ingår Xenon, backvarnare etc på en GT (Highline) i tyskland men är tillval i sverige..
    Bilar är generellt dyrare i Tyskland än i Sverige, men just nu är eurokursen fördelaktig om du räknar mot den?

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Sälja nytt fordon med förlust

    Fundering om man köper bilen utan inbyte (för att ta bort en osäker variabel).
    Företagsekonomiskt är det ju vansinne att ge bort hela marginalen. Då går man ju back. Folk har lön i bilbranschen som i andra branscher. Säljkostnader, leverans färdigställande, administrativa kostnader, avskrivingar/hyra lokaler, dold hantering av någon garanti i framtiden o.s.v. är ju rena kostnader.

    Förutsättning – 10% marginal och att man ger 7-10% rabatt.
    Hur man får ihop det på 0 – 3% i täckningsbidrag, vilket i bästa fall är 10.000 SEK i tb på en 300.000:- bil, är svårt att förstå. Att ta igen det på service kan inte vara enkelt.

    Tillval / extrautrustning kanske har högre marginal som därmed kan rädda affären….. Det springer ju lätt till en 60 – 70 000 med lite skinnklädsel, elmanövrerad stol, glaslucka….o dyl.

    Företagsekonomi är alltid lika intressant (Ni behöver inte hålla med mig). :-)

    /Peter

    PS Jag jobbar inte inom bilbranschen. Företag måste i längden ha positivt resultat, det är helt livsnödvändigt för dem.
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-09-19 klockan 20:25. Anledning: inte inom bilbranschen.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Peter C jag håller med dig i ditt resonemang. Och det är just av den anledningen som många bilfirmor går omkull. Det som många gånger kan rädda en dålig nybilsaffär (där det idag är stenhård konkurrens) är om bilfirman kan få in en bra begagnad bil till ett för dem fördeltaktigt pris och sälja den vidare med en hygglig marginal. Fram till för tre år sen när jag slutade jobba i branschen så var det i alla fall ofta en bättre marginal på en begagnad bil än på en nybil.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tror också det är tufft för många handlare idag. Som konsument tappar man dessutom lusten att köpa nytt då bilar nu tappar i värde värre än någonsin. Kostnaden att äga en ny bil har blivit ganska svettig om man köper en lite dyrare bil. Funderar själv på att byta bil i närtid men det är inte omöjligt att jag får behålla golfen längre än önskat just för orimligt dåligt betalt för beggat.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Men måste klargöra detta, har bilhandlarna bara 10% i marginal på nybilarna?. Låter ju sjukt att det går runt då..

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    För vissa handlare är det säkert så. Men det skiljer ofta i marginal på baspris, extrautrustning och paket. En handlare av ett dyrare tyskt premiummärke hävdade vid ett tillfälle att han hade 14% i marginal. Det blir allt viktigare att sälja på kunden ett helt koncept. Tex serviceavtal, försäkring mm. Inbyte och begförsäljning är ett annat sätt att tjäna pengar på. Reparationer ytterliggare ett.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Bonus, reservdelar, tillbehör, verkstad. Finns värre branscher. Kolla bara vitvaror, eller "bruna varor"

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Som f.d säljare så kan jag intyga att Vitvaror faktiskt har ganska bra marginaler. Brunt däremot är ren katastrof.

Liknande ämnen

  1. Har GTIklubben rabatt på Racinglicens?
    Av tisu001 i forum Bankörning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 19:41
  2. Rabatt Atteviks?
    Av Streby i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin