Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 107
  1. #41
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Vi hoppas på det bästa, låter ju troligt med boxen nu.
    Jag har bränt 2 boxar till Digifant 2 genom att ge bilen start ström från en stor jävla bil laddare.
    Kanske något sådant som har hänt med denna bilen oxå....

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jaha, har inte börjat kalla folk för klåpare än men nu är det bra nära, antingen mig själv för att inte kollat det mest grundläggande först eller den som satte kontakten till spridarna på bromsvätskebehållaren... NU startar den Hurra! skulle jag vilja säga men den går inte så fantastiskt bra, men det får väl komma sedan..

    En annan grej som oroar mer än litegrand är att ut från den öppna returen från gasspjället kommer kopiös mängd oljedimma. Måste ju komma från kompressorn som sägs vara nyrenoverad. Kan bero på en av tre saker, den är jätteoljig efter renovering och massa meck. Oljematningen från fel ställe? För högt tryck? eller igensatt / felkopplad retur kanske. Förutom det mest troliga, den har någon packbox som inte mår så bra.....
    Så, vilken oljetrycksgivare skall matningen av oljan till kompressorn vara inkopplad på? Resten får jag kolla när jag fått returröret, som det är nu blir hela motorummet blankt och fint av oljan...

    Fredrik

    Fredrik

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, grattis! original så tror jag att oljan tas ut med y-kors på sidan av toppen.

    lånar en bild av nån: http://members.shaw.ca/SyncroJetta/G...e_Build_04.jpg

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Så där ser det inte ut.... Tror att nippeln sitter närmast toppen och att oljetrycksgivaren sitter skruvad in i nipplen. Är det någon slags tryck/flödes reducering in i den där tro? Någon som vet?

    Fredrik

    Tar en bild och lägger upp imorgon.

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hmm, läste på nått amerikanske forum om någon som blåst "outer seals" fyra ggr på en vecka när han körde med fel oljeledning. Antingen var han en gud på att mecka g lader eller så är dessa tätningar lätta att byta, vem vet mer?

    Fredrik

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Här är en bild på oljeanslutningen:
    Namn:  IMG_0695.jpg
Visningar: 1411
Storlek:  550.6 KB
    Blåst packboxarna??

    Fredrik

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    osäker på om det är nån reducering i den där 6-kantiga mojängen, men med tanke på att den sitter där, och uppbyggnaden, så hade då iaf JAG skruvat lös den å tittat.. i det läget kan det mycket väl vara så att du blåst packboxarna.. g-ladern vill ha väldigt lågt tryck vill jag minnas.. FÖR lågt för att det skulle gå att köra en glidlagrad turbo tillförlitligt med samma tryckledning(istället för g-lader).

    hade vi inte nån "RS-mannen" eller vad han kallade sig här på forumet, som renoverade g-laders.. det var nå fler också som provat renoveringssatser ifrån tyska ebay, med goda resultat, så det bör inte vara alltför lurigt att göra själv =)

  8. #48

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Här är en bild på oljeanslutningen:
    Namn:  IMG_0695.jpg
Visningar: 1411
Storlek:  550.6 KB
    Blåst packboxarna??

    Fredrik
    sådär ser olje anslutningen ut på våran g60 motor också, men aldrig lyckats mecka ditt G laddern pga att motorn sitter i en golf 3,

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av larra Visa inlägg
    sådär ser olje anslutningen ut på våran g60 motor också, men aldrig lyckats mecka ditt G laddern pga att motorn sitter i en golf 3,
    Har du en lader över?

    Min åkte ur bilen nu, det bara sölade olja ur den....

    Oljeledningen är original (märkt vw audi) och har ett pyytelitet hål i ändarna, det måste vara den som begränsar flödet/trycket.

    Namn:  IMG_0705.jpg
Visningar: 649
Storlek:  511.2 KB
    Riva isär och byta packboxar? Har ju inte så mycket att förlora förutom priset för packboxarna....

    Fredrik

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Renoverad är den ju, frågan är bara när.....

    Namn:  IMG_0703.jpg
Visningar: 665
Storlek:  449.9 KB

    TEC heter firman enligt sigillet.

    Fredrik
    Senast redigerad av Sciroccogtx16v den 2012-09-16 klockan 17:13.

  11. #51
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Ja det stämmer att det är slangen som begränsar flödet till G-ladern, eller rättare sagt slangens utformning gör så G-ladern får rätt olje flöde.

    Sen om det blir högre eller lägre tryck pga slangens utformning eller om det är något med Y kopplingen som egentligen ska sitta där, det vet jag inte.

    Jag ska se om jag kan hitta någon info om detta i min verkstadshandbok.

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Säg till om du behöver hjälp med G-ladern, jag har renoverat och portat ganska många. =)
    Varför är returen från spjället till G-ladern bortplockad? Finns absolut inga fördelar med det, bara nackdelar.

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Säg till om du behöver hjälp med G-ladern, jag har renoverat och portat ganska många. =)
    Varför är returen från spjället till G-ladern bortplockad? Finns absolut inga fördelar med det, bara nackdelar.
    Hejs
    Gör du renoveringen (i så fall vad tar du?)eller hjälper du till? Var köper du delar, vilka kan man lita på? Kollade på G-laderseite och diverse ebay annonser och "alla" säger att dom har grejor som är som original eller bättre...
    Har förstått att alla packboxar måste vara av den tåligare 150-200 graders varianten. Funderade på att bara byta dom och kolla att allt annat ser bra ut men vet inte hur breda seal stripsen skall vara för att bedömas som ok? Fast det kanske bara e korkar att inte byta allt när man ändå har isär den. Det som verkar lite läskigt är att få ur och i lagren utan att nått blir skadat. Har du giggar och sånt för att pressa lagerna?

    Ang varför returen är bortplockad, ja säg det.. jo bilen hade Eaton ett tag, det beror troligtvis på det. Har beställt ett nytt returrör från tyskland. Kommer i veckan..

    Fredrik

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jag har mest renoverat dom själv, men såklart även hjälpt till när vänner och bekanta bara behöver lite hjälp.
    När jag köper renoveringssatser så köper jag inte det billigaste jag hittar. Vet många som har gjort det och fått problem ganska omgående.
    Jag köper från Evolution Tuning. Kostar en slant men jag vet att det är riktigt bra prylar, och än sålänge har jag inte hört att någon har haft problem. Min egen G-lader går med samma grejer i, och den PG motorn lämnar runt 260 häst.

    Lagren för den stora axeln är nog inget du behöver byta om den är renoverad ganska nyligen. Lagren för den lilla axeln kan nog också vara fina men dom är inte smorda av motoroljan så det är lite kinkigare med dom.
    Apex-tätningarna är lika bra att byta hur som helst. Kostar inte mycket och den absolut vanligaste orsaken till att G-ladern rasar är att dom blir för utslitna.

    Jag brukar fixa med grejerna på vanliga jobbet, efter jobbtid. Där finns allt man behöver.

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Jag har mest renoverat dom själv, men såklart även hjälpt till när vänner och bekanta bara behöver lite hjälp.
    När jag köper renoveringssatser så köper jag inte det billigaste jag hittar. Vet många som har gjort det och fått problem ganska omgående.
    Jag köper från Evolution Tuning. Kostar en slant men jag vet att det är riktigt bra prylar, och än sålänge har jag inte hört att någon har haft problem. Min egen G-lader går med samma grejer i, och den PG motorn lämnar runt 260 häst.

    Lagren för den stora axeln är nog inget du behöver byta om den är renoverad ganska nyligen. Lagren för den lilla axeln kan nog också vara fina men dom är inte smorda av motoroljan så det är lite kinkigare med dom.
    Apex-tätningarna är lika bra att byta hur som helst. Kostar inte mycket och den absolut vanligaste orsaken till att G-ladern rasar är att dom blir för utslitna.

    Jag brukar fixa med grejerna på vanliga jobbet, efter jobbtid. Där finns allt man behöver.
    Ahh låter bra, dom där Evolution Tuning, har dom någon hemsida? Sökte men hamnade på nån sida i USA och nån i frankrike... en tysk utan info.. vad tar dom för en renoveringssats?

    Fredrik

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    http://www.evolution-tuning.de/
    Är adressen men det verkar som att dom håller på att göra om sidan just nu.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag skickade ett mail till dom så får vi se vad svaret blir! Om du har lust att hjälpa till med dom läskiga sakerna på ditt jobb så kan du få en slant! Lite läskigt att trycka ur lager och sånt när man inte har rätt grejor. Såg att du bor i stockholm också så vi kan väl höras när jag fått grejorna. Funderar ändå på att dela den innan och kolla så att det inte är något skadat och i vilket skick den verkar vara så jag kan beställa det som är dåligt, eller köpa en annan....

    Fredrik

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Absolut, inga problem!
    Skicka ett PM när du har köpt prylarna.

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jaha ibland så skall man ha tur också!!! Hur är det möjligt???

    Plockade isär min fina blanka G lader. Tror aldrig jag varit så försiktig någon gång med något bilrelaterat. Allt så fint ut, inget trasig geggit eller något sådan, lagerna verkar fina och jag har mätt upp alla radialtätningar som håller sig långt inom marginalen för byte, som smalast är dom 3,5 mm och när dom är nya är dom 3,8. Byte skall ske vid 1,5 mm förslitning alltså innan dom slits ner till 2,3 mm.

    Så vad var fel då? jo inuti huvud axeln i oljekanalen hittade jag en massa små och lite längre bitar av en fjäder, det ser ut som en av fjädrarna som sitter i en packbox, men ingen fjäder saknas i någon packbox vad jag kan hitta, dessutom så måste det vara den första packboxen där oljan kommer in då eftersom delarna fanns "nedströms" denna. Denna fjäder blockerade oljeflödet genom axeln och detta gjorde antagligen att all olja tryckes ut vid första packboxen och in i g-ladern. Hade man haft lite mer otur kunde denna lilla fjäder totalhavererat hela kompressorn, hade en bit hamnat i ett lager eller om man kört vidare utan smörjning av de efterföljande lagerna hade hela skiten skurit ihop...

    Nu måste jag bara hitta lite nya tätningar och sedan monterar jag ihop den igen! Ja jag skall kolla alla lager en extra gång men det verkar inte som om det hamnat något i dom och dom verkar friska.

    Tjolahopp
    Fredrik

    En lite dålig bild på insidan av en G-lader
    Namn:  IMG_0716.jpg
Visningar: 580
Storlek:  551.0 KB

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Kul att det inte var något allvarligare, där sparade du en del jobb. =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin