Sidan 1 av 8 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 147
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Golf 7 GT 140TSI VS Golf 6 GTI?

    Kanske en lite haltande jämnförelse.

    Men jag tror det kan vara en intressant diskussion!

    Var sugen på en Golf 6 GTI, men råkade "bygga" ihop en Golf 7.

    Fick ihop en riktigt trevlig bil för ca 250 000, inkl 18", grymma stolar, dragpaket mm. En helt prisvärd bil jämnför med Golf 6an

    Men nu tänker ni, det är bara 140häst jämnför med 211. Men 7an väger minst 100kg mindre och har samma XDS diff.

    Så en intressant jämnförelse, eller vad tycker ni?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Om inte prestanda spelar en avgörande roll så den nya Golfen ett bra alt. Säkert en pigg bil, men jämförbar med en Gti VI är den inte.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Har du provkört en TSI och en GTI MK6?

    Är du ute efter prestanda och körglädje eller komfort och en låg förbrukning?

    Är det en GTI du egentligen vill ha så vänta ytterligare ett år tills MK7 GTI har nått marknaden. Annars kommer du ångra dig varje gång du ser en GTI när du kör din TSI

    Ytterligare ett tips (utifrån egen erfarenhet): Gör kalkylen för byte från din nuvarande bil till en TSI och inse hur mycket du kommer spara på lägre bränslekostnader sedan så köper du istället en GTI (för det är det du egentligen vill ha) men motiverar fortfarande Golf-köpet med TSI kalkylen. Så gjorde jag är är otroligt nöjd - lägre imaginär kostnad för bilkörning samtidigt som körglädjen har stuckit i höjden.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ej kört nån TSI med DSG men GTI och R har jag kört. Den nya TSIn ska göra 0-100 på drygt 8 original, vilket är jäkligt bra.
    Men chip borde man kunna närma sig en GTI 6a, eller inte?

    Det man blir sugen på att 7an verkar vara en så mkt bättre bil än 6an, men självklart är man ute efter presanda.

    Problemet om man vill ha en GTI 7a, så hamnar man säkert runt 320 000, eller vad tror ni?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ej kört nån TSI med DSG men GTI och R har jag kört. Den nya TSIn ska göra 0-100 på drygt 8 original, vilket är jäkligt bra.
    Men chip borde man kunna närma sig en GTI 6a, eller inte?

    Det man blir sugen på att 7an verkar vara en så mkt bättre bil än 6an, men självklart är man ute efter presanda.

    Problemet om man vill ha en GTI 7a, så hamnar man säkert runt 320 000, eller vad tror ni?
    Eftersom MK6 GTI kostade 269900:- av senaste årsmodellen så lär inte MK7 kosta så värst mycket mer...

    Skall du jämföra prestanda så jämför en trimmad TSI med en trimmad GTI.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Helt ointressant jämförelse, men jag tvivlar inte på att en MK7 GT är en trevlig bil.

    Vad är det du försöker motivera?

    En GTI är en GTI oavsett om det är en MK1 eller MK7 och den är Mycket mer än bara en effektsiffra.

    Är man bara intresserad av att trimma och köra rakt fram så finns det ju betydligt bättre alternativ på marknaden än en Golf och specifikt en liten 1.4 med pytteturbo.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nja jag tror inte att det kanske är en så dum jämnförelse.

    Mk7 är ju en helt ny bil, och allt vad det innebär med utveckling av bromsar och chassi.

    Så ska det blir jäkligt intressant hur denna "instegsmodell" står sig mot en gammal MK6 Gti.

    Man kan ju blandannat få riktigt grymma sitta faststolar, i Mk7an, samma diff som gtin mm..


  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja jag tror inte att det kanske är en så dum jämnförelse.

    Mk7 är ju en helt ny bil, och allt vad det innebär med utveckling av bromsar och chassi.

    Så ska det blir jäkligt intressant hur denna "instegsmodell" står sig mot en gammal MK6 Gti.

    Man kan ju blandannat få riktigt grymma sitta faststolar, i Mk7an, samma diff som gtin mm..

    Knappast.

    Du pratar om en helt vanlig komfortvagn, den kommer att ätas till frukost av både MKV och MKVI GTI.

    Jag får erkänna att jag är lite dåligt uppdaterad på vilken konstruktion det är på chassit och bromsarna på MK7. Är dock säkert helt nya artiklar men tvivlar på att det skiljer sig väsentligt från traditionell setup som återfinns på hur många bilar som helst. Det man i såfall har slipat på på den vagnen är komfortsidan som säkert slår vilken GTI som helst.

    Men du är mer än välkommen att testa så kan vi jämföra sedan .

    Jag vet ju vad jag kommer satsa på efter denna och det lär inte bli en MK7 GT iaf ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej.

    Min ståndpunkt är att de är lika bra att köpa en GTI / R direkt annars blir man bara besviken. Hittills (i stort sett sedan MKI) har det varit enorm skillnad mellan GTI och "mainstream". Även om viss utrustning kommer på de andra modellerna så kommer det nyheter på GTI / R som vi inte känner till idag.

    Jag har full förståelse för de som prioriterar bränsle ekonomi och annat och väljer andra modeller.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jaja, jag vet att man borde ha en GTI. Har haft ett gäng. Men jag vet inte om jag orkar vänta på en MK7 Gti, sen vet man inte hur dyr den blir..

    Men det vore jobbigt om man ångrar sig..

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Inte omöjligt att Gti hittat ut till kund om ett år. Räkna med 300' med lite utrustning.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Inte omöjligt att Gti hittat ut till kund om ett år. Räkna med 300' med lite utrustning.
    Kommer verkligen ha 1år glapp, utan att kunna beställa en GTI?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Hur länge har du tänkt äga kommande MK7? Om du planerar ett längre ägande så är det väl bara att stå ut med ett års väntan?

    Annars är en GTI ED35 MK6 inte helt fel heller i väntan på MK7 R eller GTI. ED35:an är otroligt trevlig original (är super nöjd med min). Kan bara tänka mig hur den blir med ett chip då hänger en trimmad TSI MK7 inte med, oavsett sportstolar eller inte

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Hur länge har du tänkt äga kommande MK7? Om du planerar ett längre ägande så är det väl bara att stå ut med ett års väntan?

    Annars är en GTI ED35 MK6 inte helt fel heller i väntan på MK7 R eller GTI. ED35:an är otroligt trevlig original (är super nöjd med min). Kan bara tänka mig hur den blir med ett chip då hänger en trimmad TSI MK7 inte med, oavsett sportstolar eller inte
    Problemet är som vanligt att man tröttnar och det kommer nått nytt spännande, så mer än 3år blir det aldrig.

    Men som sagt, har varit inte på en ED35 innan....

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Vilken 1.4 är det?
    Bara turbo eller kompressor/turbo varianten?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

    Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.
    Senast redigerad av Marcus den 2012-09-20 klockan 14:36.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Vilken 1.4 är det?
    Bara turbo eller kompressor/turbo varianten?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Turbo bara..

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

    Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.
    Ja den är inte helt fel jämnförelsen, sportchassit på 7an kan vara riktigt trevligt..

    Men som sagt 140häst känns lite, hade det var 180 eller nått..

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Kommer verkligen ha 1år glapp, utan att kunna beställa en GTI?
    Ren spekulation från min sida. Ett år bort är trots allt ganska snart men en klen tröst om du vill ha en bil nu..

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

    Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.
    En sanning med modifikation - GTI ED35 har den gamla FSI:n. Nu var jag riktigt irriterande

Liknande ämnen

  1. Golf 6 GTi Vinge på en Golf GT ?
    Av Michew i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 16:34
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 00:42
  3. Svar: 123
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 20:11
  4. Golf 2 RP 1.8i 90hk >> TURBO
    Av azarN i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:54
  5. Golf Mk2 1.8 CL >> G60
    Av azarN i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin