Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 3456
Resultat 101 till 107 av 107
  1. #101

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Så här ser ett av lagerna ut. Ser väl ok ut eller?



    Namn:  image-3675807127.jpg
Visningar: 171
Storlek:  512.5 KB

    Kanske är helt fel ute...

    Fredrik

  2. #102

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Börjar bli mer och mer övertygad om att jag letar på fel ställe. Glappet jag kände är när jag liksom vickar på vevstaksöverfallet, liksom vrider det, men när jag känner på det vinkelrätt mot vevaxeln kan jag inte känna nått glapp på nån av dom.
    Kanske är dags att montera ihop eländet och ut och åka o se om jag hittar rasslet i någon annan del.....
    Finns det nån frivillig som kan ligga i motorrummet medan jag kör?

    Rasslet uppkommer mellan 2300-3000 varv, enklast att framkalla på 2an och 3an, UTAN last, när man släpper gasen och bara håller samma fart.

    Fredrik

  3. #103

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Utan blixt
    Namn:  image-4047307260.jpg
Visningar: 217
Storlek:  446.7 KB

    Vevaxel
    Namn:  image-4254021550.jpg
Visningar: 218
Storlek:  370.8 KB

    Förbränningen ser åtminstone bra ut...
    Namn:  image-125801622.jpg
Visningar: 216
Storlek:  576.8 KB

    Testade att vrida runt vevaxeln så att kolvarna va på väg ner och sedan trycka på kolvtoppen för att se om övre bussningen va slut men inget glapp där heller...

    Over and out
    Fredrik

  4. #104

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    lite smårepor men inget onormalt alls.. jag hade nog snarare börjat misstänka kopplingen/tryckplattan.. en kollapsad fjäder i lamellen kan ställa till med sådana missljud.. kolla även över remspännare/spännrullar till kompressorn, multiremmen och själva kompressorn om det behövs.

    lagret till mellanaxeln är också en sån där grej som kan föra lite udda ljud.

    det kan ju även vara från lådan det kommer.

  5. #105

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    lite smårepor men inget onormalt alls.. jag hade nog snarare börjat misstänka kopplingen/tryckplattan.. en kollapsad fjäder i lamellen kan ställa till med sådana missljud.. kolla även över remspännare/spännrullar till kompressorn, multiremmen och själva kompressorn om det behövs.
    det kan ju även vara från lådan det kommer.
    Tack Snook, då monterar jag ihop det igen så får vi försöka lyssna bättre. Lådan säger du, jag tyckte ett tag att det bara lät på 2an och 3an, är det nått som klingar en klocka? Spännrullarna till kompressor remmen bytte jag fett på när jag hade isär det hela, kompressorrem+ kamrem+spännare är nya.
    Om det är lådan/kopplingen, vad tror du om en 50 milasväng till BugRun utan bankörning?


    Fredrik

  6. #106

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    känns lite avlägset att det skulle rasa inom 50 mil, men det beror ju på vad det är och hur illa det låter =)

    sväng förbi närmaste Biltema och handla ett "motor-stetoskop".. mycket bra pryl för att felsöka sånt där.. du hör VÄLDIGT bra vad som försigår inuti motorn med ett sådant om du testar på lite olika ställen.
    sedan är det bara å testa med bilen stillastående på olika varv och lyssna om du kan framkalla ljudet.. även kopplingen brukar höras i det läget, men kan du inte framkalla det utan å rulla så är det drivline-relaterat.. lådan alt. en inre drivknut, svårt att luska ut utan att höra det.

  7. #107

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Mellanaxeln skulle det ju kunna va, hur kollar man dom? vad är det för typ av lager på den? Hur byter man dom?
    Hur länge brukar dom lagren hålla?
    Fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin