Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag måste nog kolla upp det där med returen från g ladern, om du hade knyckt den till catch canen. Det sitter en helt ny matarslang till g ladern men jag har inte kollat returen.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    BTR = BränsleTrycksRegulator misstänker jag
    Tack...

  3. #23
    Player
    Gäst
    Rätt gissat =) sorry hatar själv förkortningar.

    Mvh Thomas

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Show goes on...

    Bytt till nya stift och ny tändspole, nu startar den men går som om den hade världen vassaste kam. Ojämn tomgång är bara förnamnet...
    O jädrar vad den ryker! La hela grannskapet i lytzendimma... (kan ju bero på några liter bensin i avgasröret kanske)Den går jämnt när man gasar till, men går ojämnt vid jämn gas. Den "dör" vid fullgas. Körde en sväng och den känns pigg.

    Mätt blåa tempgivaren 1,4 kohm kall så den verkar vettig. Har inte provat att vrida på fördelaren när den går, det skulle ju kunna vara tokigt tidig tändning kanske. Det blir imorgon...

    Det som inte är gjort är att mäta på och kanske byta lambdasonden, den har jag inte fått än. Mäta bränsletrycket har jag inte grejor till, det skulle ju kunna vara pump/bränsletrycksregulator eller kanske ett helt galet chip, kanske trasig styrbox.. Stort vacuum läck någonstans eller nått som är knasigt kopplat?

    Andra ideer?

    Sammanfattning vad som är kollat/bytt:
    Tändstift nya ngk enligt tips i tråden.
    Ny tändspole
    Ny vacuumslang till boxen
    Ny vacuumslang till bränsletrycksregulatorn
    Kollad blåa tändgivaren
    Fördelaren sitter rätt
    Tändningen ställd på strecket i fördelaren med motorn på 6grader före på märket på svänghjulet.
    Tändföljden är rätt
    Fullgas och tomgångsswitcharna funkar.
    Co pot justerad till 500 ohm
    Spänningen kollad till sprutet
    Tomgångsmotorn surrar
    Jordarna till givarna och till sprut verkar ok

    Säker glömt nått...

  5. #25
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Låter ju trevligt att du iallafall fick köra en bit med bilen

    Tycker att det låter helt rätt att fortsätta med lambdasonden och även kolla chip och styrbox. Nu när jag satt och funderade så kom jag på att du kunde ju kolla knacksensorn oxå!

    Lycka till
    / Daniel

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej!
    Knacksensorn är bytt till en ny av förra ägaren... glömde det.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    låna en styrbox av någon, med orginal-chip i.. så du kan utesluta den klassiskt uppeldade styrkretsen till lambdasonden.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    låna en styrbox av någon, med orginal-chip i.. så du kan utesluta den klassiskt uppeldade styrkretsen till lambdasonden.
    Trasig lambda krets, påverkar den även vid kall motor?

    Fredrik

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Funderar på inkopplingen av bränsletrycksregulatorn, visst måste väl slangen från pumpen gå in i railen och returen kopplas till regulatorn?
    Tror inte det är kopplat så nu, det skulle ju kunna förklara en del....

    Någon som vet eller har en bild på soppaslangarna?

    Fredrik

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Om blå plaströr är från pumpen är det rätt kopplat.. Men har för mig att vi tog bort den andra slangen och att det kom soppa när pumpen gick... Jag har hittat motstridiga uppgifter på nätet om vilken som är vilken, kan någon kolla på sin g60? hoppas hoppas hoppas att det är felkopplat....

    Funderade en stund och kom på att det ju inte kan va felkopplat, då skulle ju returen till tanken göra att det inte blir nått tryck alls... Sorry...

    Nästa teori trasig bränsletryckregulator kanske?

    Nån som har en?

    Fredrik
    Senast redigerad av Sciroccogtx16v den 2012-09-06 klockan 21:40.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    RETUREN är BLÅ.. skall sitta på regulatorn.. kör du allting bakvänt nu? isf äre inte så konstigt att det spökar =D

    och ja, är styrkretsen till lambdan bränd så påverkar det även vid kall motor.. brukar svartröka å dra runt 2liter+ per mil när denna ger sig.. samt gå på 2-3 cylindrar då.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hmm det låter som min bil...
    Kanske ska byta plats på slangarna och se vad som händer... Men den borde ju inte gå, eller tänker jag fel. Jag får kolla vilken slang det kommer soppa ur.
    Annars låter det väldigt mycket som din teori med lambdan. Väntar på en lambda till att börja med. Vore ju trevligt att hitta en styrbox med org chip för vettiga pengar eller till låns för att testa.

    Fredrik

    Ps åker till Amsterdam några dar och tar ledigt från mysteriet med den bluddrande g60

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs
    Tillbaka från Amsterdam. Hoppet är ju det sista som överger mäniskan som bekant.
    Skiftade bränsleslangarna och kollade vilken som som det kom soppa ur när man slår på tändningen.
    Nu går den så fett att den med pumpen igång inte ens startar, rycker man säkringen till pumpen kan den starta om man har tur....
    Vad göra nu? Skulle gärna vilja mäta bränsletrycket, kanske är tokhögt? Btr en kanske inte tyckte att livet var så kul när den var kopplad baklänges? Jag skall kolla om det kommer någon soppa alls ur returen. Det borde väl spruta ur returen så fort pumpen går?
    Det skulle ju kunna vara stopp i returen också med tanke på att bilen faktiskt gick med slangarna felkopplade och trycket borde varit väldigt nära noll....
    Fredrik

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    vet inte va sopparegulatorn tycker om att köras baklänges, jag har faktiskt aldrig provat på en G60.. =D
    men annars brukar just den där modellen vara jäkligt stryktålig.. att det är stopp i returen låter däremot högst osannolikt.

    visst, det ska komma soppa ur returen så fort pumpen går.

    du kanske har lyckats sabbat regulatorn ändå, om den nu går såpass fett.. va sitter det för spridare i motorn? bara en liten fundering.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej Sn00k!

    En legend inom G60 felsökning!
    Det sitter gråa spridare, lite osäker skulle kunna vara vita också..men eftersom det satt gråa original är det väl troligast att de är dom. Men den går såpass fett att det knappast är det som är felet. Antingen trycker den in tokmycket soppa på grund av för högt tryck eller så är det något med kablaget till spridarna som håller dessa max öppna hela tiden alternativt styrboxen trasig.
    Har hittat en box som jag får köpa för vettiga pengar, får den väl i nästa vecka. Det hjälper ju en del i felsökningen om inte annat.

    Fredrik

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    okej, kör hårt.. hade nog rekkomenderat dig att prova med en annan regulator när du ändå är igång.. nån lär väl kunna ruska fram en sådan, tycker man.
    vill minnas att det sitter samma/lika på några tidiga snaabar, 9000, även nån renult å nån vw cab.. några 2.5, några 3.0 och nån sällsynt 3.5bars.. sen även i porsche, men dom tror jag uteslutande var 3.5bar, kan ha fel.


    3.0bar, dom ska ha bosch#: 0280160235, vag#: 037133035E

    och en snabb sökning på lagabasen visar: http://www.laga.se/resultat.aspx?artnr=0280160235

    ..billig investering.. =)

  17. #37
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Spridarna får + hela tiden och jordar via styrboxen. Så antigen fel i styrboxen eller om någon har pillat i elsystemet till motorn och jordat den kabelen någon annanstans. Vilket skulle göra att så fort motor går runt så går spridarna på för fullt!

    Sen fattar jag inte riktig hur insprutningen fungerar riktigt för där är bara 1 + och 1 - till alla 4 spridarna! Så den måste spruta en gång när hälften av insugnings ventilerna är stängda...???

    Men det kan säkert Snook förklara... Jag har inte riktig kommit dit än

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    korrekt Sjove, den skjuter "batch-fire", en billig och lite enklare variant av insprutning, om än avsaknad av precision så är den väldigt exakt i just bränsleMÄNGD.
    i den enklaste varianten av batch, som vi pratar om här, så skjuter alla 4 spridarna sammtidigt, men bara 2 ggr per vevaxelvarv och endast 25% av totala bränslemängden.. dvs 4 ggr per otto-cykel, som är 720grader, och då har alla cylindrarna fått sin fulla bränslemängd, 25% * 4 insprutningar = 100% = alla nöjda å glada.

    den skjuter rent teoretiskt inte riktigt PÅ en stängd ventil, utan den skjuter i luftflödet påväg ner mot denna ventil.. som är öppen när luften når dit ifall allt är rätt konstruerat.. har lite med utformningen av insugskanalen att göra(från spridaren å hela vägen ner till ventilen i toppen).
    nu har vissa spridare atomiseringen via en stråle PÅ själva ventilen som är väldigt het, och i dessa fall kan det faktiskt bli så att den skjuter på en stängd ventil, men soppan atomiseras ändå i luftflödet innan den når cylindern.

    billigt att tillverka, och exakt nog i dom allra flesta fall, behövs inte så mycke givare å kablage.. rpm och luftmängd räcker, eller i detta fall insugstryck och temperatur, därmed kalkylerad luftmängd(syremängd).

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej

    Tack SnOOk det där Bosch numret letade jag efter som en galning igår, för att just hitta beg från andra bilar!

    Fredrik

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej
    Lite mer felsökning idag....
    Tog isär boxen och konstaterade att en av jordarna hade brunnit av där inne, lagade detta och hade stort hopp att bilen skulle gå nu, men jag hade helt fel... Den surar fortfarande! Konstaterade att spridarna får ström så fort tändningen är på.. Inte konstigt att den inte startar... Ny box på väg från nån glad annonsör på corradoklubben..

    Fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin