Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Turbolover
    Gäst

    Går ej låsa förardörren Vw Polo 2000 samt elhiss höger framdörr ur funktion

    Skulle låsa min Vw Polo årsmodell 2000 häromdagen och då gick det helt plötsligt inte att vrida om nyckeln i låset.
    Stoppar man i nyckeln så är det stumt åt båda hållen när man ska vrida. Nån som har varit med om detta tidigare så man vet vad man ska kolla på?

    Sen har även elhissen på höger framdörr slutat fungera. Trycker man på knappen så klickar det men det händer ingenting efter de?
    Elhissen på den sidan har varit fixad vid ett annat tillfälle av tidigare ägare dock vet jag ej vad som gjordes.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Det sitter väll säkert centrallås på bilen, och i detta fallet är det nog troligt att motorn på förardörren har slutat fungera av någon anledning.

    Sitter det låskistor på andra dörrar som du kan prova med?

    Är batteriet bra, säkringar & eventuella relän hela så börja med att plocka loss dörrsidan, om ingen annan kommer med en annan möjlig lösning.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Turbolover
    Gäst
    Ja det är centrallås. Om jag låser och öppnar på passagerardörren fungerar inte c-låset, kanske det inte ska göra? Tänkte väl ta loss handtaget och låset på förarsidan och se om man blir något klokare...
    Senast redigerad av Turbolover den 2012-08-07 klockan 17:12.

  4. #4
    Turbolover
    Gäst
    http://www.ladda-upp.com/bilder/73161/d-C3-B6rrl-C3-A5s

    Länkar till en bild jag tog i dörren. Bilden föreställer låscylindern i handtaget och sen sitter det nån fjäder och ett stag där. Fjädern sitter snett och jag vet inte om staget har hoppat ur nått läge... Hur som helst lossa jag skruven till handtaget och drog ur handtaget ur dörren en liten bit och samtidigt testade jag att vrida med nyckeln och då gick det att vrida lite grann åt varje håll. Jag vet inte om fjädern och staget hoppa ur då jag drog ur handtaget första gången för då hade jag inte lossat dörrsidan...

    Hitta en sprängskiss på ett lås från en passat dock men borde va liknande

    http://www.vwgolf.se/templates/subSi...p?pic_id=17889

    Fråan är om nr 11 på bilden som verkar vara nån låsning har försvunnit...
    Senast redigerad av Turbolover den 2012-08-07 klockan 18:57.

  5. #5
    Turbolover
    Gäst
    Nu sitter det på plats igen men då uppstod nästa problem.. Nu kan man vrida nyckeln flera varv åt båda hållen, man behöver vrida ett halvt varv för att öppna och lika mycket för att låsa. Normalt sett brukar det ju vara ett kvarts varv knappt.

    Och sen varje gång man låser upp bilen åker elhissen ner i förardörren?? Mycket märkligt...

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Minst sagt märkligt...
    Måste vara något elfel?

    Kollat över kablarna så du inte har kortis någonstans ?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7
    PassatGT16v
    Gäst
    Nummer 11 håller fast nummer 12 och hela "paketet". Nummer 12 går till kistan och låser upp/låser låset. Tror stoppet är kistan som helt enkelt inte går att vrida längre än en kvart.

    Sitter inte nummer 11 där vet jag inte om nummer 12 snurrar när du vrider på nyckeln.

    Är.du säker att nr 12 sitter in i kistan efter du monterade?

    När jag hade Sharanen kunde jag inte vrida nyckeln. Tog isär som på bilden, smorde lite, satte dit nya delar. Alla smådelar finns som repsats.
    Min låscylinder hade ärgat fast i handtaget men din verkar ju inte ha gjort det.

    Repsatsen var inte särskilt dyr heller.

    Elhissen åker ner som komfortöppning när man låser upp och håller kvar nyckeln en stund. Kan ju vara så att om nummer 11 saknas så blir det ett glapp mellan att du vrider tillbaka nyckeln tills kistan reagerar och släpper tillbaka.



    Hoppas detta gick att läsa, redigerar annars:-)

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Turbolover
    varje gång man låser upp bilen åker elhissen ner i förardörren?? Mycket märkligt...
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v
    Elhissen åker ner som komfortöppning när man låser upp och håller kvar nyckeln en stund.
    Jag misstänkte också detta, men trodde inte den funktionen fanns så tidigt som årsm.2000.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9
    Turbolover
    Gäst
    Jag hitta låsringen (nr11) liggandes i dörren så tog ur handtaget och satte dit den igen ihop med delen som går in i låskistan (nr12) så ja den sitter i låskistan.... Funderade på om det kanske ramlat bort nån mer smådel från låscylindern i handtaget som ska vara som ett stopp så det inte går att vrida mer...

    Okej jo jag läste nånstans att det kunde ha med komfortöppning att göra..

    Tack för svar förövrigt

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 09:50
  2. Centrallås ur funktion, polo -97
    Av nr82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 07:30
  3. Höger framdörr golf4d/jetta4d/caddy Mk1?
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 12:00
  4. centrallås Polo, ur funktion
    Av rutger j i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 15:07
  5. Sätesvärmarna ur funktion! - Polo GTI 6N -98
    Av Scratchen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin