Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 147
  1. #41
    Duratec
    Gäst
    Outrunner, La du märke till ungefär hur mycket den varvade vid körning i ca 90-100km/h på 6:ans växel på den manuella lådan?
    Har nämligen bara kunnat testa 140GT TSI med DSG-lådan, men är precis som du mera intresserad av den manuella lådan...

    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Var på VW hela helgen..provkört 3 Golfar..
    Vad gäller nya GTI.n så tror jag faktiskt den dyker upp rätt snart.
    VW är fullt medvetna om det ekonomiska läget och kommer säkerligen inte ligga o vänta med att släppa nya modeller.
    Full fart är det som gäller för att knapra åt sig marknadsandelar.
    Vad gäller nya golfen rent allmänt.......kört 2st 140GT med DSG och en utan DSG.
    Tja..vad kan man säga....hmmm...negativt: Lite högt vägljud från de bakre regionerna...med reservation för nya hårda sommardäck och +4 grader.
    Positivt: Resten... nej men allvarligt: Jag hade STORA förväntningar...och denna bil överträffade faktiskt en del av dom.
    Jag väntar ej in någon GTI....då jag tycker att denna 140 hästare är en juvel. Visst...lite bättre drag på toppen hade varit kul..men bilen va ju helt ny så det blir säkert bättre efter nåt tusental mil.
    Så jag beställde en sådan...140GT manuell låda. DSG är en väldigt fin låda så jag förstår de som väljer den, men personligen vill jag ha full kontroll på vilka växlar jag vill använda och denna manuella var/är en dröm att handha. Har nog aldrig kört en bil där man liksom känner att ALLT harmonierar så enormt.

    Så nu väntar jag bara på en liten present från Wolfsburg...

  2. #42
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja den kommer nog vara 100 000:- billigare än GTIn med samma utrustning. Men som sagt en GTI är en GTI....
    Men denna GT är inte långt ifrån en GTI MK6 i chassit vad jag kan känna...
    Så du menar att chassit är som en GTI? Då blir nog inte den bilen en storsäljare dirket i komfortsegmentet. Tillåt mig att tvivla . Tror du behöver köra lite mer GTI .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Eftersom han behöver en bil nu så är ju inte GTI ett alternativ. Med ~ 100 000 kr i prisskillnad så finns ju utrymme för att förbättra chassit på GT-bilen om man tycker att det behövs. Jag gissar att GT 140 TSI har liknande prestanda som Golf GTI 1,8T 150 1J, men med bättre vridmoment.

  4. #44

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    2000 v/min =95 km/h på den manuella lådan.

  5. #45

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej igen.

    Avgränsaren i bagaget går ju att lägga i *nedersta* läget om man vill ha bort den. Typ som ett vanligt golv. Hatthyllan kan man för övrigt stoppa in under golvet om man vill. Avgränsargolvet alltså.

  6. #46

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    och jag skulle nog vilja påstå att den skiljer sig grovt i chassit mot en mk6 gti. fick en gt 140 som lånebil under 5 dagar då min gti ed35 var inne för lite småfix. chassimässigt så kändes det som att lägga sig i ett lerbad jämfört med chassit i gti35 som känns mer som en ryggmassage av ivan drago.

    ålade sig också en hel del i höga farter vilket upplevdes smått obekvämt/osäkert.

    men överlag var det en riktigt trevlig bil. tystare och mera bekväm för passagerare. 140tsi är en riktig pärla till motor, särskilt med dsg7. tillräckligt pigg för de flesta och är riktigt snål med tanke på prestation. åkte sthlm-västerås tur/retur, full bil och konstant "rejsande" i 150-170 mot polaren som körde en mini clubman sd (diesel) och när vi kom fram till sthlm så låg golfens snitt på 0,78 och polarens diesel på 0,69. Kul att se att en bensinare kan nästan matcha en dieselbil i förbrukning.

    baksätet har fått mer benutrymme. bagaget är aningen bredare än på mk6, dock så irriterade jag mig på lösningen med dubbla golv i bagageutrymmet. "avgränsaren" mellan bagageytorna gick inte (vad jag kunde se) att fälla upp så att den hålls i upprätt läge så bagaget överlag upplevs som mindre än vad det är. gränssnittet på stereo/ac var riktigt läckert och bytet till vita dioder interiört, även bakom dörrhandtag och listen på insida dörr, var jäkligt läckert.
    start/stop funktionen är dock helt värdelös. Flera gånger så fick bilen tjuvstopp när den skulle starta efter ett stopp. Tjuvstart bör väl ändå vara omöjligt med en dsg? just pga dsg så är startproceduren också nog jobbig när bilen skall startas igen. nyckel av, bromspedal ner, växel i läge p... allt det skall göras medans bilarna bakom blir mer och mer irriterade.

    överlag en riktigt trevlig bil som höjer kvalitetskänslan ytterligare ett snäpp i alla kategorier.
    ändå blev jag glad som ett barn när jag satte mig i min ed35 igen.
    Intressant omdömme . Förstår ni inte att jag verkligen försöker inbilla mig att GT är en GTI light
    Start stopp håller jag med är värde!, kan stänga av den?. På min nuvarnade bil så stänger jag alltid av det...

  7. #47

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Så du menar att chassit är som en GTI? Då blir nog inte den bilen en storsäljare dirket i komfortsegmentet. Tillåt mig att tvivla . Tror du behöver köra lite mer GTI .
    r

    HAha, det är nog sant. Men jag har kört GTIn, Ed 35 och Ren och självklart är dessa giftigare..

    Men jag tror inte GTn ska bli nån storsäljare?!. Det verkar vara 95% Master som kommer säljas...tyvärr

  8. #48

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Eftersom han behöver en bil nu så är ju inte GTI ett alternativ. Med ~ 100 000 kr i prisskillnad så finns ju utrymme för att förbättra chassit på GT-bilen om man tycker att det behövs. Jag gissar att GT 140 TSI har liknande prestanda som Golf GTI 1,8T 150 1J, men med bättre vridmoment.

    Ja elternativet är en 2år gammal GTI, som självklart är roligare alternativ ( frugan håller inte med )

    Men som sagt det det är oxå kul med det senaste, vilket GTn är.

    Hoppas att kunna byta GTn 2014 til en lätt beggad Golf 7 GTI, smart va?!

  9. #49

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Hej igen.

    Avgränsaren i bagaget går ju att lägga i *nedersta* läget om man vill ha bort den. Typ som ett vanligt golv. Hatthyllan kan man för övrigt stoppa in under golvet om man vill. Avgränsargolvet alltså.
    Att jag lyckades få frugan att gå med på en Golf, är att man skitenkelt kunde slita ut hela golvet på 7an. När man inte har reservdäck, så blir det bra djup med plats!, skitsmart

  10. #50
    Ama303
    Gäst
    ah, så "golvet" går att fälla ner? det märkte jag inte. störde mig som sagt på att det låg för högt. visst fanns det massa plats under, men la man något på "bakluckegolvet" och ville ha mera utrymme så var man tvungen att plocka ut allt ur bagaget och börja om med utrymmet nedan. kommer nog för de flesta att sluta med att man plockar ut "golvet" helt och förvarar det i källaren.

    start/stop gick som tur är att stänga av. märkte också att vissa funktioner som hittills krävt vag-com, tex avstängning av torkare bak vid backning, nu går att aktivera/avaktivera direkt i setup-menyn på stereon. fiffigt.

    jag hade en golf gt -10a bluefin-trimmad till 200hk som jag bytte (med en hel del pengar emellan) mot en gti ed35 -12a och skall jag vara HELT ärlig så var jag nog överlag mera nöjd med GT'n. visst är ed35 snababre, råare, häftigare mm när man pressar den och kör som ett svin.. men hur ofta gör man det? GT'n var tystare, mjukare, MYCKET snålare, och likvärdigt utrustad. det enda jag saknade på min GT var dsg'n. Men då hade jag iför sig inte kunnat köra den trimmad.

  11. #51

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    ah, så "golvet" går att fälla ner? det märkte jag inte. störde mig som sagt på att det låg för högt. visst fanns det massa plats under, men la man något på "bakluckegolvet" och ville ha mera utrymme så var man tvungen att plocka ut allt ur bagaget och börja om med utrymmet nedan. kommer nog för de flesta att sluta med att man plockar ut "golvet" helt och förvarar det i källaren.

    start/stop gick som tur är att stänga av. märkte också att vissa funktioner som hittills krävt vag-com, tex avstängning av torkare bak vid backning, nu går att aktivera/avaktivera direkt i setup-menyn på stereon. fiffigt.

    jag hade en golf gt -10a bluefin-trimmad till 200hk som jag bytte (med en hel del pengar emellan) mot en gti ed35 -12a och skall jag vara HELT ärlig så var jag nog överlag mera nöjd med GT'n. visst är ed35 snababre, råare, häftigare mm när man pressar den och kör som ett svin.. men hur ofta gör man det? GT'n var tystare, mjukare, MYCKET snålare, och likvärdigt utrustad. det enda jag saknade på min GT var dsg'n. Men då hade jag iför sig inte kunnat köra den trimmad.


    Tack din input!

    Tanken att denna bil kan chippas, detta ska gå bra fast den har den 7växlade DSG lådan. Man får vara försiktig att öka vridet, men lite mer effekt ska den klara...

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Har inte testat mk7 ännu men har själv en mk5 GT med tsi-motorn. Har jämfört den en del med polarens mk6 GTI som är helt standard. Min drar helt klart mindre soppa i alla lägen. Innan jag började trimma och byta delar på den så var den en bit ifrån en gti helt klart. Inte på nåt sätt tråkig...tills man sätter sej i gti´n och trycker på. Sedan har jag bytt dämpare, fjädrar, "chip" osv tills jag fått den närapå lika snabb som en otrimmad gti. Och med nu styvare/roligare(tycker jag) fjädring än en mk6 gti med DCC-chassi.
    Men det har ju kostat en del i delar och så.
    Även om jag är skitnöjd med bilen idag, frågar jag mej samtidigt om jag inte skulle valt en gti från början ändå.
    Det är främst vridet som inte är i närheten av samma som i gti-motorn. Även om motorn helt klart vaknar till liv efter en trimning märker man främst skillnad på högre varvtal. Jag upplever det som att det är i spannet 4-6000v som det händer grejer i tsi-motorn. Men det var heller inget jag störde mej på förrän jag körde gti´n ordentligt...

  13. #53

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
    Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi !

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
    Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi !
    Det där med "klenare turbo och klenare interna delar", är det något du vet eller antar?

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
    Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi !
    Jo, kom på att det så klart är olika 1.4TSI-motorer i bilarna. Och heller ingen kompressor längre och dsg7 istället för dsg6. Ska försöka provköra en i helgen för och se hur stor skillnad det är. Tvivlar dock på att det kan skilja så mycket i körkänsla mellan dom. Sedan får jag erkänna att den ser klart lyxigare ut invändigt.

  16. #56

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Har precis lånat en GT ett dygn. Jag är helt såld!, vilken underbar bil!

    Kommer lägga beställning på en sådan nästa v!!, äntligen tillbaka till golf efter ett 10års uppehåll

  17. #57

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

    Köpte en GT 140DSG idag , hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...

  18. #58
    Duratec
    Gäst
    Kul, vad blev det för kulör?
    Någon spännande extrautrustning med kanske?

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

    Köpte en GT 140DSG idag , hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

    Köpte en GT 140DSG idag , hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...
    Ska du verkligen blåsa garantin på en helt ny konstruktion även om drivlinan givetvis är utprovad extremt väl finns ändå risken för allvarliga barnsjukdomar. Men hursom grattis till nybilsköpet. Den är mycket fin MKVII:an.

  20. #60

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    En röd med 18"arna man ser på reklamen . Sen har jag till de grymma sportstolarna med blandannat massage, och fetare sportratt med paddlar , dragpaket. Sen var jag faktiskt nöjd.

    Har haft ett gäng GTIer en del röda. Så nu 10år senare är jag nästa tebax!

    Namn:  Golf GT röd.jpg
Visningar: 964
Storlek:  20.7 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2012-12-04 klockan 21:59.

Liknande ämnen

  1. Golf 6 GTi Vinge på en Golf GT ?
    Av Michew i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 15:34
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 23:42
  3. Svar: 123
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 19:11
  4. Golf 2 RP 1.8i 90hk >> TURBO
    Av azarN i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 21:54
  5. Golf Mk2 1.8 CL >> G60
    Av azarN i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin