Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 107
  1. #81

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag byter soppan för säkerhets skull. Skall byta lambdan igen till den jag köpte beg, blir nog en ny sen. Fråga om smurfen läser detta: Jag har kollat gamla besiktningspapper och co halten var hög trots rätt lambda värde. Tyder på kass katalysator om jag inte är helt ute och cyklar. Fick du någonsin bilen genom besiktningen efter avgassystemsbytet?
    Kanske man skall ta och byta katten när man ändå är där och river, tror inte den blev så glad åt all olja från gladern heller.

    Egentligen vill jag ha på ett original avgas hela vägen, men det gäller att hitta ett för vettiga pengar. Om någon har nått tips mottages det med tacksamhet!

    Fredrik

  2. #82

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    De är det säkert. Jag hade kass katt i min, dåliga avgasvärlden. Köpte en ny från ridetech, typ 1000:-, perfekt efter de

  3. #83

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jaha dags att uppdatera denna tråden!

    Bilen har ju stått medan jag har lackat och meckat med med annat.

    Hur som helst så startade jag den igår efter att ha kopplat in lambdan som följde med katten jag köpte på tradera.

    Startade fint och gick riktigt bra tyckte jag. Stod och gick ungefär 5-8 minuter för att sedan tvärdö....

    Trodde först på soppatorsk men tyckte nog att den dog lite väl tvärt. Kollade nu och har ingen gnista. Har inte kollat något men det lutar väl åt det enda jag inte har, hallgivaren i fördelaren....

    Fredrik

  4. #84

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Verkar va hallgivaren, mätte lite och inget händer ut från mittstiftet, ligger typ 11,5 volt där hela tiden, inga pulser alls. Var köper man hallgivaren bäst? Såg att mekonomen villa ha typ 800 för en, hutlöst...
    Skruvat verkar inte ha någon...

    Fredrik

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Fan att den ska jävlas såhär.
    Jag ska till garaget imorgon jag tror jag kan ha. Plockar den till dig isåfall.
    Hörs!

  6. #86

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Köp annars en beg fördelare så slipper du bli tokig på hallgivaren

  7. #87

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Fan att den ska jävlas såhär.
    Jag ska till garaget imorgon jag tror jag kan ha. Plockar den till dig isåfall.
    Hörs!
    Bussigt!
    sjove skulle kolla i gömmorna också!


    Fredrik

  8. #88
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Jag kollade lite bland mina delar och tyvärr hittade jag ingen.... Men jag har även pratat med Danno här på forumet som oxå kör G60 och han kanske har en, men han åker på semester imorgon och har inte haft tid att kolla nu, utan isf när han kommer hem från semestern om det fortfarande är aktuellt då...

  9. #89

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Vi får se vad stenlund hittar annars blir det skroten, det fanns nåra på bildelsbasen från corradosar.
    Tack för att du letade!

    F

  10. #90

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Ja är nästan hundra att de sitter en på min andra motor, glömde bort att kolla igår bland alltmen jag ska dit på lördag, är den hel och fin
    Tar jag med den så kan vi mötas på söndag?

  11. #91

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Visst! Perfekt!


    Fredrik

  12. #92

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Nu går den igen efter byte av fördelare! Alltså hallgivaren va paj.


    Tack så hemskt mycket Danne Stenlund för fördelaren!

    Når skall grejorna sluta bråka och börja funka? Ja nu finns det ljus i tunneln iallafall!
    Om det bara kunde bli lite plus grader så man kan backa ut en bit och köra motorn lite längre stunder...


    Fredrik

  13. #93
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Fan va najs!!!
    Grattis
    Hoppas att du får ut och åka lite snart ))

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Fan äntligen, skönt!!


    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Nu går den igen efter byte av fördelare! Alltså hallgivaren va paj.


    Tack så hemskt mycket Danne Stenlund för fördelaren!

    Når skall grejorna sluta bråka och börja funka? Ja nu finns det ljus i tunneln iallafall!
    Om det bara kunde bli lite plus grader så man kan backa ut en bit och köra motorn lite längre stunder...


    Fredrik

  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hmm, vad skall man säga.. Blir nog motorbyte i Lilla Blå. Bensinutspädd olja vid felsökningen och de 24000 milen som nuvarande motor gått har förmodligen satt sina spår i ett eller flera av vevstakslagren. Motorn knackar/rasslar mellan 2-3000 varv utan belastning, hörs mest när man försiktigt kliver av gasen. Vad jag förstår är det tecken på att vevstakslagerna är körda. Oljetrycket är dock ok och den går i övrigt som den ska. Har bytt olja en gång extra idag utan någon förbättring.

    Verkar va kört för denna bottendel. Har plockat av tråget och det går att vippa på åtminstone två av vevstakarna. Svårt att förklara men om jag liksom vrider överfallet så glappar det. Rakt upp och ner är lite svårare att konstatera glapp men då håller ju kolven osv emot antar jag. Skulle uppskatta glappet till 0.5-1 mm. hörs det verkligen? Någon som har ytterligare nått sätt att kolla så kom gärna med tips, men det verkar va kört.... Det verkar som den helt enkel är slut, sliten, trött och gammal....
    Lutar åt motorbyte, men om det är nått annat... Kompressorn skulle ju kunna ge knackningar men tror inte att det kommer från den men det vore ju trist....särskilt om jag bytt motor...
    Så finns det nån motorman i närheten som kan komma förbi och känna på lagerspelet vore jag oerhört tacksam!

    Fredrik

  16. #96

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Va ute i garaget och ryckte i överfallen igen, blir inte klok på detta. Tycker ibland att jag har typ en halv millimeter glapp för att sedan inte kunna känna nått glapp alls förutom i sidled där det måste finnas lite spel antar jag.
    Det är ju olja mellan lagret och vevaxel, kan den luras? Kanske måste man plocka av ett överfall och kolla hur lagret ser ut?
    Kan det va kolvbultens lager som glappar?


    Behöver lite goda råd...

    Fredrik

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Testa ett komptest?

  18. #98

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Känns ju lite som om taskigt komp inte borde göra att det skramlar om motorn?


    Fredrik

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Känns ju lite som om taskigt komp inte borde göra att det skramlar om motorn?


    Fredrik
    Nej de har du rätt i

  20. #100

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ta av ett lager eller två och kika hur det ser ut.. ett vevstakslager och ett ramlager, börja med dom närmast lådan till, dessa tar mest/först stryk i en G60.
    lagren har snäva toleranser, långt ifrån nån hel/halv millimeter, har du något över 0.005-0.01 millimeter glapp så är det att klassa som sopslut.

    kolvbulten är inte lagrad, snarare smord via oljesprut-munstycken på dessa, och även om det är rätt sällsynt att man träffar på G60 spisar med glapp, så är det ju inte omöjligt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin