Sidan 1 av 18 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 341
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052

    Lilla blå, Golf G60 räddning/renovering

    Men men, det är Smurfens gamla blåa Golf G60.
    Planen är att först se till att den går som den skall. Nu går den knappt. Den misständer och går superfett som dom brukar när nått är knas.
    Sen skall bilen återställas till originalutseende. Det sitter nu coils på den, dom går väl att höja sålänge men vill hitta original fjädrar och stötdämpare. 2,5 tums avgaset likaså, byte till original vore trevligt men ingen panik.
    Viktigare är att se till att få på en dubbeljus grill med röd rand och och bort med klarglaslysena!
    BBS fälgar av något slag skall på, eftersom smurfen fixat hjulhusen så det finns gott om plats lutar det åt BMW E30 BBS 7x15 med 195/50-50 ET 25. Hade såna på min vita 16v på stenålder (1989) och tyckte det var precis lagom...
    Ni som tycker att jag är mossig, ja jag är över 40 och har alltid åkt gti i nån form men sällan byggt om så mycket.

    Tänkte försöka mig på att få bilen så fin som den förtjänar, det finns knappt några fina kvar och väldigt få är i närheten av originalskick...

    Så om du har garaget fullt med original g60 pryttlar och vill byta mot custom delar , PMa så får vi se vad vi kan göra!

    Letar dessutom en massa småsaker som emblem,slangar, plastkåpor och tryckrör till motorum och sånt men tar och sätter in en annons på köpes efter helgen när jag varit och hämtat bilen.

    Smurfen, du får inte bli sur för att jag reverserar ditt bygge, hoppas du uppskattar även en lite mer original G60! Om det går som tänkt så rullar det en riktigt fin Golf G60 på de svenska sommarvägarna kanske redan 2014... Vi får se, men jag tänker inte stressa. Det är bättre att det blir bra.

    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Namn:  IMG_0640.jpg
Visningar: 3123
Storlek:  635.2 KB

    Nyss avlastad från trailern, Den här bilen verkar ha en förkärlek för just detta transportsätt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Namn:  IMG_0646.jpg
Visningar: 2839
Storlek:  462.0 KB

    Efter snabbtvätt av motorrummet. Det måste va rent om man skall mecka...

    Namn:  IMG_0654.jpg
Visningar: 3386
Storlek:  588.4 KB

    Åkte iväg och panik-köpte en uppsättning Polo GTI BBS fälgar med 195/50-15. 100% bättre men dom behöver spacers, höjde coilisarna två cm runt om också, blev ganska lagom eller?
    Tvättade av bilen nu ikväll men det blev för mörkt för att ta kort så det får jag göra imorron!
    Senast redigerad av Sciroccogtx16v den 2012-09-01 klockan 22:52.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Felsökning pågår...

    Kan inte få den att gå...
    Fördelaren satt fel, tändkablarna också (förmodligen för att kompensera att fördelaren satt fel?).
    Brorsan har varit och kollat, han är gammal bilmeck och säger att gnistan är klen.. Enda orsaken till det måste ju rimligtvis vara tändspolen som uppenbarligen är bytt någon gång till en fyrkantig sak, istället för den vanliga runda som brukar sitta.
    Har bytt vacuum slangen till styrboxen, är nu en meter och 3mm i diameter. Har mätt upp spänningar och jordar till sprutet. Mätt tomgångskontakten, fullgaskontakten + diverse anntat..
    Är det nån som har en tändspole att sälja/låna för test?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Härligt med ditt syfte med bilen.
    Börjar bli få orginal bilar kvar nu.

    Är ju själv över 40,så vet hur du känner.....hehehe.

    Har massor av delar till mk Ii dock inga specifika 16v delar.
    Lampor,grillar,bakljus m.m.m.m

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Du har hittat dig en fin bil, men som måste förädlas tillbaka till sitt ursprung =)

    Detta kommer följas så att jag själv får inspiration till mitt projekt! Lycka till med bygget!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej alla glada!
    Tack för dom uppmuntrande orden!
    På jobbet blir man kallad för termosgubbe av japsdämp gänget så fort man säger att 15 grader camber kanske inte är helt praktiskt...
    Hagel, du var väl med i Golf GTI klubben på det glada 90 talet var du inte det? Det här kanske väcker en del minnen:

    Namn:  IMG_0675.JPG
Visningar: 2643
Storlek:  909.3 KB

    Den runda måste klistras på under cermoniella förhållande när bilen är klar!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Hahaha....nice,har velat ha tag i dessa märken för att montera på min :

    http://www.garaget.org/?car=4927

    japp blev medlem vintern 1991/1992.
    Åkte en likadan 16v då.

    NZK187:
    Är till salu nu på blocket:
    http://www.blocket.se/varmland/Golf_....htm?ca=15&w=3

    Det är väl bara jag,Nisse och Trywall kvar från den tiden man åt grillat med Ranbo med avbitar tång och ketchup.......hahaha

    Vad hade du för bil innan ??

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs!

    Jag hade en Alpinvit Golf 16V -87, hade gått 3558 mil när jag köpte den, hade BBS 7x15 (från BMW E30).
    Efter den köpte jag en Paprikaröd Scirocco GTX 16V -88 och gick med i Scirocco klubben istället.
    Har haft ett gäng Golf GTIer som vinter/brukskärror. Kan med stolthet säga att jag aldrig brukat någon icke GTI bil!
    Kan väl inte påstå att jag var så aktiv i GTI klubben på den tiden men var iallafall i polisgaraget och hälsade på Rambo nån gång oklart varför..
    Vi får väl ses nån gång och jag borde väl gå med i klubben igen antar jag!
    Vi får ses nån gång

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Ja nu klarnar det........(åldern).

    Ja det lär vi nog göra.

    Grabben o jag kollade på en gammal VHS med en gti träff 1993 på Sviestad.

    Har för mig att just din bil va med där.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Coolt, ja sviestad va jag med på en gång med den vita, har du filmen? Skulle ju va otroligt kul att se! Kan du inte lägga upp den på youtube?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Dagens update, hämtade två paket, ett på konsum och ett på ICA. Hmm skulle man inte kunna ha ett ställe dit paket kommer, man skulle kunna kalla det för posten kanske? Dom skulle kunna ta hand om andra sysslor också, som dela ut post och möjlighet att betala räkningar....
    I ICA paketet låg en ny takantenn! Kom från polen för typ 200 kr med frakt. I Konsum paketet var det tändstift, tändspole, dörrnäsor, dörrgångjärns sprintar, torkarblad, olesticka och mojjen man stoppar oljestickan i.

    Bytte tändstift och tändspole och startade bilen, men den går fortfarande inte bra men det tar vi på annan plats!
    Men jag fick iallafall köra den för första gången, koppling växellåda och bromsar verkar funka, alltid något!
    Spännande att köra en sväng utan plåtar på ens... Jaja det var bara fram och tillbaka på gatan.

    Nån som vet om man kan entusiast försäkra en så här ny bil?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Ingen lycka vad det gäller gångkulturen, eller avsaknaden av den kanske är mer rätt, men vi är det på spåren känns det som.

    Va på skroten igår och bärgade lite lister till instrumentpanelen, nedre plåtlisten till grillen, ett spegelglas, ett fågelbad med lister (nya modellen hurra!). 150 kr!

    Fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Nice bil med nice färg (haft en likadan, fanns/finns 3st svensksålda G60 med den färgen har jag för mig)
    Kul att du gör den original.
    Men det går ju alltid att ha andra Hjul och en sänkning utan att man förstör den

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    En liten update:
    Inte mycket lycka med insprutningen men andra roliga saker har anlänt. Golf GTI emblem till bakstammen och ett sprillans G60 märke till densamma. En lambdasond har dykt upp också liksom en bottendel till luftburken och en hel del saker på väg: En hatthylla utan hål med tillhörande sidobitar, en originalgrill med fjärrljus och en grillspoiler. Ja jag måste nog ha en sån på bilen, det passar liksom in i stuket.. Ett returrör (från gasspjället till kompressorn) är också på väg från Tyskland. Vad skulle man göra utan ebay i dessa dagar?

    Har också hittat en annan styrbox och beställt en beg bränsletrycksventil. så får vi se om vi får ordning på maskineriet någon gång...
    Namn:  IMG_0688.jpg
Visningar: 1985
Storlek:  558.7 KB
    Fredrik

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    👍kämpa på 👍

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Hej alla glada!
    Tack för dom uppmuntrande orden!
    På jobbet blir man kallad för termosgubbe av japsdämp gänget så fort man säger att 15 grader camber kanske inte är helt praktiskt...
    Hagel, du var väl med i Golf GTI klubben på det glada 90 talet var du inte det? Det här kanske väcker en del minnen:

    Namn:  IMG_0675.JPG
Visningar: 2643
Storlek:  909.3 KB

    Den runda måste klistras på under cermoniella förhållande när bilen är klar!
    Aj då, jag trodde att jag var ensam om att ha kvar dessa märken, nu halverades ju värdet helt plötsligt... ;-)
    Fast du väckte tanken på att klistra dit det runda märket. Det får nog bli ett av vinterns arbeten!

    Jag minns inte dig tror jag, men jag har jag kvar samma bil som då, en vinröd 16V -88. Något man brukar minnas om mig är att jag är lång och smal och de flesta som sett mig glömmer det inte. ;-))) Alla känner apa du vet...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Nisse, jag tror att jag minns dig, glasögon väl? Som sagt jag var mest en "vanlig" medlem....
    Du har lyckats med att ha kvar samma bil alla dessa år, otroligt!

    Fredrik

  19. #19
    GTI-nissen
    Gäst
    Då är det nog mig du kommer ihåg. Jag säger ju det, alla känner apa. ;-)

    Bilen är som sagt den samma, men den är sig inte riktigt lik. Utanpå ja, men under har jag nog pillat på det mesta.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej igen!

    Lite update:
    Städade ur garaget så Lilla Blå får plats, tvättade bilen ordentligt på utsidan och KÖRDE sedan in den i garaget, de ni. Nu går bilen! Dock så är kompressorn urmonterad för tillfället (mer om det finns på annan plats...) så varken generator eller vattenpump har någon drivning så det är inga längre körningar med motorn!
    Namn:  IMG_0749.jpg
Visningar: 2116
Storlek:  451.9 KB
    Bilen på plats i sitt nya hem.

    Fredrik

Liknande ämnen

  1. Golf Mk1 "GTR1" 8v sugtrim
    Av Luj i forum Projektforum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 22:51
  2. Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
    Av ReD- i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11
  3. Vxl låds renovering G60
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 21:29
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 16:09
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin