Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Köpråd Audi A4 2.0 TDI

    Hej, då jag har tröttnat på att min Gti går så snabbt så täntke jag köpa en bil som går långsamare...
    Eller, nej jag skall hjälpa mina föräldrar att köpa en nya bil =)

    Dom har kollat på Audi A4 Tdi.

    Vilken 2.0 motor är bäst? 143hk /170hk?

    Fördel nackdel Quattro?

    Skillnad årsmodell? skall man satsa på en -09 och uppåt eller fungerar det lika bra med den som är upp till -08?

    Något man skall se upp för?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ingen som kör eller meckar med Audi? =)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Eftersom jag mestadels micklar VW är jag dålig på Audi , förutom att jag tycker att A4 B6 (2001-2004) & B7 (2005-2008) är grymt fina bilar där jag gillar formspråket. =)
    Så mycket till hjälp var jag.

    Men för att ge dig ett korrekt och tråkigt svar , gå in på http://nordicaudi.com och läs runt.
    Där sitter sveriges alla "audioter" (Dom kallar sig så själv , så det är inget nedlåtande).
    Finns mycket kunskap bland detta folk , jämförbart med kunskapen som finns här inne gällade VW.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Lillebrorsan har en A4 -09 svart, riktig fin bil och man åker kanon.

    Åkt för lite för att känna till mycket mer än så, det är mina första intryck iaf.

    Så mycket hjälp var jag.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5
    ReD-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Hej, då jag har tröttnat på att min Gti går så snabbt så täntke jag köpa en bil som går långsamare...
    Eller, nej jag skall hjälpa mina föräldrar att köpa en nya bil =)

    Dom har kollat på Audi A4 Tdi.

    Vilken 2.0 motor är bäst? 143hk /170hk?
    (jag har en mk5 2.0tdi 140 (åkte till itsfun gbg och chippa 208hk/435nm blev mkt behagligare / piggare samt lägre förbrukning) så jag skulle säga 170 spec om det är quattro då 4wd stjäl lite mer effekt i drivlina.

    Fördel nackdel Quattro?
    (fördel : håller sjukt bra, nästan aldrig problem. Naktdel : Bromsar inte lika bra som det driver iväg när det är halt

    Skillnad årsmodell? skall man satsa på en -09 och uppåt eller fungerar det lika bra med den som är upp till -08?
    (Smaksak jag personligen gillar -08 bättre )

    Något man skall se upp för?
    (såpass ny bil, inte så mkt sjukdomar på dessa heller så. allt det vanliga som man kollar på när man köper bil, t.ex vanvård, lagad eller liknande.)
    Och tänk även på audi A4 är SMÅ ibak (och inte så skönt baksäte)

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej.

    Vi har kört 9000 mil med en A4 och är mycket nöjda. Den har blivit degraderad till andrabil när vi köpte senaste Golfen. Kvalitet på inredning är väldigt bra, bättre finish än VW generellt. Tyst i karossen. Som bekant så är det ganska likt VW i övrigt. När vi köpte den -05 så var barnen lagom storlek (ingen barnvagn). Vi har till stor del haft den som familjebil året runt trots att det är en cab. Har blivit så eftersom den länge var nyaste bilen. (Hade Passat till skidsemester:-)).

    Min kollega har haft en A4 Avant ”Sportquatro” 2,0 T 220 hp -06 som jag använt ibland. Tycker att kör känslan var precis den samma som i vår A4 bortsett från att den var större i bagage delen. Bägge var stötiga pga sportfjädring, men så vill ju många ha det. Ingick nog i S-line paketet när vi köpte den.

    Kompisens 2,0 T drog en del olja från dag 1 och framåt (knappast Audi-unikt). Min 1,8 T har endast förbrukat några deciliter per 1000 mil, d.v.s. minimal oljeförbrukning. Inga stora dyra reparationer . Spännrulle till kamrem + byte krockkudde i sätet och ett batteri är väl vad den hittills krävt utöver normalt underhåll under åren. Kollegans A4 Avant såldes efter c:a 12000 mil. Inga stora reparationer av den heller. Några få små blåsor i lacken på baklucka kommer jag ihåg att den hade. Han är inte lika petig med biltvätt som jag är. Går den länge under vinterhalvåret med tjockt sydsvenskt skitlager på bakluckan så får man problem oavsett bilmärke.

    Cab:en väger rätt mycket men är ändå bensinsnål. Kompisens "Sportquatro" drog nog minst 1 dl/mil mer, troligen 4 hjulsdriften som orsakade det. (Bägge bilarna BSR chippade).

    A4 Rekommenderas, det är ju nästan en VW. Det går ju inte att säga att man inte gilla Audi bara för att man är VW fanatiker - Många komponenter i bilarna är ju nedlusade med VW/Audi loggor. :-)

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-09-12 klockan 21:25. Anledning: bensinförbrukning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Skall kolla på denna nästa vecka åt min far, vad tror ni?

    http://www.blocket.se/halland/Audi_A....htm?ca=11&w=1

    Någon som har erfaenhet av Carnet i Halmstad?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Vet att tidiga A4r lätt får problem med vibrationer från framvagnen så det kan vara värt att känna efter lite extra.

    Körde för en tid sedan en A4 2.0 TDI 177hk -12 Avant och den gick verkligen helt fantastiskt på vägen. Vilken komfort och känsla. Den enda nackdelen är möjligen motorn som är väl trött. Ska bilen inte behållas utanför maskinskadegarantin på bilförsäkringen skulle jag satsat på ett exemplar med Multitronic låda. Den passar otroligt bra ihop med dieseln och ger effektiv acceleration vid "normal" körning.

    Har kört både A6 och A4 2.0 TDI utan Quattro och personligen hade jag bara valt det för mer underhållande körning vintertid. Resten av året blir ju bara bränsleförbrukningen högre. A4:an körde jag förövrigt på runt 0,8 l/milen motorväg/blandad körning. Går säkert att pressa ner mot 0,7 l/milen vid eco-driving.

    Lycka till!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    8K modellår 2008-
    8E modellår 2005-

    Kanonfina bilar. Självklart är den senaste generationen en bättre bil än den äldre. Bland annat har den trevligare vägegenskaper, styrning och drivlina. 8K bygger på en helt annan, modernare plattform än 8E. 8K är betydligt sportigare i sin framtoning än exempelvis VW Passat. Jag kör själv en Passat med sportchassi och 18" hjul men upplever vilken standard Audi A4 8K som stridsflygplan jämfört med min "Boeing 737"... Respons i chassi, styrning är så mycket mer direkt och tight än i Passat. Passat 3C och A4 8K bygger på helt olika plattformar men har givetvis komponenter gemensamt. Man sitter också lägre i A4 än i Passat, vilket jag gillar. Hela inredningen känns också mer fokuserad på föraren. Skön solid känsla i de flesta detaljer. Nackdelen med A4 jämfört med Passat är utrymmen. Inget är stort. I framsättet är det trångt, i baksätet är det mindre än i en Golf. Bagaget, inte mycket att skriva hem om... Men har man inte behov av att transportera barnvagn så skulle jag inte bry mig så mycket om det... Jag skulle välja A4 om jag inte hade barnvagnsbehov :-)

    Jag har kört manuellt växlad 2,0 TDI 163, riktigt fin köttig känsla i växellådan. Kraftfull motor, relativt varvvillig. En kul bil!
    Jag har kört automatiskt växlad 2,0 TDI 177 S-tronic quattro. Underbar bil, massor med drivgrepp, rappa växlingar, mycket kraftfull motor. Nackdel, tokigt dyr...

    quattro ser jag inte som ett generellt krav, beror ju på vilka preferenser och behov man har. Jag skulle nog försöka få till en quattro...men upplevde inga problem med drivgrepp när jag körde TDI 163 utan quattro. Framvagnen är bra.

Liknande ämnen

  1. Audi A4 2.0TDI Quattro (B7) -08
    Av razer i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 13:39
  2. Audi A4 -98 TDI Elhärva
    Av Chief i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 01:59
  3. Audi A4 1.8 -97
    Av Bert i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin