Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151

    Hackande och bluddrande Golf GTi 16v -89

    Bilen har börjat hacka och bluddra, blir värre och värre. Det hela började efter att jag tankat, var dåligt med bensin i tanken. Efter att ha kört nån kilometer började bilen bete sig märkligt. Hade svårt att hålla sig på tomgång och vid frikopplingen dog ibland motorn.
    Nästa dag likadant, kunde köra en kortare sträcka tills symptomen var tillbaka. Testade idag igen och nu går det knappt att köra iväg med bilen, hackar och bluddrar enormt.
    Går dock att få bort bluddrandet om man ger i stort sett maxgas, men bilen känns ovanligt slö.

    Har märkt att symptomen inte beror på motortempen hursomhelst. Det går hyfsat att tomgångsgasa bilen, men det går ej att köra med den och den har svårt att hålla tomgången.

    Några spontana tips på vad som kan tänkas vara felet?

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Tillägg: Var ute och testade bilen nyss. Startade och gick so vanligt igen! Känns mycket oklart vad felet kan tänkas vara.

    Gick jämt och fint på¨både höga och låga varv, ingen orolig tomgång.

    Tankar och idéer kring detta?

  3. #3
    ReD-
    Gäst
    ingen bensin till motorn, (när du hade dåligt med bensin i tanken så kom det säkert med skit från tanken i ledningen till motorn, så kolla bränslefilter / ev byt om det behövs).

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Precis, filter eller kanske t.o.m. pump.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Det var min tanke också. Känns logiskt eftersom det uppstod efter att nivån i tanken var låg. Drog upp förpumpen ur tanken igår, ingen direkt smuts i det filtret. Båda pumparna låter "normalt" och funkar. Inte mätt något på förpump och huvudpump ännu.

    Tänkte koppla förbi bränslepumpsreläet och köra pumparna via en tryckknapp när jag mäter flödet. Kollade i Bentley-manualen och den säger att förpumpen ska leverera minst 400 ml om den körs i 10 sek. Tänkte även mäta flödet framme i motorrummet, funkar det att öppna upp bränsleledningen där den kommer in i motorrummet ( alltså vid stötdämpartornet)?

    Förpumpen är bytt för cirka 8 år sedan, kanske läge att byta igen? Vad jag har förstått så kan pumpen bli "dålig"? Alltså att den fortfarande surrar och går, men att den inte klarar av att leverera den mängd bränsle som krävs?

    Huvudpumpen är bara 3 år gammal, ny Bosch original så det känns inte troligt att den skulle spöka.

    Bränslefiltret har några år på nacken, skadar nog inte att byta.

    En annan tanke som dök upp: Kan det ha hamnat nåt skräp i katalysatorn/lambdasonden? Kan det ge liknande symptom om katalysator/lambdasond har gett upp?

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Uppdatering: Bilen går som vanligt vid kallstart och börjar ( när motorn börjar bli varm) sen att dumma sig. Testade att dra ur lambdasonden och motorn gick då bra igen! Så nånting skumt är det ju med avgasreningssystemet. Tänkte koppla in lambdasonden imorn och mäta på den.
    Kan det vara värt att åka in och få lamdavärdet mätt via avgaserna? Kan det vara katalysatorn som är kass eller är det så enkelt att man kan dra slutsatsen att lambdasonden har gett upp?

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Hur mäter jag volten på lamdan? Den har totalt tre kablar, två st som går ihop i en svart kontakt och en kabel som går ihop i en gul kontakt. Vilken kabel ska jag mäta på?

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Var ute och mätte strömmen på DPR:en för att reda ut om lambdan var kass eller ej. Enligt Bentley-manualen ska värdet pendla mellan 1-10 mA om lambdasonden funkar som den ska. Kopplade in och mätte på varm motor när motorn hackade och bluddrade. Strömmen låg på runt 2 mA för att sedan sjunka ner och fastna på 0 mA. Kopplade ur lambdasonden och mätte igen. Motorn gick som vanligt och strömmen låg konstant på 10mA.

    Låter som kass lambdasond eller vad tror ni?

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Uppdatering: Inga fel på lambdasonden!

    Efter att ha kört med lambdasonden frånkopplad ett par gånger började samma fel som tidigare dyka upp igen. Uppkomsten var helt slumpmässig och hade inget med motortemperatur eller hur lång tid/sträcka jag körde bilen. Kunde funka fint i flera timmar ena dagen och sedan bli dålig efter 1 minuts körning dagen efter.

    Stod och mätte DPR-strömmen vid ett tillfälle då motorn hackade och bluddrade, svårt att hålla tomgången. Lambdasonden ikopplad och 0 mA till DPR. Helt plötsligt gick tomgången upp i varv till normala 900 rpm, svarade bra på gasen och jag hade runt 3 mA på DPR-strömmen.

    Verkar onekligen som att strömmen från ECUn stundtals har svårt att ta sig fram till DPRen. Gissar på jordfel, har för mig att jag läst nånstans att nån lödning kan släppa i ECUn ( ? )

    Vad tror ni om detta?

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Rengjort kontakterna på ECU, såg bra ut generellt, en kontakt var lite ärgad. Sen dess har bilen gått bra med lambdasond inkopplad. Dock börjar den hacka och bluddra om man stänger av bilen och väntar ett par minuter för att sedan starta upp den igen. Hackandet och bluddrandet håller i sig i cirka 1 minut, sen går bilen som vanligt igen.

    Värt att byta lambdasond ändå? Den har ju trots allt hängt med i dryga 26500 mil..

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Verkar som att problemet uppstår när motorn blivit lite halvvarm och problemet blir värre när motorn är varm. Är inne på att det är något med ECU:n.
    När bilen går bra så får DPR:en ström, runt 3-4 mA och när bilen går dåligt kommer det ingen ström (0 mA) till DPR:en. Känns som att det är något som spökar med ECU:n när motorn blivit varm.

    Vad är det som styr (inputs) till ECU:n som bestämmer vilken ström (output) som ska skickas till DPR:en? Lambdasensorn är ju med och påverkar vad jag förstått, men eftersom det inte blir någon skillnad (fortfarande 0 mA) när kontakten till lambdasonden är urdargen känns det som att problemet är ECU:n (?)

    Några förslag/funderingar?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Har du kollat om gnistan ändrar sig när den blir varm? Du kan ha fel stift i,

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av larra Visa inlägg
    Har du kollat om gnistan ändrar sig när den blir varm? Du kan ha fel stift i,
    Tack för tipset, men det känns inte sannolikt. Bytte stift nån månad innan den började krångla. Efter bytet har jag kört långa sträckor (+20 mil) i svepet och det har inte krånglat. Har Bosch-stift i, likadana som är specade för motorn.

    Det märkliga är ju att när problemet första gången dök upp var det är inget som "smög sig på" utan det var som att någon tryckte på en knapp och den började gå dåligt. Sedan dess går den bra vid kallstart och fortsätter gå bra tills man stänger av motorn. Kvittar om man kör 1 minut eller 10 minuter, stänger man sedan av motorn och väntar ett par sekunder innan man startar på nytt så börjar den bete sig dåligt en stund.

    Jag har helt slut på idéer nu.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Glömde att nämna att jag igår var ute och kollade/körde igen. Stod på tomgång och fenomenet med bluddrig motor (låter som att den ska stanna vilken sekund som helst) inträffar igen. Testade då att aktivera "fullgas-givaren" på fjällhuset, alltså den givaren som känner av om det är fullgas eller inte. Då började motorn gå bättre igen av någon anledning. Testade detta ett par gånger och samma sak hände varje gång.

    Nåt knas med KE-Jet är det ju iaf, men om det är ECU, nån givare etc. är fortfarande oklart. Lär återkomma i detta ärende...

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Problemet är nu förhoppningsvis löst! Med största sannolikhet hade jag en dålig "control plunger", se bild här:
    http://www.auto-solve.co.uk/graphics/fuel_dissy.gif

    Denna sitter i bränslefördelaren och dess läge styrs av luftvågen. Plungern hade börjat kärva och gå trögt, vilket gjorde att motorn fick för lite bränsle. Bytte ut hela bränslehuvudet mot ett med en plunger som gick lätt och smidigt. Sedan dess har bilen gått helt prickfritt!

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Det där med ny bränslefördelare funkade inget bra.. Ny teori: Dålig temperatursensor/givare. Alltså den givare som ger signal till ECUN om hur varm motron är.
    Saken är den att bilen går prickfritt när den är kall, men så fort man kört ett tag börjar den gå dåligt. Tempsensorn ska bytas till våren, nu vilar bilen i garaget under vintern!

  17. #17
    Badojen
    Gäst
    Hej,

    Du har inte kommit på nåt mer?
    Min Transporter 2.0 -96 har exakt samma fel.
    Jag har haft den inne på verkstad. De har felsökt med dator, hittar inga fel. Vi har bytt bränslefilter, rotor, fördelare, värmesensorer, men det blir inge bättre... En ny teori är att byta tändspole, eftersom den tydligen ligger utanför datorns felsök. Sjukt frustrerande eftersom den går super när den är kall, typ i 5 min...

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Det kan vara lambda sonden
    Han lär inte lyssna på lambda sonden förrän den blir varm för innan dess ger den fel värden.

    Kan vara så att han använder vatten temp givare för att avgöra när han ska lita på sonden.

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Moderna sonder har inbyggd värmare för att värma upp sig själva men tror inte det gällde 87

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Uppdatering: Tog ur vattentempsensorn (den som ger signal till ECU) och satte i en kastrull med vatten. Mätte hur resistansen ändrade sig med temperaturen och helt riktigt följer tempsensorn kurvan perfekt upp till cirka 70 grader, då börjar den sega efter och hamnar utanför angivna resistansintervall! Det känns som en möjlig felorsak, ny tempsensor beställd och ska bytas till våren.

    Lambdasensorn har hängt med i cirka 26500 mil och känns förbrukad, kommer att bytas till våren även den. Bilens lambda (GTi 16v -89) har tre trådar, varav en är för uppvärmning

Liknande ämnen

  1. Limma rotorarm? Golf GTI 16v -89
    Av Skoglund i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 21:04
  2. VW GOLF GTi 16v-89
    Av P.Hagel i forum Projektforum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 17:04
  3. GOLF GTI 16V-89, problem med coupé fläkten
    Av Erik620 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 16:55
  4. Golf 2 GTI 16V -89
    Av Erik620 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 00:47
  5. Normaltemp på en Golf GTI 16V -89?
    Av spidi i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin