Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052

    1-2 cylindrig G60

    Jaha har börjat felsöka min G60 som går på max 2 cylindrar men oftast på en eller inte alls..
    Köpt en trasig Golf G60 som jag försöker få snurr på, minst två tidigare ägare har felsökt och bytt delar här och där utan att få snurr på den, vilket inte direkt gör saken enklare.

    Har kollat att:
    Kammen står rätt, tändningen är ställd 6 grader före enligt strecket på svänghjulet och strecket i fördelaren.
    Fördelaren stod fel och tändkablarna satt ett hack fel, antagligen för att kompenseras att fördelaren satt fel.

    Kollat tändkablar (Bosch med 5k ohms tändhattar) stift BP 7 ES (nya). Tändföljd 1342. Kollat rotationsriktningen på fördelaren (medurs). Så dom bitarna känns rätt. Det som däremot ser lite konstigt ut är Tändspolen, aldrig sett en sån förut, bifogar bild på den, brorsan som är gammal bilmeck säger att gnistan ser "klen" ut och det borde ju rimligtvis kunna bero på fel tändspole?
    Den kanske kommer från feltema? Hugaligen...

    Namn:  IMG_0673.jpg
Visningar: 1765
Storlek:  388.3 KB

    Jag har också kollat blåa tempgivaren (Bytt av förra ägaren). Skall det blåa kontakthuset sitta på den blåa och det svarta på det svarta? I så fall är det rätt.

    Kollat spänningen till digifanten, lött om relät för säkerhets skull. Kollat alla jordar till boxen och till alla givare. Kollat fullgas och tomgångskontakten. Har inte kollat lambdan, det är ju lite svårt då bilen inte går.. Har dock beställt en beg original lambda, men tycker att den borde gå utan, särskilt när den är kall (open loop).
    Tomgångsmotorn surrar (bytt av förra ägaren). Bytt några vaccum slangar, den till digifanten är nu 3mm och en meter lång och en ny till bränsletryckregulatorn.

    Någon tidigare ägare har "städat" bland vehusvetilationsslangar och returer så den dumpar rakt ut under spjällhuset, det sitter catch can och filter från vevhusventen och ett filter efter (innan)tomgångsmotorn.

    Så skall jag köpa en ny tändspole på mekonomen imorron eller vad säger expertisen?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade bytt till en orginaltändspole eller dito.
    Så att du får ordentlig gnista på alla stift.

    Har du kollat så du har gnista på alla tändstiften och att den ser bra ut?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Ja det är gnista på alla men "klen" btw jag hittade en bild på ett G60 motorrum och hittade en mojj som jag inte tror att jag har, är det någon därute som vet vad det är? Och om det kan vara en del av problemet?

    Den är inringad på bilden:
    Namn:  vadardet.jpg
Visningar: 3399
Storlek:  104.4 KB

    Ja det blir väl till att åka och köpa en spole imorron.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag såg nu att man absolut skall köra med Bosch W6dpo inget annat, men tror ni kloka där ute verkligen att det kan vara felet?
    Verkar somom det blir både tändstift och tändspole imorgon, eller skall jag börja med det ena före det andra?

    Fredrik

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Jag såg nu att man absolut skall köra med Bosch W6dpo inget annat, men tror ni kloka där ute verkligen att det kan vara felet?
    Verkar somom det blir både tändstift och tändspole imorgon, eller skall jag börja med det ena före det andra?

    Fredrik
    Mojengen är elektrisk uppvärmning av vevhus vent. Sitter på visa årsmodeller, inget viktig, jag har ingen på min. Endast något att tänka på om du ska köra i smäll kalla vintern...

    Tycker absolut att du ska sätta dit en ordentlig tändspole!

    Bilen borde gå på alla cylindrar med dom stiften som sitter där nu. Men som jag förstår så ska man helst ha Bosch W6dpo. Det handlar om laddtrycket från G-ladern, dels ge bra gnista vid laddtryck och inte slitas ut av laddtrycket.

    Jag personligen hade återställt returen till G-ladern och vevhus vent. Som jag har förstått är dessa motorer känsliga och noga uträknade.
    Jag har hört att man får problem med tomgången om man inte har retur till G-ladern.

    Tyvärr får man inget coolt dump ljud osv ur dessa motorer. Man får nöja sig med chip, remhjul och RS portning av G-ladern.

    Med vänlig hälsning, Daniel

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    kan rekkomendera NGKs BUR6ET.. dessa funkar bättre och längre än rekkomenderade orginalstift.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Tack för svaret!

    Ja ungefär som jag trodde då, den borde gå med dessa stiften men måste definitivt byta till rätt tändspole. Såg att det var samma spole på en hel radda vw, frågan är köpa beggad på Skroten för 400 eller ny på mekonomen för 800 eller skruvat.se för 362?
    Någon som har erfarenhet?

    Planen är definitivt att koppla tillbaka allt som det var från början, måste ha tag på en luftburk och ett gäng slangar bara!

    Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    kan rekkomendera NGKs BUR6ET.. dessa funkar bättre och längre än rekkomenderade orginalstift.
    Funkar det? det borde ju vara ett resistorstift?

    Fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Funkar det? det borde ju vara ett resistorstift?

    Fredrik
    Alltid kört dessa stift i mina g60-spisar och ofta bytt till dom vid mappningar av andras bilar då dom helt enkelt funkat bäst och utan problem klarar 6000mil+.
    har däremot aldrig reflekterat över nå resistorer i "tändhattarna".. eller kablarna heller för den delen.. men vi har kört dessa både med original och eftermarknadskablar så det bör va lugnt.


    tändspolen du har ser ut som en typisk golf 3 1.8 spole.. så den bör du byta ut, ja.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Beställt BUR6ET stift+ tändspole + lite småsaker från skruvat, så får vi se om bilen blir gladare av det...

    Fredrik

  11. #11
    Player
    Gäst
    Har du gjort ett komp test på motorn?

    Mvh Thomas

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Player Visa inlägg
    Har du gjort ett komp test på motorn?

    Mvh Thomas
    Nej inte gjort nått komptest, tanken har slagit mig..
    Bilen har ju gått 24000 mil så risken att botten är slut finns ju helt klart, men tycker att den ändå borde tända och inte sura ner sig totalt som den gör nu.
    Toppen måste ha varit av 2008 och antingen renoverats eller bytts, toppackningen är märkt med datum där den sticker fram, sedan dess har bilen knapp rullat.
    Får hoppas att jag slipper jaga en bättre beg motor...

    Fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Det är inte så att vacuum-slangen till ECUn är skadad eller av?
    Kan ju ge sura stift och väldigt taskig gång.

  14. #14
    Player
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Nej inte gjort nått komptest, tanken har slagit mig..
    Bilen har ju gått 24000 mil så risken att botten är slut finns ju helt klart, men tycker att den ändå borde tända och inte sura ner sig totalt som den gör nu.
    Toppen måste ha varit av 2008 och antingen renoverats eller bytts, toppackningen är märkt med datum där den sticker fram, sedan dess har bilen knapp rullat.
    Får hoppas att jag slipper jaga en bättre beg motor...

    Fredrik
    Värt att prova så man kan ute sluta blocket och ventilerna i toppen. hade liknande problem med min corrado när jag köpte den för många år sedan nu och den va de btr som krånglade på. fixade den men gick inte riktigt hundra så de vissade sig att de satt trim chip i men orginal remhjul,

    Två sacker du kan kolla för min betede sig som din. Lycka till

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Player Visa inlägg
    Värt att prova så man kan ute sluta blocket och ventilerna i toppen. hade liknande problem med min corrado när jag köpte den för många år sedan nu och den va de btr som krånglade på. fixade den men gick inte riktigt hundra så de vissade sig att de satt trim chip i men orginal remhjul,

    Två sacker du kan kolla för min betede sig som din. Lycka till
    Btr? Blå temp givare?

    Nu när jag visste att det satt helt fel stift i så provade jag nåra beru som jag hade haft i en 1.8t (som aldrig gick bra med dom). Vips så startade den och gick på fler cylindrar än jag någonsin hört! Så det.bekräftar iallafall att det är något fel på tändningssidan. Har som sagt tidigare beställt nya stift och ny tändspole från skruvat idag, så om några dagar får vi se vad det finns för fler fel på motorstyrningen..
    Slangen till ecun är bytt till en ny 3mm 1m lång.

    Fredrik

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Btr? Blå temp givare?
    Fredrik
    BTR = BränsleTrycksRegulator misstänker jag
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Är väl bäst jag lägger in några saker eftersom jag känner igen bilen...

    Jag har monterat den tändspolen. Ny från AD Center. Bilen gick bra med den. Köpt till denna bil.
    Jag har monterat chip i bilen. Men åkte ju med eaton.
    Eftersom jag åkte med eaton så hade jag ingen retur och byggde då det snygga utblåset av returluften.
    Och för att få bra vevhusvent byggde jag den burken med retur tillbaka till blocket eftersom eaton har egen oljesmörjning.
    Botten är orörd vad jag vet.

    När jag hade problem så startade jag den med den blåa tempgivaren inkopplad men sedan plockade jag bort den. Då gick den utan att svartryka. På alla cylindrar. Kan vara värt att testa för att se om det blir någon skillnad.

    Hoppas du hittar något fel snabbt.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Toppen är bara avtagen för att 1 pinnbult gick av vid montering av extraktorn.
    Då polerade jag upp den på utsidan i samma veva bara. Bilen gick ju bra.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej smurfen! Kul att du hittat hit!
    Bra info från dig om vad som är gjort och inte!

    Felsökning fortsätter, blå givare är bytt av förra ägaren, så den är nog ok. Väntar på en original lambda från tyskland och nya stift och spole. Sen djäklar! Funderar på att klämma i original chip men har inget (nån somkan låna ut ett?)Tror det sitter 68 mm remhjul på så trimchip i någon form skall den ju ha sen.

    Fredrik

    Fredrik

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Bara fråga om det är något å får vi se om jag kan svara...

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 21:19
  2. Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 21:20
  3. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 07:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 05:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin