Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    vipZ
    Gäst

    3 tums downpipe med racekatt?

    Jag har en golf mk4 1.8t (180) bsr steg 2 chip. När jag pratar med dom på bsr så rekommenderar dom att man inte ska sätta dit 3 tums downpipe med racekatt med steg 2 chip.

    Det jag undrar då är? vad är det som kan krångla? det blir ju bara bättre avgassflöde med grövre framrör?

    någon som har någon aning om vad dom på bsr menar?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Anders Wijk
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    19
    Skulle gissa att det är för steg 2 chippet/mappen är gjord för original downpipen/cat och att för att man ska få ut så mycket som möjligt och den ska gå så bra som möjligt så krävs steg 3 chippet/mappen

  3. #3
    vipZ
    Gäst
    okej men de roliga är ju att dom inte har något steg 3 till min modell? I mina öron låter det väldigt konstigt om bilen skulle gå sämre med 3 tums downpipe

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Andreas Nilsson
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    10
    Jag hade en Audi A4 Ts Quattro innan å hade 3" Downpipe på den fast Bsr inte hade programvara men de sa att de funka hur bra som helst, å de gick jävligt bra.

  5. #5
    vipZ
    Gäst
    okej låter fint, Men det dom säger till mig att bilen kommer gå sämre med 3" downpipe. hur kan en bil går sämre när den får lättare att bli av med avgaserna ?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    beror lite på hur programvaran är utformad.. kan tänka mig att man med en viss "variant" av laddtrycks-styrning kan få rejäla spökerier med bla surge, pga det ganska kraftigt ökade flöde som en 3" downpipe å sportkatt faktiskt ger.

    va är det för årsmodell på bilen din?

    jag utvecklar egen programvara för dessa motorer, individuellt mappad efter motorns modifieringar, val av bränsle, samt ägarens önskemål, med launch-control å flatshift, MSD-tändning mm skojjs som tillval.. programvaran är under utvärdering i 5 bilar sedan ~1 år tillbaka, och har förfinats enormt under den tiden, vilket även några kända profiler här på forumet kan intyga då dom agerar testpiloter.

    modifieringar för större turbo, intercooler, spridarstorlek, större MAF, bortkodande av avgasrenings-mojänger, sekundärluftpump, evap å annat spök är numera en barnlek.. full tillgång till ALLA funktioner som ECUn kan styra, + några egenkodade.. (snart även "trippel-set" där man kan köra 3 olika "chip" och växla mellan dom med en knapptryckning inne i kupen)

    programmerar via OBD2 uttaget med möjlighet till 100% återställning på begäran.. även kodning, omkodning och bortkodning av immobilizer vid önskemål.. rätt användbart om man tex tänkt stoppa ner en 1.8t spis i en äldre mk1, mk2, mk3 etc.
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-08-10 klockan 22:09.

  7. #7
    vipZ
    Gäst
    Det där låter väldigt intressant de är en utagen 02 fast 03:ans modell motorkod AUQ

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Snook är överjävlig på AUQ motorn så det låter som en bra idé =) Föresten vad är MSD-tändning?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    AUQ styrsystemet var ju det jag började med, fast jag monterade det på en AQA 150hk motor i en ådi A3:a och anpassade det för denna.. =)

    MSD = Multi Spark Discharge, man skjuter flera starka gnistor i följd inom en väldigt kort tidstymd.. upp till 8st åt gången.
    detta är särskilt användbart när man önskar en mera fullständig förbränning tex vid fetare bränsleblandningar, uppstarter och kallstarter med tex E85.. många tror att man behöver feta på uppemot 5 gånger så mycke e85 vid riktigt kalla starter då endast 15% av bränslet "går" att antända då.. så är INTE fallet med ett vettigt tändsystem, och det vi har på våra 1.8t spisar är faktiskt RIKTIGT vasst.. med Coil On Plug, bra/dubbla tändsteg, fullt programmerbart och riktigt snabbt med låga laddtider.

    kommer i höst/vinter att fila lite på ett enklare E85-kit för just mk4 gti/a3/a4/a6/pissat 150/163/180hk, då detta bränsle har ganska fina egenskaper och verkar komma att finnas med oss i några år framöver.
    dags att utvärdera tåligheten för dessa motorer, vad k03/s klarar rent effektmässigt, samt få till en smäcker körbarhet, från -40 till +50 graders väder..
    tänkt att använda special-spridare, pump, variabla ventiltider, MSD mm ny teknik.. i kombination med en bättre olja, och hålla nere kostnaderna så mycke det går.. programmet ska, precis som nuvarande program, anpassa sig självt till 3" downpipe, avgassystem, intercooler-byten å liknande.. efter boschs egna riktlinjer, som dom avsåg när dom designade systemet.
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-08-11 klockan 11:11.

  10. #10
    vipZ
    Gäst
    låter jätte intressant, har du någon färdig programvara för min bil. Eller är de under test än så länge?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    visst har jag det, för vanlig soppa 95 eller 98 oktan.
    färdig å färdig, den lär anpassas efter din bil, ditt körsätt och dina önskemål, men javisst, den är mer färdig än nån universal-programvara någonsin kan bli.. =)
    ..anpassningen tar 1-3 timmar efter väg.

    E85 programmen ska dock utvärderas över vintern innan jag låter någon provköra.

  12. #12
    vipZ
    Gäst
    låter riktigt fint, är väldigt sugen på att prova på någon annan programvara då jag är lite missnöjd med bsr, den gör så att bilen flaskhalsar kanske ofta...
    Förra ägaren som chippade min bil böt turbo till en K04 som rasade pga för höga temperaturer (avgasdelen från turbon hade spruckit och turbin axeln hade gått av) så har just nu monterat orginal turbon (gjort på vw verkstad).
    Så jag har blivit lite orolig att nuvarande turbo också ska "rasa" med tiden? så för att minska tempen är väl 3" downpipe att före dra?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    javisst, lägre mottryck är BARA positivt på en överladdad motor.. turbon slipper jobba lika hårt/varmt för att producera samma effekt.

    att köra en k04:a på programvara anpassad för k03/k03s turbo är helt galet och kan ganska snabbt resultera i turbohaveri.

    problemet med k03/k04 är att man ofta låter dom jobba utanför deras effektiva område = låg adiabatisk verkningsgrad vilket gör att dom pumpar väldigt varm luft, ofta uppemot 150 grader ut ur turbon, innan intercoolern.
    det är egentligen inga FEL i att göra så, och det är ett måste för att få dessa små aggregat att flöda tillräckligt, men en 3" downpipe och framförallt en vettig IC är guld värt.
    sprickor i avgashuset är väldigt känt för tidiga k03s.. däremot inte lika vanligt på k04:an, om det inte är en pirat/kina-kopia.

    om du med "flaskhalsar" menar tveksamheter vid fullt gaspådrag, ojämn/ryckig gång å lite svajjande laddtryck främst i 2500rpm regionen, så är det ganska vanligt med universella program.. stoppar du sedan dit en 3" downpipe å race-kat så förstärks dessa symptom ännu mer..
    ..men du får gärna förklara mer i detalj hur du upplever det? =)

    en vettig programvara håller avgastempen under kontroll genom att styra laddtryck, soppa, tändning med bla komponentskyddet.. som är till för att just skydda turbon, katalysator, ventiler mm.. börjar man fippla med det eller deaktivera det så kan det lätt hända grejer.. å det är tyvärr inte en alltför ovanlig syn i "chippen" ute på marknaden.

  14. #14
    vipZ
    Gäst
    okej
    det jag menar med flaskhalsar är att turbo trycket svajar runt 4000rpm, det pendlar mellan 0.5-1bar. de känns som att nånting stryper bilen vid fullgas. och eftersom de är på så pass högtvarv så antar jag att de har med temperatur och göra? så då tror jag att ett 3"dp skulle minska den effekt?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ah, ja, det KAN den göra.. det beror med stor sannolikhet på "torque monitoring", orsakat av hög IAT.. dvs att motorn bromsar upp med gas-spjället.. pga hög insugs-temp orsakat av att turbon jobbar ineffektivt utanför sitt tilltänkta verkningsområde, i kombination med en taskig intercooler.. det går att mappa bort.

    vid 4000rpm bör du ligga på runt 1.15-1.2bar ladd med din k03s turbo.. snäppet högre med 3" downpipen monterad.

  16. #16
    vipZ
    Gäst
    okej ic jag har är ju orginal, fast har ökat flödet med ett ventilations galler i inner skärmen.
    På verkar de något om man har öppet sportluftfilter med avskärmning i jämför bart med orginal luft burk?

    Jag är väldigt sugen på att prova din programvara =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hade skippat öppet filter då det påverkar minimalt, men försämrar livslängden på luftmassemätaren avsevärt om man råkar missa skötsel intervallerna på dom.. så kör original.

    visst kan det gå att ordna, vi får helt enkelt planera in nånting, maila mig så tar vi det där.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 12:38
  2. Downpipe+sportkat
    Av Jimpa82 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 18:55
  3. Originalkatt vs racekatt
    Av LanQan i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 19:59
  4. Söker downpipe.
    Av mattemaz i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 09:15
  5. Downpipe
    Av lilleman i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 07:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin