Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    maxtouran
    Gäst

    VW Touran-09 lampbyte dimljus fram

    Hej,

    Jag behöver byta lampa i ett av de främre dimljusen, men vet inte hur jag ska komma åt. I manualen tas alla lampor UTOM dimljuset upp.

    Jag tror att man ska kunna ta bort gallret och komma åt från utsidan, men jag hittar inte var jag lossar på gallret.

    Namn:  vv-touran-2009-dimljus-fram.jpg
Visningar: 4924
Storlek:  167.8 KB

    Tips?

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    på golfarna sitter det en liten lucka inne i innerskärmen i hjulhuset, har du kollat om det finns på denna med ?
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3
    maxtouran
    Gäst
    Har kollat nu. Finns ingen lucka i innerskärmen i hjulhuset vad jag kan se. Tack ändå.

  4. #4
    maxtouran
    Gäst
    Jag hittade en tråd med samma fråga för årsmodell -06 (http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...mpbyte-dimljus) men gallret ser annorlunda ut nu och jag hittar som sagt inget ställe att lossa det.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    hite en som skrev nedanstående.

    The black plastic grille around the fog lamp can be removed without tools. If you look through the slats, you'll see 5 or 6 "clips" that can be GENTLY released with your finger. Once the grille is out (which is about 4 inches high by about 14 inches long), you'll see that the fog lamp assembly can be removed with 3 screws. Simpler than you probably thought! It's a bit fiddly and after taking out the 3 screws you need to disconnect the electrical connection (push on/off) Then rotate the light assembly until you can pull it out. The assembly is in 2 parts and twists to separate. Don't touch the bulb when replacing as any oil on it will make it blow when it gets hot. It's a lot easier than you think and will save a lot of money (you don't need to pay dealer prices on this one). It took me less than 15 minutes to replace a broken fog assembly and I was taking my time!
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6
    maxtouran
    Gäst
    Tack för att du söker @Haugeman! Jag hittade också den när jag googlade men den gäller för dimljusgrillen på en "2003 VW Passat or Sharan" och de grillarna ser inte likadana ut. Jag har försökt titta efter "clips" i grillen men inte hittat nåt.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av maxtouran Visa inlägg
    Tack för att du söker @Haugeman! Jag hittade också den när jag googlade men den gäller för dimljusgrillen på en "2003 VW Passat or Sharan" och de grillarna ser inte likadana ut. Jag har försökt titta efter "clips" i grillen men inte hittat nåt.
    ok den kom upp under sök på 2009 touran. då tror jag vi får lämna frågan till någon som är mera insatt på dessa modeller här på forumet =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8
    maxtouran
    Gäst
    Hehe, japp Jag hoppas på en kunnig Touran-ägare!

    Lite OT, men: Du som är "Aktiv i Styrelsen" kanske är någon form av admin här? Isåfall kan jag tipsa om att länkarna i epost-notifieringarna är trasiga. Såhär såg det ut i det mail jag fick nyss:

    "Hejsan maxtouran,

    Haugeman har precis svarat i ämnet - VW Touran-09 lampbyte dimljus fram - som du prenumererar på i forumet VW-Forum på VW GTI Klubben.

    Du hittar det här ämnet här:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/http:...m&goto=newpost

    Här är inlägget som precis blivit postat:
    ***************"


    Som du själv ser så läggs "http://www.gtiklubben.nu/forum/" in dubbelt.

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    ok. skall vidarebefordra detta till web admin. tack för tipset.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Gallret verkar sitta med hakar som nämnts tidigare.
    Skulle satsa på att du får använda något som inte ger märken mellan galler och kofångare för att avkroka den.

    Hittade ingen bild på cross-touran, bara för vanlig touran. Men den sitter säkerligen på samma sätt.

    Namn:  2.JPG
Visningar: 2831
Storlek:  42.7 KB

  11. #11
    maxtouran
    Gäst
    Bra bild! Tack!

Liknande ämnen

  1. Kupevärme i Touran -09
    Av Poloägare i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 08:29
  2. VW Touran.
    Av Bohlin_85 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 19:38
  3. Dimljus fram Passat 3B
    Av ventohuan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 10:01
  4. VW Touran-06 lampbyte dimljus
    Av Hesse i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 21:30
  5. Stockholms snyggaste VW -09
    Av Smurfen i forum Träffar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 12:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin