Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Missad växel på DSG?

    Hej

    Skulle höra om någon råkat ut för att DSG'n frikopplat och "missat" en växling?
    Hände mig imorse. Låg och småputtra i "D" och använder paddlarna inför en T korsning. Så växlar jag ned till 3'an tror jag och gasar halvgas och svänger.

    Då går varvräknaren upp i max och bilen har lagt i Neutral känns det som. Absolut inget slir utan en 100% frikoppling. Pumpar 2 gånger med gasen, men inget resultat. Sen bromsar jag lite och byter växel och då tar den som vanligt.

    inga varningslampor eller något. Färden fortsätter som vanligt.

    Hittat en tråd där flera fått det och vissa hänvisar till en mjukvaruuppgradering hos audi. Någon här som haft liknande erfarenhet?

    http://www.audizine.com/forum/showth...d-acceleration

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Jag provkörde en R i lördags och vid provkörningen hände just detta. Låg i D, svängde i en korsning och plötsligt hade växellådan ingen växel i utan det bara varvade. Jag släppte då på gasen och då la den i en växel. Jag har för mig att jag var med om det någon gång på min förra R32 också.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Inget jag varit med om med min DSG låda.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Inte hänt på min vad jag kan minnas!

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    En vanlig gemensam nämnare verkar vara i samband med svängning om man ser till första länkningen? Detta hände på min S60 T5 Geartronic -02 ett par gånger i samma sväng skall väl tilläggas. Kanske 7 ggr på 5 år totalt. Inget allvarligt, men man undrar ju om det är fel eller om det kan hända utan att det är fel pga naturliga orsaker. Nu gäller det ju golfen förstås och jag har fått min första frikoppling på 4 månader som jag ägt den.

    Mvh
    Senast redigerad av golfhenke den 2012-09-03 klockan 16:22. Anledning: förtydligande

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej

    Skulle höra om någon råkat ut för att DSG'n frikopplat och "missat" en växling?
    Hände mig imorse. Låg och småputtra i "D" och använder paddlarna inför en T korsning. Så växlar jag ned till 3'an tror jag och gasar halvgas och svänger.

    Då går varvräknaren upp i max och bilen har lagt i Neutral känns det som. Absolut inget slir utan en 100% frikoppling. Pumpar 2 gånger med gasen, men inget resultat. Sen bromsar jag lite och byter växel och då tar den som vanligt.

    inga varningslampor eller något. Färden fortsätter som vanligt.

    Hittat en tråd där flera fått det och vissa hänvisar till en mjukvaruuppgradering hos audi. Någon här som haft liknande erfarenhet?

    http://www.audizine.com/forum/showth...d-acceleration
    Hej

    Jag har varit om det med min DSG äger också en Golf R -11 , nämlingen bilen hade rullat ungefär 23000km , sen började DSG hoppa ur växel i N , hände då o då när jag körde över farthinder , eftersom jag hade ett annat ärende på garanti så bad jag de kolla DSG lådan , nästa dag fick jag besked att de måste skicka mättningarna på DSGlådan till Tyskland efter det så hämtade jag bilen körde me mitt DSG nästa dag ringer de att de fick besked från Tyskland att DSGlådan skall bytas och att den är beställd så en vecka senare lämnade jag bilen på verkstad och fick DSG utbytt

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej
    Ville bara meddela att jag lämnade in bilen på garantiärenden strax innan tiden gick ut
    Och fick en ny mjukvara till dsg'n som skall avhjälpa problemet. Det är väl först om ett halvår dock som man kan utvärdera om det hjälpte för det händer ju inte varje månad.

    Har tyvärr inget artikelnummer på mjukvaran som jag fick.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Aldrig hänt, men har bara kört 1000 mil än så länge.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Aldrig hänt, men har bara kört 1000 mil än så länge.
    Hej.
    Du har sannolikt redan denna nya mjukvaran eller senare då du har en -12. De sa att jag hade en "gammal" mjukvara i min -11. Så du kanske aldrig får problemet.

    Mvh

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Hände mej i veckan. Låg bakom en som övningskörde och jag fick nog i en rondell. Men det är hittills enda gången på snart 10 000 mil så...

Liknande ämnen

  1. DSG 3:ans växel rappar
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 15:43
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 19:08
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 18:03
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 00:14
  5. skillnader på dsg
    Av axel i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin