Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21
    sphincter
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Uppdatering: Tog ur vattentempsensorn (den som ger signal till ECU) och satte i en kastrull med vatten. Mätte hur resistansen ändrade sig med temperaturen och helt riktigt följer tempsensorn kurvan perfekt upp till cirka 70 grader, då börjar den sega efter och hamnar utanför angivna resistansintervall! Det känns som en möjlig felorsak, ny tempsensor beställd och ska bytas till våren.

    Lambdasensorn har hängt med i cirka 26500 mil och känns förbrukad, kommer att bytas till våren även den. Bilens lambda (GTi 16v -89) har tre trådar, varav en är för uppvärmning
    Vilka intervall skall den ligga inom? Har en Jetta med KE-Jet och håller på och kikar över insprutet lite då jag tycker den drar lite mycket bensin.

    Vid vilken temp börjar din bil gå dåligt? När den kommer upp i temperatur (signal fås av kylvätsketemp) går KE-jet över till att reglera med lambdasonden.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Inuti banjoskruven på ingående bränsle till huvudet kan det sitta ett litet filter, som inte ska sitta där, mer än ett tag när bilen var ny.

    Satt kvar på min 16v -89 efter ca 19.000mil, vilket fick bilen att gå konstigt, bluddra, dö och till slut inte starta alls...

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av sphincter Visa inlägg
    Vilka intervall skall den ligga inom? Har en Jetta med KE-Jet och håller på och kikar över insprutet lite då jag tycker den drar lite mycket bensin.

    Vid vilken temp börjar din bil gå dåligt? När den kommer upp i temperatur (signal fås av kylvätsketemp) går KE-jet över till att reglera med lambdasonden.
    Namn:  bild.jpg
Visningar: 372
Storlek:  1 020.2 KB

    Se bifogad bild, tog kort från min Bentleys manual. Min bil börjar gå dåligt när mätarnålen för motortempen visar att motorn är uppe i arbetstemp. Kan mycket väl vara så att min lambda är kass, glömde tyvärr att dra ur lambdan vid varm motor för att se om den går bättre.
    Dock testade jag att dra ur kontakten till tempsensorn vid varm motor och då gick bilen sämre.

    Kommer hursomhelst att byta båda delarna till våren!

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Inuti banjoskruven på ingående bränsle till huvudet kan det sitta ett litet filter, som inte ska sitta där, mer än ett tag när bilen var ny.

    Satt kvar på min 16v -89 efter ca 19.000mil, vilket fick bilen att gå konstigt, bluddra, dö och till slut inte starta alls...
    Fast borde det inte vara så att detta beteende är oberoende av hur varm/kall motorn är? Precis bytt bränslehuvud och kunde inte se något filter, men tack för tipset!

  5. #25
    sphincter
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Namn:  bild.jpg
Visningar: 372
Storlek:  1 020.2 KB

    Se bifogad bild, tog kort från min Bentleys manual. Min bil börjar gå dåligt när mätarnålen för motortempen visar att motorn är uppe i arbetstemp. Kan mycket väl vara så att min lambda är kass, glömde tyvärr att dra ur lambdan vid varm motor för att se om den går bättre.
    Dock testade jag att dra ur kontakten till tempsensorn vid varm motor och då gick bilen sämre.

    Kommer hursomhelst att byta båda delarna till våren!
    Ser ut som att min sensor är inom felmarginalerna i alla fall.
    Byt sensorn först, den kostar inte många kronor - sen kan du ju mäta upp sonden och alt slutligen justera in sprutet (jag har en beskrivning hur man gör).

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av sphincter Visa inlägg
    Ser ut som att min sensor är inom felmarginalerna i alla fall.
    Byt sensorn först, den kostar inte många kronor - sen kan du ju mäta upp sonden och alt slutligen justera in sprutet (jag har en beskrivning hur man gör).
    Japp, ska börja med att byta tempsensorn+kontakten till den. Varmkörde motorn idag och testade att rycka kontakten till tempsensorn, motorn dog. Satte tillbaka tempsensorkontakten och drog sedan kontakterna till lambdan, blev ingen direkt skillnad.
    Tycker att det visar på att felet ligger i tempsensorn eftersom bilen går halvdåligt vid varm motorn, men är hyfsat körbar, alltså tempsensorn är inte HELT trasig men den är seg och "släpar efter". Noterade också att när motorn börjar gå dåligt så drar bränsleförbrukningen iväg (enligt färddatorn). Kanske kan vara så att tempsensorn visar fel värde till ECU:n (säger att motorn är kallare än vad den egentligen är) och ECU:n fetar på med mer bränsle än vad det ska vara, vilket resulterar att motorn börjar bete sig udda ( ? )

    Jättebillig tycker jag inte att sensorn var..Köpte från USA och den gick på runt 150 kr, här hemma i Sverige verkar det vara svår att få tag på Bosch original till vettigare pris.

    Du får gärna posta beskrivningen här när du har tid, tack på förhand!
    Senast redigerad av Skoglund den 2012-12-01 klockan 19:25.

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Kollat lite i den här tråden: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=32566

    Verkar som att han bytt en ventil vid bränslefördelarhuvudet och problemet var sedan löst. Dock uppstod hans problem vid kallstart och kall motor för att sedan försvinna vid varm motor.

    För mig är det precis tvärt om. Ska byta tempsensor och lambdasond i helgen, hoppas att problemet är väck efter det!

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Tempsensor bytt. Fortfarande samma jävla skit. Ska byta lambda imorn. Återkommer

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Mätte på lamdan vid varm motor. 0,0 volt, låg dödsstill, hände inte ett skit. Lite bra för min del, ett tecken på att lambdan inte betedde sig som den skulle.

    Såg sen att det fanns en pipa från grenröret, satt en hatt på toppen. Tog bort hatten, ut strömmade orenade avgaser. Precis vad jag villle åt.
    Kopplade in kontakterna till min nya lambda, höll lambdan mot pipan och ett par sekunder senare ändrades motorkaraktäristiken!

    Uppdatering följer

  10. #30
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  11. #31
    Badojen
    Gäst
    Då var det Lambdasonden alltså? Vi har nu bytt det mesta på min VW Transporter, även lamdasonden. Har även skickat iväg ECUn på kontroll. Men inga fel vare sig på Lambdasonden eller ECUn. Bluddrandet fortsätter när den blir varm. Börjar kännas helt hopplöst. Vad mer kan man byta... motor typ...

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Badojen Visa inlägg
    Då var det Lambdasonden alltså? Vi har nu bytt det mesta på min VW Transporter, även lamdasonden. Har även skickat iväg ECUn på kontroll. Men inga fel vare sig på Lambdasonden eller ECUn. Bluddrandet fortsätter när den blir varm. Börjar kännas helt hopplöst. Vad mer kan man byta... motor typ...
    Jag vet inte till 100% eftersom jag inte kunnat sätta dit den nya lambdan ännu. Skulle skruva ur den gamla lambdan, se bild nedan så förstår du hur hårt den hade rostat/bränt fast:

    Namn:  rörtång.jpg
Visningar: 228
Storlek:  1.00 MB

    Resultatet var att gängorna i katalysatorn förintades. Kanske var lika bra, vid närmare inspektion av katalysatorn såg den ut att vara riktigt igensatt! Ny katalysator beställd, sen ska nya grejerna på. Återkommer med svar!


    Badojen: Har du bytt tempsensorn än?

  13. #33
    Badojen
    Gäst
    Jo den är bytt o allt annat känns det som. Några som helst tips/förslag? Känns som att skroten närmar sig...

  14. #34

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Sådär, ny lambda och katalysator på plats. Startade upp bilen och den går perfekt igen! Var på besiktning idag också, fick dessa värden:

    CO 0,1 (0,5)
    CO 0,0 (0,3)
    HC 010 (100)
    Lambda 1,0 (0,97-1,03)

    Har kört drygt 10 mil nu utan problem! Som sagt, lambdasonden var kass i mitt fall

  15. #35
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt!

    Forum Runner - Nexus 4
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Limma rotorarm? Golf GTI 16v -89
    Av Skoglund i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 21:04
  2. VW GOLF GTi 16v-89
    Av P.Hagel i forum Projektforum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 17:04
  3. GOLF GTI 16V-89, problem med coupé fläkten
    Av Erik620 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 16:55
  4. Golf 2 GTI 16V -89
    Av Erik620 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 00:47
  5. Normaltemp på en Golf GTI 16V -89?
    Av spidi i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin