Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 107
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs
    Nu börjar jag känna igen g60 motorn....

    Kompressorn är tillbaka i bilen (hurra! Inte skickar den ur sig någon olja heller!) och returen från kompressorn är kopplad som som den ska. Monterade även en beg original lambda. Tändningen är ställd på gehör och bilen går ganska bra kall nu men det verkar som att något händer när den bestämmer sig för att använda alla givare när den blir varm. Den verkar då övergå i att gå rejält fett och orkar inte riktigt tända alla gånger och skjuter ur avgassystemet.
    Planen är att byta stift imorron och se vad som händer, har en känsla för att den gick mycket jämnare och finare när mina beg 1.8 T platina stift satt i.

    Fredrik

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Fast det börjar kännas som om jag måste ha tag på en styrbox som man vet är ok. Har precis smsat killen som skulle skickat en häromveckan...
    Det skulle kunna va lambdan också.. Man vet ju aldrig..

    Fredrik

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs.
    Har testat med andra stift nu, bilen går klockrent tills den blir varm. Då är det som att slå om en strömbrytare så går den illa. Så det är väl bara att vänta in en annan styrbox, troligtvis är lambda kretsen inte frisk inden jag har.

    Fredrik

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    En annan fråga, det finns en choke symbol vid värme reglagen. Är det motorlampan? Om man slår på tändningen så blinkar den med lite olika takt. Är det felkoder tro? Den lyser hela tiden när bilen är igång.
    Bredvid sitter en varningslampa för handbroms och abs antar jag. Den lyser hela tiden, hur felsöker man abs på en sån här bil som inte har obd kontakt? Vag com med nån adapter?

    Fredrik

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kristian Öberg
    Ort
    Asmundtorp
    Inlägg
    99
    köp denna,om du nu har en Obd läsare

    http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...ll-obd2-p48221

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Och med VDCS går det gå att prata med både ABS styrenheten och motorstyrdonet?

    Fredrik

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kristian Öberg
    Ort
    Asmundtorp
    Inlägg
    99
    VDCS?? kan inte vad det är riktigt
    Vag felsöknings data??
    ofta så är ju abs styrenheten och motorstyrdonet låst(endast märkesverkstad)

    du får ursäkta ja kan inte så mycket om Vdcs,ja kör hårt me min Obd..

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    http://www.vag-com.se/

    För mer info om detta!

    Fredrik

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Felsökte en A3 som betedde sig precis så, visade sig att när tempgivaren funkade utmärkt upp till ca 70-75grader, över det så blev det avbrott i givaren och motorstyrningen trodde motorn var -40grader så den chokade ganska ordentligt.

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    D.Stenlund var över med en kompis igår och snackade lite G60, trevligt!
    Inte löste vi nått direkt men konstaterade att vi måste testa med en annan box..

    Fredrik

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs

    Blir inte riktigt klok på detta....
    Bytt box, ingen större skillnad.. Kollat det mesta nu men när jag mätte på lambdan är det nått skumt.
    Lambdan verkar funka för blippar jag på gasen får jag typ 0,8 volt kortvarigt annars är det i stort sett 0 vilket betyder att bilen går snålt (lean). Om boxen tror det så förstår jag att den matar på mer bränsle.
    Frågan är varför lamdan tror det? Jag hade ett avgas läckage precis bredvid muttern för lamdan som jag tillfälligt tätade med avgasbandage, så det borde inte läcka där. Hur känsligt är det med avgasläck innan lambdan? Kanske skall kolla att det är 100% tätt. Men kan detta verkligen vara felet?..

    Fredrik

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det ÄR känsligt med läckor innan sonden, men inte såpass att det skapar misständningar..

    kolla inuti fördelaren, hallgivaren mer specifikt, så att rätt spänning kommer fram till den och att den inte är dränkt i fukt/olja.

    vart sitter slangen till map-sensorn? denna ska sitta på uttaget längst emot passagerar-sidan till, annars blir det jätte-spök då boxen får helt fel värden.

    CO-potten, är den hel å ren(den är kombinerad med insugstemp-givare), ta ur den ur röret, gör rent den med elektronikrengörings-spray, stoppa i den i röret igen, se till att den är tät i o-ringen, mät mellan dom två yttersta stiften, OHM, värdet skall vara 500ohm för en grundinställning.

    hur står tändingen ställd?

    starta bilen, varmkör till minst 80 grader, dra ur blåa motortemp-givaren medans motorn är IGÅNG, håll varvtalet på över 2000, gärna 2200, och lys med lampa ner på svänghjulet, i rätt vinkel ser du en pil gjuten i sprängkåpan, som skall peka på ett tydligt streck på svänghjulet(som motsvarar 6 grader F.ÖD), står den rätt?

    vad kör du med för tändstift? allt som det står champion eller biltema på skruvar du ur å kastar ögonblickligen, funkar bättre med en rostig krokig 4-tums spik än sådana.
    NGKs BUR6ET kan med fördel användas på dessa motorer.

    mät spänningen fram till databoxen, ta ur relät som förser denna med ström, kolla med lupp efter sprickor eller testa direkt med ett relä som du vet är helt/nytt.

    jordkabeln ifrån kabelhärvan som skall sitta på ventilkåpan alternativt kylarstosen på sidan av toppen, tror den är brun/vit, har denna bra kontakt? den brukar torka av, å den är referens/huvud-jord till boxen och sensorerna om ja inte minns galet.

    givarna för spjälläget, ta ur stora kontakten på boxen, mät med multimeter och PIP eller diod-funktion, mellan stift 6(gemensam +) och stift 11, det skall då pipa när spjället är stängt och tomgångs-brytaren är sluten.. öppnat du spjället det minsta så skall pipet upphöra.
    mät även mellan stift 6 och 15, detta är fullgas-brytaren och denna skall såklart pipa om spjället öppnas runt 75-100%.
    inte ovanligt att dessa börjar glappa med åren så fullgas-anrikningen ligger på hela tiden, eller att boxen tror att den går på tomgång fastän du gasar för fullt, ger mycket konstiga värden.
    ang. vilket stift som är vad så vill jag minnas att stift 1 är längst ner till höger på en rad, sedan rabblar dom på upp till 13, och stift nummer 14 börjar på nästa rad alldeles ovanför stift 1, men det där tror jag du listar ut ganska fort när du står där.
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-10-14 klockan 17:46.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hek snook... Sugen på en stockholmsresa?

    Skämt åsido, här står jag nu:
    Så länge den går i open loop (kall motor) har jag ca 0,5 volt ut från lambdan. Vilket verkar vettigt då den går på bestämd bränsle luft blandning.
    Sen när den blir varm så börjar den gå illa och ryka svart, då har jag ca 0,2 volt från lambdan, vilket då betyder att den tror att den går snålt...
    Detta är kollat idag:
    Tomgångskontakt funkar, mätt vid boxen.
    Fullgaskontakt, mätt vid boxen.
    Lambdakabeln ok mätt vid boxen. Skärmen på kabeln är ej kollad.
    Båda jordarna till boxen kollade. Uppmätta vid boxen typ 0,1 ohm till jord.
    Co poten mätt vid boxen, 560 ohm, justerade den inte.
    Bytte från 1,8 t stift som jag hade i till BUR6ET som jag hade köpt för några veckor sedan, ingen stor skillnad, tyckte nog att den gick lite snällare på tomgång med 1,8t stiften.
    Tändningen är ställd på känn, det skall erkännas, (har ingen lampa). Men jag har ju provat att flytta fördelaren när den går illa och det blir bara sämre , men jag skall låna en lampa och ställa den exakt så man slipper fundera på den saken.
    Bytte btren idag, till en som jag köpt på skroten, ingen skillnad..
    Alla vacuum slangar är nu bytta inklusive den till boxen som är exakt 1 meter och 3mm i diameter. Och den sitter på den övre anslutningen närmast passagerarsidan.
    Boxen som sitter i nu har original chip, köpte den av nån snubbe i förra veckan och han var övertygad om att den är ok.
    Drog en extra jord kabel från karossen till växellådan igår. Originalet såg inte så söt ut.

    Det enda jag kan tänka mig är att det eventuella lilla läckaget vid lamdan stör dess reference (omgivningsluften) och att detta gör att den tror att den går snålt, det som talar emot detta är att den har 0,5 volt ut när den är i open loop. Vilket verkar vettigt.

    Inte kollat idag men kollat tidigare:
    Relät, har haft isär det och lött på dom vanliga lödningarna som brukar släppa. Mätt matningen vid tomgångsmotorn, kommer inte riktigt ihåg, men ca 13 volt om jag inte minns fel.
    Hallgivaren, men varför skulle den börja spöka helt plötsligt när bilen blivit varm? och hur skulle den kunna påverka lambdan?
    Tändkablar (bosch) med 5k ohm tändhattar. Lock och rotor, allt ser i stort sett nytt ut. Tändspolen har jag bytt till en ny.

    Och som en beskrivning på hur den beter sig!
    Startar som den ska, går bra med förhöjd tomgång, kanske 1100 varv eller så. Lambdan lämnar ca 0,5 volt. Blippar man på gasen några gånger sänks tomgången till ung 900 varv. Oavsett varv verkar lambdan ligga där.
    Efter ca 10 minuter på tomgång och lite gasande börjar den helt plötsligt gå sämre, har svårt att hålla tomgång och svår att få upp i varv. Får man upp den i varv kan man gasa och den verkar gå fett med svart rök. Lambdan ligger då nästan konstant på 0,2 volt utom ibland när man släpper gasen då den tillfälligt går upp till 0,8 volt för att sedan gå ner till 0,2 volt igen.

    Jag har säkert glömt nått jag gjort men fråga gärna!

    Fredrik

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, njae, försöker aktivt hålla mig från fjollträsk.. i den mån det är möjligt..
    å jobbar lite för mycke dom kommande veckorna för någon dagsutflykt.

    låter knepigt.. men om du mäter alla givare i box-kontakten, så får ju boxen rätt signaler, och då är det nått mekaniskt som spökar.

    hallgivaren kan börja spöka när den blir varm, det är ett vanligt fel, och den ger då misständningar vilket i sin tur gör att oförbränd soppa åker rakt igenom å sabbar lambda-värdet.

    men börja du med att täta grenrör, främre rör och katt så inte lambdan drar med sig syre å tror att motorn går magert.

    förvärmningen till lambda-sonden.. går kopplat via soppapumps-relät, kolla även över detta efter sprickor i lödningar och ev testa med ett som är fräsht.. lambdan kanske inte kommer upp i arbetstemp riktigt å då kan du också få symptom liknande de du beskriver.
    mät spänningen med bilen både kall å varm, mellan dom två vita kablarna på lambda-sonden.

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej igen

    Snook, det slog mig nu att jag mätte jordarna till alla givare och mäter man utan boxen i så finns det inte jord på denna. Kollar man schemat jag hittat på nätet så borde det vara så att dessa jordas i boxen och inte har någon separat jordning någonstans. Kommercdu ihåg om det är så?

    Fredrik

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det ska vara så, annars hade ju inte boxen fått nån signal, om det gått från plus å direkt till jord ute vid givaren.

    det mesta jordas genom boxen det var därför jag bad dig kolla huvud-jorden så den hade bra kontakt.. det vore inte första gången denna frasat av.


    du kan alltid ohm-mäta jord-kablarna från box-kontakten fram till kontakten vid givarna, det bör ju då vara väldigt lågt om inte det är nå galet me kabeln.

  17. #77

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag tänkte förståss på jordkablarna från givarna inte signal kablarna.
    Kablarna är mätta allihop, flera gånger.
    Det jag börjar fundera på är gammal soppa, bilen har ju inte rullat på flera år, kan gammal soppa ställa till sånt här?

    Fredrik

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, självklart kan den det, hur länge har den stått?? =)

    det första man gör är väl å byter soppan när en bil har stått mer än 1 år..

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Tja Fredrik. Jag kan hoppa in lite eftersom jag sett hur den beter sig. Den går ju riktigt bra och fint på tomgång, riktigt bra till och med man kan knappast tro att den efter ett par min går som skit. Riktigt skumt. Kan de då verkligen vara soppan, när den annars går så fint? Snart får du ordning på den Fredrik, och då har du felsökt hela bilen

  20. #80

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Stefan Rajala
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    6
    Jag byter alltid soppa i skoter efter sommarförvarningen.
    Den uppför sig på så sätt att den går bra på tomgång och när du
    belastar den går den skit.

    Prova byt soppa.
    Mvh Stefan

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 21:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 21:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 07:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 05:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin