Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56
  1. #1
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211

    Motorras i Kroatien Scirocco tsi 160 (2010)

    Är på väg hem från semester i Kroatien. Efter ca 30 mils körning börjar motorlampan*blinka gult för att sedan övergå i ett fast sken.
    Stänger då av motorn och kontaktar svenska mobilitetsgarantiavdelningen.
    Svarar gör en tös som säger att hon inte kan hjälpa mig fast jag vett att Sverige har ett samarbete med Kroatien när det gäller såna saker.

    Mitt i ingenstans precis utanför motorvägen lyckas jag få ett nr till en lokal Bärgare som lastar på roccan och kör oss 12 mil söderut till en auktoriserad vw verkstad. Där tar vi in på hotell då kl är mkt och direkt på morgonen åker jag in på verkstan där jag får en diagnos me massa felkoder.

    På cylinder 1-4 . Misständning mm. Tar då ett komptest där cylinder 2 ligger på endast 3 bar medan övriga är på 9.9
    Då försöker jag få kontakt med svenska vw för att få hjälp i ärendet och får klartecken att låta kroaterna söka vidare fövidare fel tar de av toppen och då visar det sig att kolven på 2 an spruckit, och gjort ett par ordentliga repor i själva cylindern.

    Oljan och filtret är bytta första ggn vid 1500 mil andra gången vid 2900 och bilen har nu rullat 3900 och har då även haft den inne födiv mindre garantiärenden.
    Då jag aldrig trott på longlife körde jag på 1500 mil intervall. Bilen är väldigt lugnt körd sen.

    Då garantin gått ut föur en månad sen hoppas jag på lite goodwill från vw då de vill byta topp och block.
    Hur långt kan man tänkasig. Att det tar att få hem motorn? Kommer de vilja göra det på goodwill?? Med tanke på att jag är långt hemifrån känns det ganska taskigt. Får dock bra hjälp hemifrån bilcentrum kristianstad och folk från Södertälje.

    Har någon varit med om detta tidigare.?? Haveri i ett annat land dels rent tekniskt med så välservad maskin.någon som har ett bra tips vad jag kan göra? Börjar bli ganska slut i huvudet nu. Kan vara lite flummigt skrivet då jag sitter och skriver på en mobil och har dåligt tålamod just nu.
    Tipsa gärna om ni kan. Ska försöka ladda upp bilder på eländet.
    Senast redigerad av Jugo den 2012-08-04 klockan 13:42. Anledning: fixade radbrytningar.
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  2. #2
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Namn:  IMAG0002.jpg
Visningar: 2023
Storlek:  849.4 KBNamn:  IMAG0055.jpg
Visningar: 1787
Storlek:  762.2 KBNamn:  IMAG0002.jpg
Visningar: 1669
Storlek:  981.7 KB
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Usch vad jobbigt!
    Hoppas det löser sig för dig Andrej!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Skulle gissa på en materialdefekt i kolven som löst ut efter några tusen mil?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Mycket tråkigt och absolut inte det man vill vara med om så långt hemifrån. Konstigt att Volkswagen Sverige först svarade att de inte kan hjälpa dig, eftersom de beskriver Mobilitetsgarantin enligt nedanstående. Hoppas att du får hjälp nu!

    Mobilitetsgaranti. Hjälp på plats dygnet runt. Du blir aldrig stående
    Mobilitetsgarantin innebär att du får hjälp på plats om något skulle hända med din Volkswagen, dygnet runt, 365 dagar om året. Det spelar ingen roll var du befinner dig – ring så får du all den hjälp du behöver. MobilitetsGarantin gör att du aldrig blir stående och gäller alla Volkswagenmodeller från 1986 och framåt, förutsatt att du lämnar in din bil för en Grundservice/LongLifeservice. Garantin ingår också i Volkswagen Serviceavtal.
    När du behöver hjälp med din Volkswagen ringer du 020-66 55 00 inom Sverige eller +46 771 66 55 00 från övriga Europa för att få assistans dygnet runt. Om möjligt så får du hjälp direkt på platsen, t ex med kilremmar, säkringar och slangklämmor.

    Fri bärgning. Om problemen inte kan lösas på platsen, bärgar vi din Volkswagen till närmaste Auktoriserade Volkswagenverkstad. MobilitetsGarantin täcker kostnaden för bärgningen. Fri lånebil. Om din bil inte kan lagas på direkten får du en lånebil i upp till tre dygn utan milbegränsning medan vi tar hand om din Volkswagen. Du betalar bara för den bensin du använder.

  6. #6
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Marcus, innebär detta att jag skulle kunna få en lånebil av volkswagenverkstan här och helt enkelt köra hem med den.? De är inte jättesamarbetsvilliga här och blir förskräckta av att jag i så fall får en bil av dom som jag kör hem i. Hur jag sen får hem min egen har jag ingen aning om. Fanns tydligen SOS international i Köpenhamn som har ett samarbete med trygg hansa som kan få hem bilen om jag förstått det rätt. ???
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Antar att du enbart servat på volkswagen? Borde inte detta täckas av garanti? För det är ju helt klart antingen ett materialfel, fabriksfel eller fel vid servicarna för du har väl inte öppnat motorn själv ? Har dom verkligen bytt olja kan man undra?

    En kompis växellåda rasade på sin peugeot 107 precis som på alla dom bilarna prick vid 7.000 mil. Han fick det på självrisken då dom konstaterade att det var haverering och inte orsakat av ägaren. Något sådant borde gälla här också tycker man. Min kompis pratade med försäkringsbolaget som bad verkstaden undersöka om det var haveri eller något annat fel. När verkstaden konfirmerade haveri så var det en ganska enkel procedur. Men detta var ju Peugeot i sverige. Skulle förvåna mig om Volkswagen var sämre än Peugeot i detta avseende.

    Mao, hör både med verkstaden om dom kan styrka haveri, och förskringsbolaget vad som gäller då.
    Senast redigerad av golfhenke den 2012-08-02 klockan 09:39. Anledning: Lade till en sista rad

  8. #8
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Bilen är servad endast på vw i Hässleholm och Kristianstad. De ringde mig precis från auktoriserade vw verkstaden som bilen är på och sa att detta är ett rent garantiärende. De skulle täcka både arbetet och materialet. Motorn är på väg från Salzburg och bilen är klar på lördag. För bra för för att vara sant? Ja kanske .vad säger ni
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Yes håller tummarna för dig så jag slipper hämta dig med gamle gtin :-)

    Skickat från mobiltelefon
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Dum fråga kanske, men har du kollat med ditt försäkringsbolag? Ibland ingår att du kan få betald resa för dit bilen står. Eller om du kanske tom har en falck försökring? Riktigt tråkigt i vilket fall.

  11. #11
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Den gamla gtin är en riktig bil Thor. Verkar lösa sig nu.
    Cullberg: visst har jag det men håller vw grabbarna det de lovat nu är försäkringsärendet ej aktuellt
    Senast redigerad av Jugo den 2012-08-02 klockan 11:27. Anledning: felskrivning
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Jugo Visa inlägg
    Marcus, innebär detta att jag skulle kunna få en lånebil av volkswagenverkstan här och helt enkelt köra hem med den.? De är inte jättesamarbetsvilliga här och blir förskräckta av att jag i så fall får en bil av dom som jag kör hem i. Hur jag sen får hem min egen har jag ingen aning om. Fanns tydligen SOS international i Köpenhamn som har ett samarbete med trygg hansa som kan få hem bilen om jag förstått det rätt. ???
    Som jag alltid uppfattat det (och levt efter vid körning i Kroatien, Slovenien, Tyskland, Österrike, Italien osv) så ska Volkswagen erbjuda hotell eller lånebil, beroende på vilket som passar bäst för tillfället, oavsett var i Europa driftstoppet inträffar.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hotell står dom bara för en natt om man läser på hemsidan.

    Skickat från mobiltelefon
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  14. #14
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Håller de vad de lovar så är 4 dagars hotell ingenting jämfört med hur dyrt de kan bli
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tråkig historia som dock verkar lösa sig, bra! Vi kan bara spekulera i vad raset beror på men faktum är att alla biltillverkare drabbas av ett antal totalras per dag när produkterna fortfarande är inom garantitiden.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Googlar man lite om skador på tsi så har liknande grejer hänt förr tyvärr.

    Skickat från mobiltelefon
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Bara jag kommer hem nu... Ja det är en problematisk maskin.Trots mina täta oljebyten sket det sig ändå. Bara att gilla läget. Det kunde hänt vid ett lämpligare tillfälle bara
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Var med om samma grej på en körskole golf tsi (140hk) som kom in och gick på 3 cylindrar med motorlampan lysande!
    Div. felkoder såklart, kollade div. saker tills jag tog kompprov.

    4 bar på ena cylindern, resten var ok.
    Var precis lika sprucken som din kolv, och repor i cylindrarna.
    Tror de var en -11:ans årsmodell, och gått 3800mil.
    Blev byte av komplett motor, toppen hade otäta ventiler och såg för j-lig ut!
    Den var dock servad på longlife!

    Tråkigt att sånt här händer
    Hoppas verkligen du får ut en ny maskin!

  19. #19
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Nya prylar blir det som sagt med goodwill. Servicerådgivaren envisas om att jag ska kunna köra härifrån på lördag då de jobbar lördagar. De har rivit ut allt idag och den nya motorn kommer från Österrike imorgon. Lite optimistiskt kan jag tycka men vi får väll se...
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  20. #20
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Senaste nytt: motor kommer kl 14.00 och då lägger de 4 h idag 5 h morgon för att försöka få det färdigt imorgon. Sj tycker man att tiden är knapp då det är en massa småsaker som ska göras runtomkring, får väll hoppas på det bästa så man kommer härifrån nån gång
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

Liknande ämnen

  1. VW Golf 1.8 T/160 GT TSi Wolfsburg Edition -2010
    Av P.Hagel i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 20:41
  2. Golf tsi 160 r-line
    Av Tody_86 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 19:57
  3. Problem med Tsi 160?
    Av amini i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 04:02
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 18:05
  5. Erfarenheter av 1,4 TSI 160?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin