Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229

    Plåtskada - är den här lagningen okej?

    Hej!

    För en tid sedan hade jag oturen att bli påbackad i sidan av en dragkroksförsedd Passat. Tråkigt, men bara plåtskador som tur var. Nu har jag haft min polo på lagning på en större verkstad här i stan. Jobbet lämnar väl en del övrigt att önska i allmänhet och därför ska den snart in igen. Det har dock uppstått en viss diskussion.

    Den skadade biten är bl.a. höger bakskärm/tröskel och som jag förstår det har verkstan bytt det såkallade hundbenet/bakskärmen. Dock upplever jag att hjulhuset numera inte är runt eller cirkulärt, utan att biten vid just hundbenet/bakskärmen är rakt eller har en rak fas, ungefär som man fyllt på med spackel men inte rundat kanten.

    Förstår att det är en svår bit att jobba med, med alla veck, men är detta okej?

    Skadan:
    Namn:  Skada 2_resize_resize.JPG
Visningar: 1744
Storlek:  145.7 KB

    Lagningen:(svår att fota, men hjulhuset är inte runt hur som)
    Namn:  P1080630_resize.JPG
Visningar: 1671
Storlek:  126.9 KB

    Namn:  P1080633_resize.JPG
Visningar: 1720
Storlek:  113.9 KB

    Namn:  P1080636_resize.JPG
Visningar: 1344
Storlek:  142.9 KB

    Vad tycker ni?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    En reparation ska inte synas att den är gjord. Det ska se ut så som den lämnade fabriken. Diskutera det först med verkstan och fråga om dom själv skulle godkänna en sån reparation. Det är bara att vägra betala om jobbet inte är gjord på rätt sätt. Om dom inte gör något åt det, är det ju bara att ta kontakt med svenska VW och höra vad dom har för krav på gjorda reparationer. Jag tror nog att du borde kunna få kravspecifikation verkstäderna ska ha vid plåtreparationer.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Betalar gör försäkringsbolaget...
    Bilen ska ju in igen vilket som, men ska nog snacka med VW innan jag lämnar den.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Klaga måste man göra annars blir man blåst. Det där ska självklart göras om, hade farsan som är billackerare sett det där hade han rivit av sig allt hår han har på huvudet.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Även om det är försäkringsbolaget så är det du som reklamerar till verkstaden.
    Bilen ska vara i det skicket den var innan skadan och är du inte nöjd så ska du inte godkänna reparationen, särskillt inte om det är fler felaktigheter!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om personalen inte kan fixa bilen så borde dom skaffa nytt jobb, den skall vara i orginalskick och den lagningen skulle jag kunna göra bättre.

    Ring ditt försäkringsbolag och berätta hur det ligger till, då håller dom inne med betalningen till firman tills det är utrett och
    åtgärdat.

    Så gjorde jag när min bil var på lackering som inte blev bra. Då fick bolaget snällt vänta tills dom rättat till felet.

    En skada/omlackering osv brukar handla om en hel del pengar.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kolla också hur det ser ut på insidan av skärmen och under bilen, inte helt ovanligt att det fuskas med rostskydd eller rentav är ren plåt där.

  8. #8
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Det syns ju klart och tydligt att det blivit "lite" rakare än det ska vara, så en bakjobb är det i mina ögon!

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Satt o kolla på bilderna och lacken ser inte ok ut heller, eller är det bilderna som är missvisande?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Tack för stödet, jag kommer såklart ta detta vidare. Har redan talat med både verkstad och försäkringsbolag.

    Förutom det raka hjulhuset så finns det ytterligare flera fel, lacken har flera imperfektioner men just runt hjulhuset tycker jag väl att just lacken ser okej ut. Delar av framdörren är skrovlig som en grov apelsin Bakdörren tycks inte heller ha riktats tillräckligt, den är inte tät i ovankant och jag upplever att den går trögt att stänga. Och som man ser på bilden är fälgen inte bytt...

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Tack för stödet, jag kommer såklart ta detta vidare. Har redan talat med både verkstad och försäkringsbolag.

    Förutom det raka hjulhuset så finns det ytterligare flera fel, lacken har flera imperfektioner men just runt hjulhuset tycker jag väl att just lacken ser okej ut. Delar av framdörren är skrovlig som en grov apelsin Bakdörren tycks inte heller ha riktats tillräckligt, den är inte tät i ovankant och jag upplever att den går trögt att stänga. Och som man ser på bilden är fälgen inte bytt...
    Var är yrkesstoltheten?
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  12. #12
    Chesmal
    Gäst
    Nu har jag haft min polo på lagning på en större verkstad här i stan
    Låter som om du har vart på Volkswagen Göteborg Grafiska Vägen, där drömmar och förhoppningar mördas av huvudvärk och besvikelse

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag kan avslöja så mycket att det faktiskt inte är grafiska vägen (även om det såklart varit mer än logiskt).

    Saken är ju inte utredd ännu, så jag avvaktar lite med att avslöja var det är gjort... Ännu finns möjlighet till rättelse

  14. #14
    Chesmal
    Gäst
    Megapolaren
    Jag kan avslöja så mycket att det faktiskt inte är grafiska vägen (även om det såklart varit mer än logiskt).

    Saken är ju inte utredd ännu, så jag avvaktar lite med att avslöja var det är gjort... Ännu finns möjlighet till rättelse

    Det här blir ju som ett avsnitt ur Uppdrag granskning, fan vad sweet !

  15. #15
    PassatGT16v
    Gäst
    Dörrar blir ju väldigt lätt skeva, det som trycks in nere trycks ut uppe, som att trycka i mitten på ett papper.
    Är den inte riktbar borde den bytas.

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Inbillar jag mig, eller ser det ut som nedre kanten på dörren inte är i "linje" med tröskeln, som att den är intryckt liksom(om du förstår) ? Det kan ju i så fall förklara varför den läcker i överkant.. För annars så ser det ju ut som de fått till glipan mellan dörr och kaross skapligt iallafall...

    Nä, klaga ! Sådär ska det ju inte se ut !

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Vafan nu när du säger det så ser det ut att det felar ett par mm mellan dörr och hjulhuset, har dom lekt lite väl för mycket med en slägga tro?

Liknande ämnen

  1. Byta lamell är är denna okej?
    Av A-performance i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 12:16
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 10:52
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 03:15
  4. Äntligen är den här:) ( r32)
    Av callawayx i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin