Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142

    Oljetemp på TSI och TFSI

    Jag håller rätt bra koll på min oljetemp, framförallt på vinterhalvåret, eftersom jag gärna tycker om att gasa lite.
    Mina föräldrar har en Golf Variant TSI 160, och jag själv en ED35a. Det jag noterat är att min bil har konstant lägre oljetemp än föräldrarnas. Min går väldigt sällan över 90 (normalt 86-88), medan deras ligger, efter att ha stabiliserat sig, konstant över 90 (92-93 vid normal körning).

    Är det konstigt att det skiljer så pass mellan motorerna?
    Vad är "normal" temperatur, när bör man börja oroa sig?

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Dina noteringar verkar låga. Märk att oljetempen kommer ju upp i värme betydligt senare än vattentempen.

    Svensk sommar:

    Normal temp på min GTI TSI är runt 95 – 100 C.

    Vid långfärd Svensk motorväg säg 103 C.

    Autobahn DE 106 – 108 C (går betydligt fortare). Samma temp vid forcerad körning hemma.

    Oroa sig för hög oljetemp, det kanske man kan göra över 130 C (syntet). Jag har inte hittat någon tempgräns för t.ex. Castrol Longlife III / Edge 5w-30 som många kör på.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Jag håller rätt bra koll på min oljetemp, framförallt på vinterhalvåret, eftersom jag gärna tycker om att gasa lite.
    Mina föräldrar har en Golf Variant TSI 160, och jag själv en ED35a. Det jag noterat är att min bil har konstant lägre oljetemp än föräldrarnas. Min går väldigt sällan över 90 (normalt 86-88), medan deras ligger, efter att ha stabiliserat sig, konstant över 90 (92-93 vid normal körning).

    Är det konstigt att det skiljer så pass mellan motorerna?
    Vad är "normal" temperatur, när bör man börja oroa sig?
    Det är inte konstigt att det skiljer mellan motorerna. Två olika motorfamljer och konstruktioner förklarar skillnaden. Min R har "samma" typ av motor som din och ligger alltid mellan 85-90 grader vid normal körning. Tuff autobahnkörning ger drygt 100 grader. Motsvarande Gti:er jag provat likt Peters har legat konsekvent högre. Antagligen pga modernare konstruktion, kanske t o m med oljetermostat sm är ett sätt att sänka bränsleförbrukningen på.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Dina noteringar verkar låga. Märk att oljetempen kommer ju upp i värme betydligt senare än vattentempen.
    Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.

  5. #5
    Jocke Grön
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.
    Vattnet blir alltid varmt snabbare än oljan!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.
    Beroende på årsmodell kan du ha en hjälp värmare (webasto)...då går det mkt fortare.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.
    Ja Marcus - Det är ju det jag skriver - att oljans temperatur stiger saktare än vattnet... Du har vänt på tolkningen :-)

    Man kan väl konstatera att TS har inget problem med förhög oljetemp. Det är bara att köra på.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Oljetryck och Oljetemp
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 16:55
  2. FSI och TSI skillnad?
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:44
  3. Montera laddtrycksmätare på 2.0 Tfsi
    Av checkster i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 18:01
  4. Beteckning på 2.0 TFSi turbo?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 14:01
  5. Var få vattentemp och oljetemp.....
    Av rolex i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 14:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin