Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Tänkte ställa lite allmänna korta frågor om förarlicens.

    Vad finns det för fördelar med att ta en licens kontra endagslicens?
    - Bättre försäkring? Billigare?
    - Mindre avgift vid träffar?
    - Kan man köra på fler evenemang, kanske tom oberoende av klubb men ändå innefattas av försäkring, mindre träffavgift m.m.
    - Behövs den förnyas, och i så fall hur ofta?
    - Köra i den snabbare gruppen på en GTI klubben träff, eller kan man göra det också med endagslicens?

    Hoppas på många fördelar så man kan motivera en förarlicens

    Mvh
    Det är väll i stort sett allt du skrivit, försäkringen genom sbf täcker samma på licens/PR.
    Licensen löses ut årligen för (är det?) 400:- och då kör du så mycket du vill, en engångslicens får bara utnyttjas en gång per år.
    Som du skriver så kör licens för sig och pr-licens för sig på våra banträffar.
    Jag har iofs varit med om att det blandats på träffar arrangerat av andra klubbar, så det och träffavgifterna bestämmer arrangerande klubb.

    Man kan teckna en bilsport enkel licens om man bara kör trackdays och inte kör på tävlingar, men där har vissa sagt att den ska bara kunna tecknas om man redan har en vilande licens, det har jag aldrig läst eller sett någon fakta på.
    Jag har (tyvärr) ingen licens och tecknade en bilsport enkel och körde hela 2012.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Så, om förarlicenskursen kostar 1.900:- och licensen kostar 400:- per år, och du kör på 5 banträffar per år, så tar det ca 5.5 år innan du går breakeven? Eftersom du måste förnya med 400:- per år? Själv har jag kört en gång i år med GTI klubben.

    Det är lite för få fördelar för mig

    Vid 8 ggr per år så kan går man breakeven vid 2 år iofs. Kör man 13 ggr per år så går det jämt upp efter ett år.

    Är det "bara" 150:- som man sparar i prova-på licens utgift om man innehar en förarlicens samt att man får köra i förarlicensgruppen?

    Mvh

  3. #23
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Är det "bara" 150:- som man sparar i prova-på licens utgift om man innehar en förarlicens samt att man får köra i förarlicensgruppen?
    Japp.

    När jag tänker efter så kan det vara 500:- för att lösa ut licensen varje år.
    Är lite osäker eftersom jag själv inte har någon.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Jag har tyvärr inte licens själv (än)
    Men att få köra i licensgruppen ser jag som stor fördel om man inte vill fastna bakom bilar hela tiden..

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Pontus Nordgren
    Medlemsnr
    4863
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    Jag har tyvärr inte licens själv (än)
    Men att få köra i licensgruppen ser jag som stor fördel om man inte vill fastna bakom bilar hela tiden..
    Jag ser det lite tvärt om där faktiskt. Skulle jag ta licens skulle jag känna mig ännu mer i vägen eftersom bilarna i licensgruppen till stor del har mer hk än i pr-gruppen. Och eftersom jag till stor del bara blir omkörd på pr-licens skulle jag känna mig ivägen även i licensgruppen.

  6. #26
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag tycker att det finns mer förståelse för "långsamma" bilar i licensgruppen... Där har man ju mer körvana och förståelse för långsammare bilar, det flyter också bättre eftersom långsamma håller undan och är tydliga i sin körning.

    Jag var mycket mer irriterad förr, innan licenstiden, på mångas egobeteende på banan, numera är jag det inte. Om det beror på åldern eller på att jag kör så sällan numera vet jag inte. ;-)

  7. #27
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Citat Ursprungligen postat av Nogge Visa inlägg
    Jag ser det lite tvärt om där faktiskt. Skulle jag ta licens skulle jag känna mig ännu mer i vägen eftersom bilarna i licensgruppen till stor del har mer hk än i pr-gruppen. Och eftersom jag till stor del bara blir omkörd på pr-licens skulle jag känna mig ivägen även i licensgruppen.
    Mer hästar ?!?
    Har jagat runt med mina knappa 80 hästar ganska många år med licens.
    Tycker som Nisse att mer förståelse ger roligare körning.
    Man har mer uppsikt och kan ta/lämna plats för varann.
    Jag brukar vara snabb i de krokiga partierna och tappa på långa rakor medans många är tvärtom.
    I en pr-grupp kommer jag nästan ALDRIG om med tanke på det Nisse tex nämner.




    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  8. #28
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Information från ÖBF:

    Hej !

    Östergötlands Bilsportförbund informerar om, samt bjuder in till
    vårens första Förarlicenskurs Racing på Linköpings Motorstadion.
    Lördagen den 29 mars. med början kl. 8.30 och slutar kl. 17.00.

    Arrangörer: Östergötlands Bilsportförbund. www.ostergotlandsbf.se

    Plats: Linköpings Motorstadion, ligger utmed väg 35, Linköping – Åtvidaberg, följ skyltar Motorstadion.

    Innehåll: Teoretisk och praktisk utbildning som berättigar till förarlicens i Racing.

    Kursledare: Sven-Olof Sandberg, ÖBF:s utbildning, tfn 0142-57133 eller 070-6057133.

    Föreläsare: Sievert Lindqvist, Peter Elmén, Magnus Ek och Kenneth ”Kåge” Gustafsson.
    Instruktörer: Kenneth ”Kåge” Gustafsson, Peter Elmén, Ulf Klasa och Håkan Pettersson.

    Kursavgift: Teori o praktik 2.000 kr per delt. o betalas kontant kursdagen, inkl. SBF:s regelbok Racing,
    övrigt kursmaterial, kaffe/te, dricka, fralla, lunch, kaffe, kaka och em. fika.

    Information: Praktik med egen standardbil, ljudnivån får ej överstiger 87 db, se också till att bromsklossar,
    bromsvätskan är utbytt eller i mycket bra skick, vi kör bl.a. bromspunkter, spåval tangerings-
    punkter, starter flagg/ljussignaler m.m. Hjälm, handskar, bra skor, långärmad bomullströja samt
    långbyxor är krav att ha på sig under körning på banan.

    Anmälan: Senast tisdagen den 25 mars kl. 18.00 till: ÖBF:s utbildning per mail: kansli@ostergotlandsbf.se
    OBS ! Antalet platser/deltagare är begränsat till 30 deltagare = 2 grupper och 15 delt. per grupp,

    Återbud: Skall meddelas per mail: kansli@ostergotlandsbf.se senast 48 tim före kursstart, sker återbud
    senare faktureras kursavgiften av ÖSTERGÖTLANDS BILSPORTFÖRBUND.

    Upplysningar:Lämnas av Sven-Olof Sandberg, Tfn. 0142-57133 eller 070-6057133,

    Välkomna
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #29
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    SBF - Licenskurs Racing

    fredagen den 9 maj mellan kl. 12.00-21.00 på Linköpings Motorstadion.

    Anmäl intresse i tråden för mer information.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Golf 1 racing historia?
    Av bullten i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 22:09
  2. Racing-simulator
    Av J.L i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 09:44
  3. Speltips: GTI Racing
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:50
  4. Förarlicenskurs Linköping 18 Maj
    Av VWR18 i forum Bankörning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin